{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.132 visninger | Oprettet:

Maria
Maria
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3

Sprunget kilerem efter service {{forumTopicSubject}}

jeg ved meget lidt om biler, så nu prøver jeg at høre efter en anden vurderingen af sagen her.

jeg har købt en brugt kassevogn fra 2016. jeg har haft bilen til service hos min mekaniker for cirka 3 uger siden, samme sted som den var til services sidste gang den bad om det.
det er en firma bil, som kører langt og det er min mekaniker klar over.

sagen er den, at den på en køretur på en times tid går ud, så jeg kun lige kan nå at få den drejet ind i et helleanlæg, hvorefter den ikke vil starte. der var kun en lyd som om ''luften gik ud af den'' og intet andet. jeg får den hentet og kørt ud til mekanikeren jeg plejer at komme ved.
han ringer som en start og siger at det er kileremmen der er sprunget og det ikke bliver særlig dyrt. dog kan han ikke give den endelige besked på hvad der er sket, da den har viklet sig ind i motoren.
jeg ringer igen dagen efter og får besked om at motoren er stået af. han siger at kileremmen er sprunget i tråde og har viklet sig ind i tandremmen, så det ikke kan betale sig at få lavet motoren. der skal derfor en ny til.
jeg er dog sikker på at have set kileremmen være intakt, den dag jeg gik i stå, da jeg havde en anden mekaniker i telefonen, som bad mig kigger efter den.
spørgsmålet er så her, om ikke min mekaniker burde have opdaget ved service at den var slidt og skulle skiftes? han mener det kan være et fremmedlegeme der kan have forsaget det.
han er medlem af 'din bil partner' hvor der på deres hjemmeside står hvad service indebærer. her opfylder min kassebil alle kriterierne for at der skulle laves et stort service på den, hvor netop tjek af kilerem indgår. jeg har kørt den til service og regner derfor med at han kan vurdere hvad der skal gøres.
Han siger at tandremmen skulle have været skiftet efter 6 år. altså et år efter han får den ind første gang. men da bilen er brugt ved jeg intet om hvad der er skiftet i motoren, det burde han vel tjekke op på? der er vel en service bog han skal forholde sig til?
er der nogen garanti på sådan et service, at bilen skal kunne køre til næste service eller i hvert fald mere end 3 uger efter et service?

min umiddelbare konklusion er, at han prøver at dække sine fejl, ved at give kileremmen skylden, for at tandremmen ikke er blevet skiftet.. kan kileremmen overhoved komme ind til tandremmen?
er med på at kileremmen kan ødelægge stemplerne, det har jeg googlet mig frem til. men er det andet et senarie der er set før?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning og tilslutning af loftlampe. Lampen er af glas og derfor lidt tung. . 600 kr.
  • Indstil vaskemaskine i vatter 350 kr.
  • Skifte pære på billygte 250 kr.
  • Rengøring af overflader og vægge 1.000 kr.
  • Opsætning af fire gardiner fra Jysk 700 kr.
  • IKEA møbelmontage. Kommode og opbevaringsskab 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sprunget kilerem efter service
  • #2   16. jan Det lyder meget usandsynligt at kileremmen/multiremmen skulle ødelægge tandremmen, men dermed ikke sagt det er muligt, ville få en anden mekaniker til at kigge på bilen, eller få ham til at sende billeder af skaden til dig.

Få eventuelt en taksator eller FDM ind over.

Hvis remmen ryger, burde der være lys på bilen og inde i bilen, da batteriet afgiver energi til det er afladt, som burde tage timer, hvis remmen har taget en pol fra batteriet så er festen slut, og der vil ikke være noget lys.

Hvis det kun var remmen der var sprunget, burde motoren kunne starte normalt.
    Vandpumpe, generator, AC og servo ville ikke virke. Men starte burde den.

Så han fortæller måske sandheden??

• Maria
    Maria Tilmeldt:
    jan 2025

#3   16. jan jeg er bare 99% sikker på at kileremmen sad på.
    bilen kunne ikke starte efterfølgende

• #4   17. jan Der kan sidde mere end en kilrem, så er muligt den ene sad der, men den anden var røget.
    Min egen har 2, og ene røg for et par uger siden, selv om det var generator, så lyste den først i den lampe efter 15km kørsel, da batteri spænding var under hvad bilen fandt acceptabelt.

Dog er tandremmen beskyttet af plastik kappe, som burde stoppe hvilken som helst kilrem i at komme ind, men igen, man skal aldrig sige aldrig, har dog aldrig set eller hørt om det..

Og det er ikke altid at man kan se at kilremmen er slidt, så at man ikke har set det, det kan være hvad det er, dog burde han have tjekket tandremmen, og dens tid hvis det stod oplyst nogen steder, hvilket det måtte gøre, siden han har fundet ud af at den er kørt over nu..

Men ville også anbefale billeder, og hvis du ikke stoler total på ham, få den fragtet hen til en anden mekaniker.

Og du skriver at den ikke ville starte, skete der ingenting, eller snurrede den men kom bare ikke igang?

• Maria
    Maria Tilmeldt:
    jan 2025

#5   17. jan tak for svar.
    den tørnede rundt, men ville ikke starte

• #6   17. jan Hej. Hvilken bil er det du har..?

• M T
    M T Tilmeldt:
    jan 2022

Følgere: 138 Emner: 6 Svar: 40
    #7   17. jan Hvilken bil er det og hvor i landet handler det om?

• #8   17. jan I mine 30år som mekaniker har jeg ikke set eller hørt om sådan en sag

Men hvilken bil og model

Få gerne nogle billeder og post dem her for vurdering

• #9   18. jan Jeg har set et par gang multiremmen har taget tandremmen. så det kan lad sig gør. smiley mekaniker tjekker visuel så det ikke garanti for remmen defekt indvendig. smiley

• Maria
    Maria Tilmeldt:
    jan 2025

#10   19. jan Det er en Peugeot Expert 2,0

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 18 Emner: 5 Svar: 99
    #11   21. jan Hmm. Alle remme bliver jo slidte over tid, da de simpelthen mørner og tørrer ud, udover de rent fysiske slitage påvirkninger.

En mekaniker kan selvf. kun se de yderliggende skader via fysisk påvirkning, og efterfølgende sammenligne med alderen/km. for remmene.

Er den generelle udskiftningstid for remmene udløbet, bør han selvf. påpege dette overfor kunden, så denne kan tage stilling til evt. udskiftning/omkostninger, så ansvaret dermed ligger hos kunden. Hvis han undlader at påpege remmene udløbstid, er det ham, der bør stå med sorteper, for at undlade oplysning/kundeservice.

• Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #12   21. jan Tjae når der laves service efter bogen så burde tandremmen være skiftet som foreskrevet. når man skifter tandrem skifter enhver nogenlunde ansvarlig mekaniker også multiremmen (min mening) Desuden vil ladelampen uvægerligt tænde øjeblikkeligt når multiremmens vigter, fordi der ikke er feltstrøm til rotoren får den "startfeltstrøm" gennem ladelampen, det er derfor at en wekselstrømsgenerator ikke kan starte med at lade hvis der ikke er ladelampe.
    En bil vil normalt kunne køre uanfægtet videre i mindst 1/2 time selvom multiremmen er borte, den tapper blot strøm fra batteriet, selv har jeg flere gange kørt Bjerringbro - Nørresundby - retur uden generator, fordi der var nogle dages leveringstid på nye kul, de skulle laves hos Aalborg Dynamotor og det var godt 1000 kr billigere end en ny generator.

Kommentér på:
Sprunget kilerem efter service

Annonce