Støv-kappe/gummi slidt - kan jeg købe bremse-kaliber sæt ? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er ved at lære at lave alm vedligehold på min Suzuki Baleno årgang 2017 (FW, EW) 1.2 (A1K412) (90Hk) - motor: K12C. Som i kan se på de 2 billeder øverst så tror jeg at gummiet omkring stemplet i bremse-kaliberen er gået i stykker. Jeg tror derfor at det skal skiftes, da snavs slider på stemplet i kaliberen. Jeg talte med en kollega som sagde at jeg skulle købe et "bremse-kaliber sæt" for at få en ny gummi-ring (eller støvkappe?) og skifte den på bremse-kaliberen. Men jeg kan ikke finde den for Suzuki Baleno årgang 2017 (FW, EW) 1.2 (A1K412) (90Hk)... Nogen der kan hjælpe med at fortælle hvad jeg skal købe og hvor jeg kan købe den gummi-ring?
På sidste billede, ses at gummi-manchetten til driv-akslen vist også er ret mør. Jeg har tidligere fået skiftet bære-arme og bære-kugler pga den gummi-manchet gik helt i stykker og snavs kom ind. Burde jeg få skiftet gummi-manchetten som forebyggende vedligehold og hvis ja, hvor køber jeg den uden at skulle betale ligeså meget som da jeg fik skiftet bærearme og bærekugler?
Håber i vil hjælpe med råd og hjælp, tak!
( link til billede i beste kvalitet: https://ibb.co/k2GT6wDJ )
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.068
baleno kan man ikke få ret meget uoriginale. men ja den bør skiftes den manchet på stempel.
maj 2022
Følgere: 21 Emner: 7 Svar: 34
Mht. stemplet i bremse-kaliberen så tror jeg det er lettere at skifte - men igen: Hvor køber jeg den gummi-manchet?
Jeg har prøvet at slå bilen: "Suzuki Baleno årgang 2017 (FW, EW) 1.2 (A1K412) (90Hk) - motor: K12C" op på T-hansens's hjemmeside og på Biltema's hjemmeside - men jeg kan ikke se disse gummi-manchetter som reserve-dele der er registreret for denne bil ?
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 3 Svar: 142
https://www.autodoc.dk/search?makerId=109&modelId=36212&carId=118578&keyword=5706021183672
maj 2022
Har du/i iøvrigt evt en holdning til det nederste billede, hvor jeg ikke tro rder er hul men den gummi-fætter om akslen ser sku' ret slidt ud ?
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 31 Svar: 3.138
Ville skifte stemplet i caliperen, men bremser er bare rigtig rigtig vigtige, og det er ikke helt nemt som den første DIY opgave, så vil da opfordre dig til at købe to nye calipere.
Vedr. din gummimanchet på din trækaksel, fejler den umiddelbart ikke noget, har oplevet at eftermonteret manchetter meget hurtigt flækkede.
dec 2009
Der er ikke hul i drivakselmanchetten, hvis der var, ville der ikke være så tørt dernede.
Der er ret meget fedt inde i drivakslen , så selv når der er hul, er det ikke nødvendigt at panikke, så vent med den.
Begynd at spare sammen til nye forskiver, de har set bedre dage.
maj 2022
Jeg syntes ellers ikke jeg kan mærke nedsat bremse-evne overhovedet, men tænker du/i at man f.eks. kan se det på en test på bremse-felt at stemplet måske ikke har det så godt (bilen skal synes snart)? Jeg overvejer at skifte bremsevæske her i weekenden, så kan jeg måske få kigget en ekstra gang og tænke over det igen (og måske sende nye billeder)...
Mht gummimanchet på trækaksel: Tusind tak, det er godt at jeg ikke skal rode med for mange ting indtil jeg bliver mere rutineret så det vil jeg lade ligge men så holde øje engang i mellem om det bliver værre...
maj 2022
Men @Torpedo skriver at selv forholdsvist nye drivakselmanchetter kan flække hurtigt og så kan jeg jo ligeså godt vente og se tiden an. Bremse-kaliberens gummi-ring (og måske stempel) er nok det vigtigste. Jeg får nok kigget på det enten på lørdag eller næste lørdag (fordi bremsevæsken skal skiftes) og så må jeg imens overveje om jeg tør at rode mig ud i at prøve at skifte stemplet (kan godt forestille mig det er besværligt og kræver muligvist mere øvelse end jeg har). Måske skal jeg bare købe en ny helt kaliber inkl stempel, så er det nok lettere at lykkes og sikkert stadigt billigere end at få et værksted til opgaven...
Mht bremse-skiverne: Jeg er enig i at det yderste ikke ser supergodt ud med lidt rust og den slags, men er det ikke kun slid-fladen hvor klodserne går imod der betyder noget og det ser da rimeligt nok ud eller? Måske vil det hjælpe med en stål-børste til at få lidt af det rust på det yderste af bremse-skiven fjernet?
dec 2009
At skifte en drivaksel p.g.a. hul i manchet = tvivlsom forretningsmodel.
Hvis bilen føles som om den bremser lige, så gør den det formentlig, selv 5 -10 % vil trække i rattet.
Når der hul bremsestempelmanchetten vil stemplet begynde af ruste, og stemplet vil derfor ikke kunne bevæge sig så frit som nødvendigt og det vil medføre hængene bremser.
maj 2022
nov 2019
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 27
Gummidelene tåler ikke nogen form for mineralolie - der må helst ikke køre en tankvogn forbi ude på vejen når du laver det. Små mærker af tæring kan Hones væk ved smøring med rigelig sprit eller bremsevæske (Biltema har udmærkede små honere til ca en halvtredser) et caliper repsæt får du hos alle reservedelspuschere til omkring en hund.
maj 2022
Støv-kappe/gummi slidt - kan jeg købe bremse-kaliber sæt ?