{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.259 visninger | Oprettet:

Arne J
Arne J
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3

Skoda Octavia venstre bag lys skiftevis virker og virker ikke. {{forumTopicSubject}}

Hejsa...
Har lige et meget teknisk spørgsmål som jeg bare ikke kan få løst.

Bilen: SKODA Octavia II Hatchback 2.0 TDI 16V Diesel

De 2 yderste parkeringslys i venstre baglygte skiftevis virker og virker ikke. De blinker ikke og går ikke ud midt under kørsel. Når jeg starter bilen virker lyset nogle gange (og går ikke ud før bilen slukkes) men så kan jeg starte bilen igen og så virker de ikke.
Jeg havde først en tendens til at tro at dette skyldes en løs forbindelse. Men hvorfor viser den så ikke den løses forbindelse efter at bilen er startet ved at tænde og slukke baglygterne?
Jeg har selvfølgelig skiftet pærerne selv om det ikke var fejlen.
Jeg har også en lille mistanke om det kan komme fra Trailer/Anhænger stikket under bilen i bag. Bliver strømmen til dette stik ikke hentet ved en af baglygterne?
Men jeg ved ikke hvordan jeg fejlfinder noget der virker nogle gange og andre gange virker ikke.
En sikring er vel også udelukket da den ikke kan komme og gå på kun 2 parkerings baglygter.
Har tænkt på om jeg skulle klippe Trailer/Anhænger stikket af lige bag dåsen for at udelukke den?
Men har i nogle gode råd? så modtager jeg dem gerne!

Vedhæftet Billede: Det er de 2 små parkeringslys som ses små røde huller til yderst til højre i billedet.

Mange venlige hilsner
ArneJ

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skoda Octavia venstre bag lys skiftevis virker og virker ikke.
  • #1   27. sep 2023 Trailer stikket har sin egen lille styrboks
    Og få signal via canbus

Så trailer stikket har ikke direkte noget med din baglygter og gøre.

Har du haft en tester på og se hvad den siger
    Når lyset ikke lyser?

Kan være fejl i dennstyrebiks der har med pære overvågning og gøre
    Hvis den mærker/føler at pære er sprunget eller kortsluttet
    Så slukker den for den kreds

Men som du selv skriver er det svært og fejlsøge på
    Når det ikke er et mønster i hvornår fejlen optræder

• #2   27. sep 2023 Hvilke slags pære er det der? Er det sådan nogle stift satan’er? Som w5w.
    I tidernes morgen da jeg havde en Octavia 2 FL havde den ene lygte nemlig også sit hyr.
    Men mindes der var mere end to pærer der. Måske var det anderledes på FL kombi der jo havde lidt andre lygter.
    Bilen var købt fra ny, anhænger træk eftermonteret hos forhandler.
    Her var der en fugle rede af en tilslutning bag venstre lygte.
    Tænker ikke din fejl har noget med trækket at gøre.

Bilen viser vel pære fejl når de slukker ikke? Når de slukker er det fordi bilen via pære kontrol “tror” de er gået, og herfor slukker. På nogle pære typer kan fejlen godt opstå inden pæren helt springer.
    Tror mine fejl skyldtes en ikke optimal forbindelse. Fik det fikset med lidt kontakt rens i soklen, og ud og ind med en pære en 12-14 gange. Så røg der nye i, og fejlen kom ikke mere det sidste års tid jeg havde bilen.

• #3   27. sep 2023 Har du fast monteret en adapter i trailer stikket ? hvis ja så kan det også lave fejl ellers vil jeg mene det kan være en dårlig ledning/forbindelse som virker periodisk

• Arne J
    Arne J Tilmeldt:
    sep 2023

#4   27. sep 2023 Hej igen. og tusinde tak for jeres svar. hvor er det fedt med jeres forslag til hvad dette kan skyldes. Det er så guld det i skriver alle 3.

Dennis Gsi: Jeg har overhovedet ikke tænkt på styreboksen. Jeg ved dog ikke hvordan jeg finde fejlen i den. men jeg er klart mere belyst nu end før. og kan derfor søge på det på f.eks. youtube.

Carlo Jensen: det er de små stift pærer. Men metal konnekterene er ligesom bøjet om på siden af pæren.

Søren A: Det er den nye EU stik. og der har været en converter i et par gange. men jeg har aldrig haft en fastmonteret.
    Jeg har meget lidt tiltro til en løs forbindelse. for så vil det hele blinke meget mere efter min overbevisning. Men jeg udelukker ikke muligheden.

Jeg kommer med svaret her. Når jeg finder fejlen.

Men endnu engang så er jeg mega taknemlig for jeres indlæg. takker og bukker i vildskab smiley

• Arne J
    Arne J Tilmeldt:
    sep 2023

#5   27. sep 2023

profilbillede
  • #6   27. sep 2023 Snakker ikke “løs” men dårlig forbindelse.
    Kontakt fladen i baglygten har ikke ret meget fat i metal forbindelserne på pæren.
    Så ser bilens pæreovervågning den som defekt, og slukker den.

• #7   27. sep 2023 Mener at de er 3 w , gange 2. Hvis man sætter 2 x5 w i stedet for , bliver forbruget Ca. 65% højere. Jeg ved ikke om pære-overvågningen kunne opfange dette som en fejl.
    Når de slukker som beskrevet mistænker jeg overvågningen for at skabe flere fejl, end løsninger. Når der lukkes ned for spændingen, så er det ikke så nemt at se fejl og lave fejlsøgning....

• #8   27. sep 2023 Har du noget liggende i forruden?

• Arne J
    Arne J Tilmeldt:
    sep 2023

#9   4. okt 2023 Hej Alle sammen.
    Jeg afmonterede trailer stikket og blæste den ren for rust og fugt. og monterede den så igen. og lyset har virket lige siden.
    Lyder måske dumt. men det var fejlen smiley

Kommentér på:
Skoda Octavia venstre bag lys skiftevis virker og virker ikke.

Annonce