{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.736 visninger | Oprettet:

Anbefaling af møtrikspænder {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Hvad vil i anbefale af "møtrikspændere" til en hobbymekaniker som mig? smiley

Jeg skal primært bruge den til løsning af hjulbolte når jeg skifter mellem sommer- / vinterdæk - dvs. et par gange om året - men derudover også til enkelte andre reparationer, fx når jeg skal skifte bremser og skal have løsnet bolte i holderen til bremsekaliber / bremsekloser (det er ikke glideboltene jeg taler om smiley )

Følgende kriterier har jeg:

1) Det behøver ikke nødvendigvis være det billigste af det billigste, men jeg er heller ikke umiddelbart villig til at betale flere tusinde for en sådan møtrikløser - dertil bruger jeg den bare for sjældent

2) Hvis det er én til trykluft der anbefales, så skal det siges, at jeg alene har en gammel, 1-cylindret kompressor, ikke særlig kraftfuld - så det skal der lige tages højde for. Jeg aner dog seriøst ikke, hvor meget tryk en kompressor skal kunne lave, for at drive sådan en møtrikløsner.

3) Det behøver ikke være en kabelløs tingest med batteri. Så vil jeg hellere bruge pengene på en møtrikspænder med kabel - så slipper jeg også for at skulle lade den op hele tiden smiley

Aktuelt har jeg nedenstående model. Den var billig, men er begyndt at "skrante". Og så måtte der gerne være LIDT mere power i den nye, ift. denne model smiley

https://media.harald-nyborg.dk/media/attachments/7568_775082.pdf

På forhånd tak for input!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefaling af møtrikspænder
  • Bent B
    Bent B Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 56
    #1   26. jul 2023 Jeg klarer mig til daglig med en lille batteri drevet Lidl 180Nm maskine. Bruger dog altid et ledhåndtag/momentnøgle til at løsne/stramme boltene. Den "store" Lidl maskine 380Nm, kan godt løsne boltene selv, men er selvfølgelig ikke lige så handy, som den lille. Begge to er fine til prisen.

  • #2   26. jul 2023 Jeg har Ryobi. Den fungerer sgu godt og den er ikke så dyr igen. Har haft den i 5-6 år vil jeg tro. Måske mere og den har aldrig slået en prut forkert. Synes ikke den sådan lige løber tør, selv med det helt lille batteri. Det helt lille jeg har er dog ved af give op nu, men det har dælme også været brugt en del efterhånden, både til havemaskiner og til bilerne.

  • #3   26. jul 2023 @Bent B - Yes, Lidl har indimellem nogle rigtig gode tilbud - jeg må lige holde øjnene åbne smiley

  • #4   26. jul 2023 @Daniel Risbroe Photography - Min far har en del produkter i Ryobi - han er meget godt tilfreds med disse - så det kunne da være en mulighed. Ved du hvor mange NM den kan spænde / løsne med?

  • #5   26. jul 2023 Jeg kan faktisk ikke huske det, men du kan se det her smiley https://www.bauhaus.dk/ryobi-slagskruenogle-r18iw3-0-one-18-v#go-to-description

    den er dog rigeligt kraftig til hjulbolte.


  • #6   26. jul 2023 @Daniel - Takker det vil jeg lige kigge lidt nærmere på

  • #7   27. jul 2023 Jeg hopper på vognen med Ryobi.
    Jeg har også den som #5 linker til, og har brugt den flittigt i de 4 år jeg har haft den. med et 5A batteri holder den meget længe. Eneste minus er vægten i forhold til f.eks makitas slagnøgle.


  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 22 Svar: 108
    #8   27. jul 2023 Bruger trykluft nøgle og trykluft skralde osv.
    Har en renoveret 15Bar 500L Stenhøj kompressor. smiley smiley


    profilbillede
  • #9   28. jul 2023 @Morten - Hold da op et "monster" smiley smiley smiley smiley

  • #10   28. jul 2023 Müller er super kraftig, også på mindre kompressor.

  • DoubleDarko
    DoubleDarko Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 5
    #11   1. aug 2023 Du skal være obs på størrelsen af maskinen. Til hjul har du fri plads, men bremser, udstødning, mv kan du være begrænset i plads. Jo flere led du smider på, jo mere effekt mister du. Det bedste er justerbar power i så lille en maskine som mulig. Ryobi, Lidl, mm er fint for hjul, men vil begrænse dig pga størrelse.

    Jeg vil anbefale denne med flexi kobling, så du kan benytte maskinen i alle vikler:

    https://www.biltema.dk/varktoj/trykluft/motrikspandere/motrikspander-sd-12-pro-2000036130

    du skal have minimum 25L tank og gerne 50L til denne,

    Jeg har en selv, som har været en af mine bedste køb. Denne er til salg hvis du ønsker at købe brugt, da jeg har flere maskiner på trykluft og batteri.

    Senere bør du også tilkøbe 3/8" og 1/4", så både størrelsen og kraften er tilpasset opgaven.


