{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Stephan T
Stephan T
Tilmeldt:
10. okt 2023
Emner: 3 Svar: 5

udluftning af kobling {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en Opel Corsa 1,2 fra 2005 hvor koblingspedalen pludselig er blevet helt blød at træde og kan dermed ikke få den i gear. Da bilen har kørt 170000 regnede jeg med det var en slidt kobling, så nu har jeg skiftet koblingen inkl centraludrykkeren. Derudover har jeg skiftet arbejdscylinderen nede ved koblingspedalen - det har taget laaangt tid :-). Næste skridt har så været at udluftet systemet og her stødder jeg panden mod en mur og håber på gode råd!:-)
Jeg har brugt en bremseudlufter på med trykluft men den står bare og suger uden der kommer væske. Jeg har forsøgt at pumpe pedalen samtidig med den er forsat helt slap. Hvad gør jeg mon forkert?

DBH Stephan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udluftning af kobling
  • #1   8. dec 2023 Vi har en maskine på arbejde, som man tilslutter på bremsevæske beholderen

    Som så laver tryk , det er det der funger bedst

    At suge gennem, rør og det funger sjældent


  • #2   8. dec 2023 At suge gennem luftskruen, har virket i mange år, og virker hvis man forstår hvad man laver.
    Man kan også pumpe på pedalen, som man har gjort i endnu flere år med gode resultater - men hvis man ikke forstår princippet i udluftning af bremser/kobling, er der ikke meget håb. smiley

    Til at starte med, skal du huske at du SKAL fylde væskebeholderen HELT op til kanten, før det render ned til koblings cylinderen - og du skal holde det høje niveau mens du udlufter.
    Lige så snart der kommer en sjat væske ud af luftskruen, stopper du med at suge - og pumper det igennem med koblingspedalen, og lufter ud på konventionel måde.
    Kender du ikke metoden, så skal du læse lidt op på emnet, eller se nogle youtube videoer.

    Hvis der ikke er nogle utætheder, skal det nok ende godt.


  • #3   8. dec 2023 Som Sajmon og Dennis skriver, ellers kunne det være en defekt hovedcylinder der er skyld i at du ikke kan lave tryk.

  • #4   8. dec 2023 #3 - Den har han skiftet. smiley

  • #5   8. dec 2023 #4 - det står der ikke noget om..... han har skiftet slavecylinderen

  • Stephan T
    Stephan T Tilmeldt:
    okt 2023

    Emner: 3 Svar: 5
    #6   8. dec 2023 Tusind tak for jeres svar!
    Dennis, det er er rigtig bremse udlufter jeg har og som jeg ofte har brugt til at udlufte bremser. Er det et andet stykke værktøj du mener?
    Udover koblingen har jeg skiftet centraludrykkeren og hovedcylinderen. Er arbejdscylinderen noget andet? Synes ikke jeg er stødt på den i motorrummet eller ved pedalen. Hvor den sidder og er det sådan en som på billedet jeg har vedhæftet?


    profilbillede
  • #7   9. dec 2023 Hvis din kobling ser ud som dette sæt, så er slavecylinderen indbygget i udrykkerlejet
    https://www.autodoc.dk/ridex/15226182#koblingssaet
    den på dit billede er en anden type slavecylinder som sidder på siden af koblingshuset og trykker på udrykkerlejer via en forbindelse der sidder mellem slavecylinderen og udrykkerlejet.

    En hovedcylinder sidder oppe ved selve koblingspedalen og er den der fyldes væske på som så presser væsken ned i slavecylinderen
    hovedcylinderen ser ud som dem på dette link
    https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=hovedcylinderen


  • Stephan T
    Stephan T Tilmeldt:
    okt 2023

    Emner: 3 Svar: 5
    #8   9. dec 2023 Hej Kim.
    Tak for dit grundige svar. Min kobling er netop som den du viser i linket. Jeg må prøve at klø på med at udlufte. Tak for hjælpen indtil videre:)


Kommentér på:
udluftning af kobling

Annonce