{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
692 visninger | Oprettet:

Audi 80 lav kompression {{forumTopicSubject}}

Halløj

Jeg har sidste år anskaffet mig en fin gammel Audi 80 2,0 ABT, som jeg har gået og lavet småreperationer på siden anskaffelsen. Efter jeg havde hentet bilen i hovedstaden nåede jeg desværre kun små 80 km ud ad E20, inden bilen mistede al kompression og jeg var nødt til at få den bugseret resten af vejen til Odense... Supertræls oplevelse, men bilen kostede mig kun små 9.000 kr., så der var ikke meget at gøre. Fandt dog efterfølgende ud af, at det var overophedning, der sandsynligvis havde resulteret i, at toppakningen gik, men da jeg havde defekt kølerur i instrumentbrættet, kom bag på mig, da jeg pludselig strandede på motorvejen.
Efter jeg fik den hjem skiftede jeg selv toppakningen, fixede sprungne kølerflanger og fik motoren i gang. Siden da har den fungeret stabilt rent motorisk - starter hver gang uanset temperatur og tager fint omdrejninger. Har også købt ny tempføler, så jeg selv kan følge lidt med igen. Motoren varmer fint op og bliver ved de omkring 92-94 grader, som vist er meget normalt.

Senere fik jeg kompressionstester på, fordi jeg syntes, den manglede noget trækkraft. Det er bare super svært at vurdere, hvordan 90 hk skal føles, når man ikke har haft mulighed for at prøvekøre flere forskellige biler endnu smiley
Kompressionstesten blev selvfølgelig lavet på varm motor over en 7-8 omdrejninger jf. manualen "So wird's gemacht", som jeg har anskaffet mig. Manualen estimerer en kompression på 9-12 bar som acceptabelt, og selv får jeg (fra bilens front) 12-11-9-11 på min motor.

Mit spørgsmål går derfor: Er der nogen grund til at være bekymret over dette fald ved 3. cylinder? Kan det have noget med overophedningen at gøre, og hvad er evt. fremgangsmåden for at løse dette?
Motoren har et lille olieforbrug. Det er til at se på oliepinden og efter udtagning af tændrørene, hvor de bagerste to har væsentligt mere carbon-opbygning end de forreste to.

Hjælp modtages med kyshånd!

Emil


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Audi 80 lav kompression
  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 305
    #1   9. feb Altså hvis den har varmesat sig i stemplerne, så kan den jo godt ha revet stempelringene, det tager nok lidt olie og kompression. Men da du lavede topstykke, skiftede du da olietætningsringene/olietyvene i topstykket ved ventilstammerne? Der er en grund til de bliver kaldt olietyve.

  • #2   10. feb Havde en 2.0 E med 114 hk, den var sgu noget lam.

  • #3   10. feb Man lære der må maks være 1 bars forskel mellem højst og laveste målt tryk

    Og ja 3 bars forskel er meget
    Motoren er ikke beder en dårligste cylinder
    Da den trækker ned

    Men hvis motor køre fint, og ikke forurener mere en den må
    Og du kan leve med det
    Så køre

    Eller skift motor
    Da en renovering vil koste mange penge hvis man gør det ordentligt


  • #4   10. feb Ja, renoveringen skulle have været lavet da toppen blev hevet af, nu er det det samme arbejde igen + en del mere.

    Havde jeg den mulighed idag fik jeg lavet en motor med et godt trim, lave den til en "Sleeper light", men husk at den er noget bagud hvad angår sikkerhed, regn med 20.000+.


  • #5   10. feb #4
    Kan du ikke fortælle hvad en "Sleeper light" er? Har jeg aldrig hørt om før.


  • #6   10. feb Sleeper Light er en der ikke er voldtunet, som en rigtig sleeper er, men bare lettere strammet op, 10-20 hk mere.