  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 22 Svar: 108
    #12   1. aug 2023 #11:
    Ved godt jeg hijacker tråden med mit spørgsmål. smiley
    Men har du et brugt mini trykluft skraldenøgle til salg. Lidt som denne til meget snævre steder. (Og NEJ det er ikke jomfruen jeg snakker om. smiley smiley )
    https://combishop.dk/ovrigt-vaerktoj/trykluft/trykluftvaerktoj/bato-luftskraldenogle-3-8-baby-stubby-19nm-7526 Vh Morten


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 21
    #13   1. aug 2023 Når du ikke bruger den særligt meget skal du nok undgå batterimaskiner. trykluftværktøj kræver normalt 6-8 bar. uanset hvad du vælger så er en billig Harald Skrald udmærket, husk bare at give den en dråbe olie i lufttilførslen hver gang du bruger den.
    Selv er jeg tidligere traktor og maskinmekaniker og har en trykluftspænder liggende, men jeg bruger altid det almindelige topnøglesæt efterfulgt af en batteriskruemaskine med overgang fra 1/4" sekskant til 1/4" , 3/8" og 1/2" firkant. det føler jeg giver bedre "gefyl" med hvad jeg laver. I helt specielle tilfælde er jeg også ejer af en momentnøgle smiley


  • DoubleDarko
    DoubleDarko Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 5
    #14   1. aug 2023 #12 ja, men ikke til salg desværre. 1/2" har jeg lidt for mange af, derfor til salg

  • #15   1. aug 2023 @Carsten J - tak for kommentaren. Jeg tror min nuværende kompressor får lidt svært ved at levere det tryk - så vil den nok i givet fald stå og opbygge tryk konstant, dvs. køre konstant, når jeg bruger trykluft-tingesten, hvilket bliver lidt enerverende i længden.

    Ja, jeg er nok også mest til en ikke-batteri-maskine. Dels fordi de typisk bliver lidt dyrere, når de er med batteri og jeg har reelt set ikke noget behov for at have en maskine uden kabel - da alle mine reparationer foregår i nærheden af en stikdåse smiley

    Jeg har i bund og grund været OK tilfreds med min "Ford" møtrikspænder - også købt hos Harald Nyborg (indtil den begyndte at skrante) - men jeg synes den er LIDT svag. Når jeg skal løsne hjulbolte, der er spændt med "kun" 130 NM (dvs. efter forskrifterne) - så står den og kæmper lidt for at få dem løsnet, og det burde den vel ikke, når den i teorien er spec´ed til at kunne levere 300 NM. Men det er måske fastspændingsmoment der er angivet - og muligt man ikke kan sammenligne det med når man skal have løsnet bolte?


  • #16   1. aug 2023 Jeg har denne her.

    https://www.biltema.dk/varktoj/elektrisk-handvarktoj/motrikspandere/hjulmotrikspander-iw-800-w-450-nm-2000046483?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping%20feed&utm_content=free%20google%20shopping%20clicks&gclid=Cj0KCQjw2qKmBhCfARIsAFy8buKafJAWTlFmmybSp6B7jTQLXAaKGUGBH-LaIxN_EGbaGOHSq0wEnSoaAieDEALw_wcB&gclsrc=aw.ds


    Den er billig. Stort ligeså kraftig som de dyre og den arbejder super godt og effektivt.
    Den har kunne løse alle opgaver for mig indtil nu.

    Jeg har ca de samme behov for sådan en som du beskriver.


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 21
    #17   1. aug 2023 Det er meget normalt at den skal slå nogle gange før der sker noget, det er jo en slags hammer som slår til nøglen, og du kan ikke få en kompressor som kan forsynes med lysnet og drive en møtrikspænder kontinuerligt, hvis den ikke er så god som den burde være er det måske fordi du har en lille 1/4" slange og billige koblinger, lynkoblingerne er ofte en virkelig grim blænde, og her er der stor forskel på koblinger fra Harald Nyborg, Biltema og lignende og så koblinger til 4 dobbelt pris fra IMI Nordgren, Festo eller tilsvarende.
    Prøv at starte med en 1/2" slange uden lynkobling på selve spænderen, det giver et lille reservoir med fuld tryk i slangen.


  • #18   2. aug 2023 @Carsten - Den jeg har nu er som nævnt på strøm - jeg synes bare, at den meget ofte "slår" meget længe inden den løsner boltene. Jeg er med på, at den ikke bare skal "rive" boltene af, men jeg synes som nævnt den står meget længe og "hamrer", inden der sker noget. En enkelt gang måtte jeg selv løsne bolten manuelt, da den slet ikke kunne få den løsnet, og jeg er meget OBS på at spænde hjulboltene med det foreskrevne moment, så bolten var kun spændt med de påkrævede 130 Nm (hvilket jeg i øvrigt synes er et højt moment, men hvilket står foreskrevet for Ford Alufælge).

    Jeg må lige gå i tænkeboksen mht. hvad jeg skal købe smiley


  • #19   2. aug 2023 @Dennis J - Tak for tippet - den vil jeg kigge lidt nærmere på

Kommentér på:
Anbefaling af møtrikspænder

Annonce