{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
885 visninger | Oprettet:

Mikkel S
Mikkel S
Tilmeldt:
11. jan 2015
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21

Ibiza 1.2 TDI - bruger meget diesel {{forumTopicSubject}}

Hej

Min Ibiza 1.2 TDI fra 2015 bruger langt mere diesel end den er opgjort til (som man nok kan forvente). Er interesseret i at høre om andres oplevelse eller om der er noget der kan være årsag til dette?

Pt kører jeg mellem 16-19 km/l, hvilket har været en smule bedre tidligere, hvor jeg godt kunne køre 21 km/l.

Bilen har kørt 215.000 km og kører egentlig udemærket. Den har fået skiftet egr og partikelfilter, så mistænker ikke disse. Kan nævne at den for nyligt havde en fejlkode (lyste ikke i nogen lampe), hvor der stod at gløderør på cyl 1 var påvirket.

Har andre oplevet lignede dårlig brændstof økonomi på en 1.2 TDI og faktisk fundet årsagen? Kan læse mig frem til at mange andre kører noget længere literen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ibiza 1.2 TDI - bruger meget diesel
  • #1   31. jan den er vel ved at sode til fordi du enten køre for korte ture eller ikke bruger addativ eller bare skal have et nyt partikkelfilter

  • #2   31. jan kan også være en dyse, som hænger lidt i bremsen.

  • #3   31. jan Ville også hælde til dyser, få renset og kontrolleret dyserne hos et Bosch værksted, 215000 km på blokken, så har de holdt godt.

  • Mikkel S
    Mikkel S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21
    #4   31. jan Har brugt noget additiv de sidste 4 tanke. Partikelfiltret har kun kørt 1 års tid siden helt nyt.

    Overvejer nye gløderør og evt. mapsensor, det var nogle billige ting at prøve i hvert fald, eller?


  • #5   31. jan dyser koster 3000+m stk hos Bosch. Har lige smidt 2 på min seat (dog en 1.6 tdi, men er vel ret ens i motoren m.m.).
    gløderør koster vel en 200-lap/stk (Hella).


  • Mikkel S
    Mikkel S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21
    #6   31. jan Ja, er godt klar over, at de er dyre dysserne. Også derfor jeg tænkte gløderør som et forsøg, nu hvor der jo lå en fejl på et af dem.

    Desuden tænker jeg at de kan være ret sodede til, nu hvor tidligere ejer var nødt til at skifte partikelfiltret pga. tilsodning.


  • Bent B
    Bent B Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 79
    #7   31. jan Et dødt gløderør kan medføre at den ikke selv kan rense partikelfilteret. Med trætte hængede dyser, kan den bruge for meget brændstof og stoppe partikelfilteret til.

  • Mikkel S
    Mikkel S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21
    #8   3. feb Jeg, har lige skiftet alle 3 gløderør, de så sådan her ud, hvor siden fra den 3 (man kan se på kluden) sad på det 3 gløderør. Desuden var det tredje gløderør en smule vådt af sort sod.

    Siger det jer noget?


    profilbillede
  • Bent B
    Bent B Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 79
    #9   3. feb Hvor mange af dem var defekte ?
    Ser de nye lige sådan ud når bilen har en kørt en tur?


  • Simon P
    Simon P Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 Svar: 5
    #10   6. feb Gløde rør er kun til start, mig 1.6tdi passat havde en dårlig dyse, lige nøjagtig den der har en sensor til brændstof tryk og det giver en blinkene gløderørs lampe i instrumentbrætet

  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 5 Emner: 1 Svar: 85
    #11   6. feb Som Simon P siger - så er Gløderør kun til at varme ved start. Du vil heller ikke skifte selvstarteren, fordi bilen bruger for meget brændstof? Vel!

  • Mikkel S
    Mikkel S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21
    #12   6. feb Ingen blinkende gløderørslampe, kun en fejl på et gløderør i computeren.

    Jeg er ikke synderligt dieselkyndig, men jeg er nysgerrig af natur og kan godt lide at “prøve selv”.

    Men ja, næste skridt er da at få tjekket dysserne, kan I anbefale et sted i aarhus-området?

    Desuden skal det jo lige overvejes hvor meget det kan svare sig at putte i en gammel bil.


  • Mikkel S
    Mikkel S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21
    #13   6. mar Update: Jeg gav bilen en one shot dyserens fra Bell add, hvilket gav en klar forbedring. Derudover fandt jeg ud af, at bagbremserne hang, hvilket blev fikset med nye bakker etc.

    Alt i alt kører Ibizaen nu langt længere literen og jeg er ganske tilfreds. Tak for alle jeres inputs.


Kommentér på:
Ibiza 1.2 TDI - bruger meget diesel

Annonce