{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

RON Niveau i dansk benzin. {{forumTopicSubject}}

Hey BG, da jeg pt sidder og undersøger skræddersyet tuning fra diverse amerikanske firmaer har jeg et par spørgsmål. Da man stort set over alt ud over dk bruger RON til at label hvor højt oktan niveauet er i benzin. Så mit spørgsmål er. Hvilket RON niveau ville fx, Oktan 100 fra ok tankstationer have. Mit eget gæt ville være at det er RON95 da der stadig er 5% bio ethanol i, eller er jeg helt ved siden af ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  RON Niveau i dansk benzin.
  • #1   25. jan 2023 Hvorfor tror du at oktan 100 ikke skulle have et RON på 100?

    Ethanol hjælper med at øge oktantallet, men så længe du ikke piller ethanolen ud af benzinen efter du har købt den vil blandingen stadig have et RON på 100.


  • #2   25. jan 2023 Oktan tallet angives efter samme standard i hele Europa, så det er ikke kun Danmark smiley
    Følgende tabel krævede mindre end 30 sek på google at finde smiley


    profilbillede
  • #3   25. jan 2023 RON! smiley

    profilbillede
  • #4   25. jan 2023 RON! smiley

    profilbillede
  • #5   26. jan 2023 Hvad vil du bruge det til?
    Når du har lavet din motor
    Så skal den alligevel køres ind, så bliver den tilpasset dit setup
    Med det brændstof du vælge


  • #6   26. jan 2023 it rubbed off - from friction

    profilbillede
  • #7   26. jan 2023 Okay så, oktan 100 vil svare til Ron100?

    Forklaring, står og er igang med bilkøb i form af en m140i, hvor der tilbydes noget kaldt, Bootmod3. De tilbyder fx, et stage2+ map der er beregnet til Ron98, har skam også tænkt mig at svinge forbi et tysk firma når der er penge til det og få en lovlig tuning, men i mellemtiden til der er penge nok kommer den til at køre bootmod3 hvilket køre med software fra HC Performance i Kbh, ved godt alle motor ikke er ens, men kan logge bilen og se om den laver tændingsbanken og derefter lave ændringer på mappet, har nok bare brugt de forkerte søgeord på
    Google da jeg ikke fik brugbare resultater


    profilbillede
  • #8   29. jan 2023 Hvorfor ikke bruge en mere kendt tuner som fx. Landberg (Chiptuning.nu)
    Okt 95 er til plæneklipper smiley 98-100 okt er mere passende.


  • #9   29. jan 2023 Svar til mavr. Landberg er fine nok til den sædvanlige bil. Det samme med scantune før de gik over til politiets side, dog stadig med diverse fejl, fx. Gasspjælds lukninger i tide og utide. Ved at HC Performance bruger bootmod3 og de er stort set verdenskendt for Bmw tuning, de laver dog ikke lovlige tuning, så tanken er bm3 indtil der er penge nok til en tur til Tyskland nede ved MPS-Engineering der tilbyder tuning med TÜV. Plus har personligt snakket med en håndfuld der ikke var tilfreds med lige præcis Landbergs filer og montage

  • #10   29. jan 2023 Hold dig bare til HCp. De skal nok fortælle dig hvilken oktan du skal bruge.

  • #11   29. jan 2023 Montage? Du er vist ikke så kendt i tunings verdenen. De fleste tuninger laves via obd stik/boot mode og de enheder som stadig kan remote er en stærkt døende race. Mg/md1 ecu”erne er ret hårdt krybteret, og mange skal patches i boot mode eller læses/skrives der.

    Bør ikke være nødvendigt at logge ignition retard selv, da tuningen nok må kaldes ikke færdig hvis ikke den del er færdig.
    HC har også lidt ødelagt motorer på samvittigheden som mange andre.


  • #12   29. jan 2023 Med montage menes der understøttende hardware. Ift bootmod3 er tanken en "on the shelf" fil jeg kan logge under kørsel, derefter sende til hcp
    Så de kan lave de rette justeringer. Som også skrevet, midlertidig løsning der kommer senere hen er 500+ tüv godkendt kit på fra mps i Tyskland


  • #13   30. jan 2023 Meget lettere at logge på rullefelt, det går ikke ud over ens
    Kørekort. Ofte logger man i hele rpm register, og med belastning. Så det betyder høj fart.


  • #14   30. jan 2023 Rullefelt er et fint værktøj til at indkøre, men for at få de sidste fin justeringer med ser jeg ofte bedst resultat ved at køre bilen. Men det samme gælder hvis du laver et map helt fra bunden, så foretrækker jeg stadig at bilen kommer på vejen, både let, samt lidt frisk kørsel for at se om der er nogle områder når man faktisk bruger bilen som den normalt ville køres der evt kunne laves bedre

  • #15   31. jan 2023 Det er vigtigt at holde styr på benævnelserne af benzin, og har du ikke styr på det, så køb ikke tuningsudstyr i USA.
    Som udgangspunkt er RON det man bruger i hele verden, også i Danmark. Her er beregningen af benzinen dog benævnt i Oktan, som bruges i Europa. Over det meste af verden er RON og Oktan det samme... Men ikke i USA... Deres udregning passer ikke sammen med den europæiske Oktan/RON, og vil derfor variere ret meget.

    Oktan/RON 98 er derfor = RON/PON 93 i USA.
    Oktan/RON 95 = RON/PON 91 US

    Se eventuelt denne lille artikel.

    https://www.etuners.gr/fuel/


Kommentér på:
RON Niveau i dansk benzin.

Annonce