{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
719 visninger | Oprettet:

Søren T
Søren T
Tilmeldt:
30. dec 2023
Emner: 1 Svar: 1

Hvad hedder den her del? {{forumTopicSubject}}

Jeg er i tvivl om hvad den vedhæftede del som desværre er gennemrustet hedder og om det er nogenlunde nemt at skifte den? Alternativt om det prismæssigt er overskueligt at få en mekanikker til det.
Det er en SAAB 93 fra 2004


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad hedder den her del?
  • #1   30. dec 2023 Støddæmpertårn.
    Jeg har dog ikke nogle erfaringer med reparation af dem.


  • Søren T
    Søren T Tilmeldt:
    dec 2023

    Emner: 1 Svar: 1
    #2   30. dec 2023 Tak. Nogen der ved om støddæmpertårn kan skiftes uden at skifte støddæmpere?

  • The D
    The D Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 116
    #3   30. dec 2023 Det kan skiftes, men du skal nok lige forbi en pladesmed med bilen - det er ikke et 5 minutters job er jeg bange for.

    Der findes dog vist pladedele til udskiftning.


  • #4   30. dec 2023 Man skal skifte hele tårnet
    Man må ikke reparere det

    Det sværereste bliver og finde det som en resevedel


  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følgere: 4 Svar: 196
    #5   30. dec 2023 Typisk fejl på dem, og det er ikke en billig eller hurtig omgang!
    Du skal også se dig klar på at der er andet på bilen, som også er i kritisk tilstand.
    Ps. Personligt ville jeg ik køre med det, du KAN risikere at hele fjederbenet ryger op igennem, og så vælger bilen hvor du skal hen


  • #6   30. dec 2023 Søren har helt ret i sin pointer.

    9-3 står imellem 15 og 80k (meget spredte priser må jeg sige), men et stille skud uden at have set din bil er at den måske er 30k værd vel at mærke med rusten fikset. Det betyder at du skal til at være meget bevidst om hvor meget du putter i bilen. Normalt når man ser rust i tårnene, så kan man roligt regne med at det også har godt fast andre steder.
    Især rust er kostbart og stærkt problematisk at håndtere, især hvis man skal have andre til at gøre det.
    Så forventer du at der er meget mere der går i stykker/skal fikses, er det måske ved at være tid at opgive kampen. Tror du at dette er det eneste som skal fikse de næste par år, er det måske ok penge at give ud for at få det fikset.

    Når det er sagt er den type reparation her er heldigvis ikke det værste i verden. Huller i bunden er værre fordi de skal passe på der ikke går ild i alting. Men bliv ikke overrasket over et bud på 5k bare for timerne. Der vil skulle males lidt men da det er inde i motorrummet, behøver det jo ikke være et prof udført så med lidt held tager pladesmeden det med, med lidt spray etc.
    Jeg har ikke lige set et 9-3 motorrum, så ved ikke hvor meget de skal fjerne for at komme til og derfor er det svært at gætte på prisen, især på et mærke som er forsvundet og reservedele derfor kan være meget heftigt prissat eller bare umulige at finde. Kan den ikke findes på en hylde er eneste alternativ at man får den fra en hugger der skær den ud af en skrotbil og så kan pladesmeden svejse den ind i din bil.

    Du bør spørge en proff til prisen for den har ret stor betydning for hvad jeg ville gøre her.
    Og igen har Søren en vigtig pointe den bil er IKKE sikker at køre i længere. Det vil formentligt kun blive et problem hvis du rammer et stort hul eller laver en katastrofe opbremsning, for det vil kunne overbelaste det stål der er tilbage i tårnet og så er det som nævnt ikke dig som styre bilen længere.
    Held og lykke med det fra en tidligere Saab ejer (99 gl 1981).


  • #7   30. dec 2023 Skum det op og giv lidt Tectyl på spray, sælg bilen i Gul og Gratis.
    Hvis tårnene er så rustne, så tør jeg ikke tænke på hvad resten gemmer på.
    Kan man ikke selv, eller kender en der kender en… så render det løbsk at lave plade arbejde på en sådan relativ ligegyldig “Saab”.
    Ikke fordi det ikke er en fin bil, men fordi det bliver meget bekostelig.


    profilbillede
  • #8   31. dec 2023 som der er skrevet og antydet så gennemgå bilen før du får lavet det tårn.

    En hurtig vurdering er at det skal koste omkring 10,000.- plus moms og det er hvis det er en meget billig pladesmed.
    Der er en del arbejde i opgaven,
    Forskærm af.
    Hjulophæng adskilles og fjernes for at kunne komme til.
    Lidt maling osv


  • #9   31. dec 2023 wow, har haft 50+ biler men har aldrig set sådan noget der og har været ude og kigge på rigtig mange biler. smiley

  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 306
    #10   31. dec 2023 Det er zone B, så man må gerne svejse en lap på. Men det skal jo laves håndværksmæssig korrekt.

Kommentér på:
Hvad hedder den her del?

Annonce