{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
972 visninger | Oprettet:

Sikkerhedssele er slap {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen jeg har en gammel nissan sunny i hatchback fra 94. Da jeg var til syn med den i går gik den desværre ikke igennem af et par årsager. De fleste af dem kan jeg selv fikse men jeg har problemer med min sele.
Den er nemlig slap hvis der er vægt på. Det vil sige at hvis den skal trække "sele hovedet" op så kan den ikke men hvis jeg selv hovedet så det er "ren sele" den skal trække kan den sagtens trække det. Jeg
har både prøvet at smøre selen og prøvet med sandpapir øverst hvor selen kommer ud af stolpen og det har ikke hjulpet.

Jeg har så prøvet at få retraktoren eller hvad det nu hedder af for at kigge på fjederen. Men bolten som holder denne sidder uhjælpeligt godt fast og vil ikke rykke sig. Der er intet at se på den hverken rust eller noget andet. Jeg har prøvet med WD40 og det hjalp heller ikke. Hvad gør jeg? Har også læst at der kan sidde gas patroner ved selen. Passer det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sikkerhedssele er slap
  • #1   20. feb På nogle typer sidder der en gaspatron som presser på nogle kugler som så hiver selen til sig, så man bliver hevet tilbage i sædet under en katastrofe/påkørsel.

    Om det kan hjælpe at smøre den med selerens, ved jeg ikke, flere har sagt det hjælper, men hvis oprullemekanismen er træt, så er det nok en ny sele der skal til.


  • #2   20. feb Nogen gange kommer der skidt med ned i selve rulle mekanismen

    Så kan man hvis man tager selen ud og ruller den helt ud
    Blæse det rent eller på anden måde rense den.

    Har du prøvet med silikone spray

    Træk selen helt ud, spray silikone spray på selen, i hele bremsen
    mens du lader den rulle ind

    Samt spray på de steder selen glider over

    Det hjælper tit, gør vi tit ved seler før vi køre biler til syn



  • #3   20. feb #1 Er de gaspatroner noget jeg skal tænke på når jeg skiller det ad? Og hvordan ved man om de er der hvis det er noget jeg skal tænke over da jeg ikke har nogen servicebog til bilen?


  • #4   20. feb #2
    Jeg har prøvet med silikone spray og det hjalp desværre intet smiley
    Har også taget alt beklædningen af stolpen for at se om det var snavset og der var ik andet end et par nuller mænd


  • #5   21. feb Har bilen fået hulrums beskyttelse

    Så kan dette være trængt ind i rulle mekanismen


    Hvis den har en Gaspatron siddende ved sele rullen
    Så frakoble batteriet og vent 5-10 minutter

    Så kan. Du tage stikket af hvis du skal har rullen ud


  • #6   21. feb #5 Det ved jeg simpelthen ik om den har dennis købte den billigt i december 2022 og han havde købt den fra en forhandler. Den er klistret i hulrummene så ved ik om det måske er hulrums beskyttelse?

    Hvordan kan jeg se om der er en gaspatron?


  • #7   22. feb Jeg tror altså ikke at en Sunny fra 94 har selestrammer.

    Jeg har måttet opgive to sæt seler, det ene var der kommet noget væske(cola?) ned i det ville ikke hverken frem eller tilbage heller ikke med en bunke wd40 og lign.
    Den anden tror jeg noget af fjeder systemet var knækket som jeg husker det.

    Hvis ikke aggressiv smøring evt over et par omgange og gerne hold den et varmt sted så det ikke er vand der fryser.
    Kan du ikke få liv i den der, tror jeg du må afskrive den sele. Jeg ville ikke selv reparere sele indmaden.


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #8   24. feb Jeg kan ikke helt forstå, hvad du skriver.

    Men er det, at selen ikke ruller pænt på plads, når du tager den af, gør en god gammeldags omgang vask af selen med et vaskemiddel underværker.


  • #9   24. feb Der jeg skriver det er at selerne strengt taget er en sliddel.
    Vask og smøring vil normalt forlænge dens liv.
    Men forstil dig at du har spildt cola ned i den for 2 år siden.den ender med at blive noget ged over tid. Det samme kan ske for smøring når den bliver gammel og beskidt nok.
    Jeg har iøvrigt oftere haft problemer med at de ikke vil låse, men det hænger nok lidt på fabrikanten.
    Så et brugbart svar: rens smør.gentqf en håndfuld gange over en uges tid og se om den vil lege med.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 301
    #10   28. feb Køb dog en brugt hos en autohugger de koster ingenting smiley

Kommentér på:
Sikkerhedssele er slap

Annonce