    Du er velkommen til at bruge udtrykket, men husk, du hørte det først her smiley

    Så er der "Skomar" på Mødestedet i Brørup, jeg kan anbefale det, hver lørdag kl 14.30 sharp, kr 50 i indskud, puljen deles mellem de 3 første, nr 3 kr 50, nr 2 kr 100 og jeg får resten smiley


  • #7   10. feb Tak for de gode svar smiley

    Jeg sleb bare overfladen af topstykke og blok med håndkraft, inden jeg skiftede pakningen, så har ikke nærmere undersøgt topstykket.
    Mon det bedre kunne betale sig at få fat i et testet topstykke, som yder det, det skal, og så ellers bare sætte det på motoren?

    Olietyvene kan vel alligevel ikke skiftes på bilen uden trykluft, som jeg ikke har adgang til. Ellers er det til at leve med. Har i hvert fald ikke 20.000 mere at brænde af på projektet lige nu...


  • #8   10. feb Hvis motor har været kørt varm
    Så skal topstykket kontrolleres

    Havde du i det mindste noget på
    Og se om det var skæv???

    For har motor været varm, så er det yderst sjældent at toppen ikke skal planes.

    Så du har kun lavet det jeg kalder en "nødreperation"



  • #9   11. feb Hvis olien har været for varm og den har revet cylindervæggene, vil et nyt topstykke ikke hjælpe.
    Som minimum vil cylinder vægge skulle hones og du kan derefter regne med at stempelringene ikke passere mere = nye.
    Kompression kan streng taget også være lavere fordi den slibning du har givet ikke er 100% flad. Normalt lader man cylinderservice eller lign om at få både blok og top slebet til,
    Og som de andre siger det er en halvbekostelig omgang, men det tror jeg godt du selv har en fornemmelse af. Har du formået at skifte toppakning har du sloges med timing og enten kæde eller rem og det fortæller at du er relativt erfaren.
    De fleste skifter motor ved dårlig kompression.
    Til gengæld lærte jeg noget nyt, jeg var ikke klar over den med en bar imellem cylindre og at det er laveste som "tæller". Så blev jeg også lidt klogere idag.


  • #10   12. feb Det virker ikke som om, problemet ligger i blokken. Jeg tænker i alt fald det ville resultere i en ujævn motorgang, som jeg ikke oplever. Motoren starter hver gang og tager fint omdrejninger hele vejen til begrænseren (med varm motor, naturligvis smiley ). Jeg har også haft den på en længere tur til Flensborg, og også det havde den ingen problemer med - dog synes jeg stadig, den mangler noget power, hvilket kompressionstesten understøtter. Har godt nok hørt, at de gamle VW-motorer er tæt på udødelige...

    Måske er motoren ikke blevet for varm. Jeg havde som sagt et defekt temperaturur i bilen, men dræberen var nok for lav olie- og kølerstand. Kompressionen gik nemlig, kunne jeg senere se på toppakningen, gennem det hul, der fungerer som primær kølerkanal mellem top og blok. Der sidder ligesom en slags o-ring, der var revnet, og derved var der spildt kølervæske i forbrændingskammeret. Jeg ved dog ikke, om det bare var alderen på toppakningen, samt det at skulle trække 130 på motorvejen, der i sig selv var nok til at revne det?) Jeg vidste udemærket godt, at den var blevet mangelfuldt vedligeholdt, og havde da også planer om at lave olieskift og udrense kølersystemet, da jeg kom hjem, men nåede ikke så langt (er gjort efter toppakningen blev skiftet. Tandrem også fornyet).

    Jeg havde kig på topstykket, og det virkede ikke skævt eller slået - ventilløfterne bevægede sig alle på samme måde med samme sidelæns tolerance. Men nej, det er selvfølgelig ikke lavet helt efter bogen med planslibning og renovering af topstykket.

    Jeg kunne godt tænke mig at skille toppen ad igen til sommer og få det gennemgået. Ellers er en ny motor heller ikke ude af billedet, om end det kan være det bliver op til næste ejer smiley

    Mange tak for de gode inputs - de er guld værd!


Kommentér på:
Audi 80 lav kompression

Annonce