{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.226 visninger | Oprettet:

Frederik S
Frederik S
Tilmeldt:
15. maj 2021
Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 13

Bilen mangler kraft og trækker ikke, som den skal {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har en Saab 9-3 2.2 TiD fra 2003, som jeg har udfordringer med. Sagen er den, at efter en bilvask med motoren tændt, mangler bilen kræfter. Den lugtede også af diesel under kørsel og ved stilstand.

Der er ingen fejlkoder og jeg har haft katalysatoren af for at rense den. Det har kun hjulpet på lugten af diesel. Jeg har også kørt bilen uden katalysator på for at se, om det var fordi, at den var tilstoppet. Der er ingen forskel med katalysatoren af, så jeg tror ikke, den er problemet. Bilen har ikke partikelfilter.

Er der nogen, som har en ide til, hvad problemet kunne være?

Mvh,
Frederik


Kommentarer på:  Bilen mangler kraft og trækker ikke, som den skal
  • #1   2. dec 2022 Kontrollere dit lufttilter/ hus
    Om den har slugt vand


  • Frederik S
    Frederik S Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 13
    #2   2. dec 2022 #1 - Luftfilterhuset er helt tørt og der er ingen tegn på at filteret har suget vand. Det er dog beskidt, så har udskiftet det her i dag. Hvad kan risikoen være ved at der er kommet vand ind?

  • #3   2. dec 2022 At motor laver Aqua lock
    Da man ikke kan komprimere vand
    Så blokere det motor

    Også dør motor for det meste
    Da plejlstænger tit bøjer


  • #4   2. dec 2022 Har du haft en tester på og se om der er fejl

  • Frederik S
    Frederik S Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 13
    #5   2. dec 2022 #3 - Motoren lyder heldigvis fin og den er ikke gået ud på noget tidspunkt. Starter stadig uden brok og opfører sig ikke usædvanligt i tomgang eller under kørsel.

    #4 - Jep, tester finder ingen koder. Det eneste jeg har er en fejlkode ang. gløderørerne, men den har været der i en 3-måneder og er ikke alvorlig ift. mine undersøgelser


  • #6   2. dec 2022 Hvis luftfilteret er tørt, har den ikke fået vand, så måske et stik der har fået fugt?

  • Frederik S
    Frederik S Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 13
    #7   3. dec 2022 #6 - Det er ikke usandsynligt, men ville det ikke aktivere en fejlkode?

    Jeg har en lidt langt ude teori, men jeg har en mistanke om, at grundet det ekstra tryk mellem katalysator og turbo, så har turbo-udgangen taget skade og den arbejder derfor ikke, som den burde. Det er heldigvis gratis at tage turboen af, men så må jeg se, om der er noget der, som ser mystisk ud


  • #8   4. dec 2022 Så kan det være der knækker et par bolte, så skal der måske en anden manifold til, ville nok prøve med tester først og se om den skriver noget.
    Ok, det har du gjort, men er det en rigtig tester eller nogen kina discount?

    Don't fix what aint broken smiley


  • Frederik S
    Frederik S Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 13
    #9   7. dec 2022 #8 - Det er ikke en vild tester og den kan langt fra det, som dem værkstederne bruger:)
    Den kan læse generelle fejlkoder, som ligger gemt i ECU'en, så er der en lampe, der lyser, kan jeg se hvorfor, men det kunne godt tænkes, at en ordentlig mekaniker-tester kan se noget, jeg ikke kunne.

    Jeg får booket en tid til værksted og så må vi se, om ikke de professionelle kan diagnosticere fejlen;)


  • Frederik S
    Frederik S Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 13
    #10   28. dec 2022 Update:
    Det føles som et julemirakel. Jeg fik ikke bilen til mekaniker, men jeg har løst problemet selv.

    Udover at have haft renset katalysatoren ved at have den i blød natten over, har jeg også renset EGR og MAF-sensor. Jeg har også skiftet luftfilter og tjekket luft/indtag-systemet, eller hvad det hedder, for utætheder.

    Efter at have gået alle disse ting igennem tog jeg bilen på tur. 10 minutter gik der og så føltes bilen pludselig i live igen. Jeg havde helt glemt, hvor godt sådan en 2.2 dieselmotor trækker.

    Jeg formoder at det har været en blanding af en tilstoppet katalysator og en beskidt MAF-sensor, så der sparede jeg 5.000 til en ny turbo og katalysator;)

    I skal alle have tusind tak for jeres inputs og rigtig godt nytår.


Kommentér på:
Bilen mangler kraft og trækker ikke, som den skal

Annonce