{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.416 visninger | Oprettet:

Martin H
Martin H
Følgere: 21 Emner: 8 Svar: 48

Bremsevæske udluftnings grej (bremse-udlufter) - 1 person (ikke trykluft) {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har lånt en kollegas bremseudluftnings-grej som var en vakuum-model (uden trykluft) hvor man trykker på et håndtag og så laver den vakuum. Jeg har så udluftet og skiftet noget af bremsevæsken men ikke helt så meget som jeg ville.

Det virkede nogenlunde ok på baghjulene hvor jeg brugte en 8 mm skrue til at udlufte. Da jeg kom til forhjulene virkede det ikke så godt og her skulle jeg bruge en 10 mm skrue til at udlufte. Jeg tror jeg begik den fejl at jeg skulle have medbragt et metal-spændebånd til at trykke slangen helt tæt med udluftningsventilen og jeg gætter på at det er derfor det ikke virkede super-godt på forhjulene. Jeg skal snakke med min kollega der lånte mig værktøjet men herudover har jeg kigget på hvad der findes af øvrigt grej hvis man skal udlufte kun 1 person og ikke har en til at hjælpe med at trykke bremsepedalen ned mens man er i gang (og helst heller ikke bruger trykluft).

Jeg har fundet 2 bremse-udluftere jeg gerne vil høre jeres mening eller anbefalinger/råd om:

1) https://www.amazon.de/-/en/Brake-Bleeder-Device-Fluid-Capacity/dp/B076WZ8D6L/ref=sr_1_1 - der er også en video. Bemærk her at det ligner at man laver overtryk i den store beholder og hælder bremsevæske heri og så udlufter man på hjulene samtidig. Jeg gætter på at når der så udluftes på hjulene ryger der ny bremsevæske ind i mastercylinderen. Men mit tyske er ikke så godt - er det sådan det virker (check videoen) og kender i denne type og kan denne type anbefales?

2) https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343 - den er simplere og det ligner også at den går på mastercylinderen. Vil det sige at den så også bruger den overtryk?

Det bremse-udluftningsværktøj jeg lånte af min kollega lavede undertryk til at hjælpe med at "suge" bremsevæsken ud. Den model kunne jeg ikke umiddelbart finde på nettet.

Kan/vil i anbefale noget der fungerer godt og give et par råd/kommentarer med?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremsevæske udluftnings grej (bremse-udlufter) - 1 person (ikke trykluft)
  • #1   11. maj Ellers kan man udlufte ene mand ved at man starter med at fylde beholderen helt op og så løsne udluftningsskruen på den bremse der er længst væk fra beholderen, sætte slangen på og sørge for at slangen er højere oppe end udluftningsskruen, så pumper man en 15 gange på pedalen stille og roligt ned og op, så ud og stramme skruen og så tage den anden bremse der er næst længst væk, løsne, pumpe, stramme, tjek beholder for væske og så bremserne foran til sidst.

• #2   11. maj basalt som Topedo skriver, ville dog checke for væske noget oftere.
    Man føler sig lidt dum, når man har lukket luft ind i systemet.
    Har klaret mig i mange år med 2 m gennemsigtig sprinklerslange, investerede sidste år i denne her, ikke hel gratis, men ok.
    https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-2000017001

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#3   11. maj @Torpedo og @Bent B: Ok, tusind tak, begge. Det lyder helt rigtigt. Er enig at 15 gange lyder af lidt meget og dovendyr som jeg er, lyder det lidt kedeligt at skulle gå ind og ud af kabinen hele tiden for at trykke på bremse-pedalen. Men i har helt ret. Bruger i iøvrigt et metal-spændebånd rundt om slangen fordi det tror jeg altså at jeg bliver nødt til før jeg prøver igen?

Kunne også være virkeligt vildt fedt at høre om nogen har erfaringer med dem jeg linkede til i toppen:

1) https://www.amazon.de/-/en/Brake-Bleeder-Device-Fluid-Capacity/dp/B076WZ8D6L/ref=sr_1_1 - (husk at se en videoen)

2) https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343

Men altså hvis ingen kender til disse to herinde vil jeg også spørge min kollega og så måske tage chancen og prøve at købe en af dem - så kan jeg også melde tilbage herinde hvad jeg syntes for at det bliver lettest at skifte bremsevæsken smiley

• #4   11. maj Jeg foretrækker, at man har et apparat til at fylde op og sætte tryk på bremsevæsken.
    Det er tit det nemmeste, at lufte ud med

Den metode hvor man suger bremsevæske gennem systemet, laver vakuum

Kan tit lave bøvl, i sær i biler med abs
    Da man ikke altid få alt luft med ud af ABS blokken
    Så man altid har en blød pedal.

Og ved ikke om kan lave vakuum bobler i bremsevæske
    Men synes man tit suge en masse bobler med ud, også selv om pedalen er hård som den skal være
    Så det kan være misvisende, når man ser der stadig kommer bobler

Jeg har lige skiftet alle 6 hjulcylinder på min brors Opel Kapitän fra 1957
    Vi har sådan en beholder til at sætte på bremsevæske beholderen, så man har mere mængde.

Også bruge jeg en til at suge bremser væsken ud.
    Gik meget fint
    Men. Synes der blev ved med at være bobler i væsken
    Selv om bremserne er som de skal være.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#5   11. maj @Mr Gsi: Ja, jeg syntes også jeg så nogen små bobler jeg ikke helt kunne undgå - men jeg har muligvist dummet mig fordi jeg har måske glemt at jeg altid skal sørge for at slangen er højere oppe end udluftningsskruen (som @Torpedo lige har skrevet) - det skal jeg huske næste gang og det tror jeg bliver på lørdag (men helst med bedre udstyr, måske (1) eller (2) jeg linkede til øverst).

Det du skriver med et apparat til at fylde op og sætte tryk på bremsevæsken: Er det lignende det her: https://www.amazon.de/-/en/Brake-Bleeder-Device-Fluid-Capacity/dp/B076WZ8D6L/ref=sr_1_1 - eller har du en anbefaling til et produkt der kan gøre det?

• #6   11. maj Ja det er det.

Vores er bare elektrisk

Men princippet er det samme

Der trykker man bremse væsken igennem
    Og man få lette luft ud

Det er i sær godt, til udluftning af hydraulisk koblings system

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#7   11. maj @Mr. Gsi: Okay, mange tak... Jeg overvejer virkeligt at købe den der fra amazon.de, især nu hvor du har skrevet positive ting om den måde at gøre det på... Den har også gode anmeldelser på amazon.de...

Min bil har bremse- og koblingsvæske i samme beholder, så jeg regner med at jeg aldrig skal udlufte hydraulisk koblings system da det vel sker samtidigt når bremse-systemet udluftes?

Er det rigtigt forstået at nogen biler også har en koblingsvæske-beholder og så udlufter man med koblingen nogenlunde ligesom man bruger bremse-pedalen til bremse-væske?

Jeg er virkeligt tæt på at bestille den der bremse-udlufter fra amazon smiley smiley smiley

• #8   11. maj Selvom bremse og koblingssystem har fælles reservoir, så er det to adskilte systemer, så koblingssystemet skal udluftes for sig selv.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#9   11. maj @Torpedo: Okay, så der må være en udluftnings-skrue til koblingen jeg lige skal have styr på hvor befinder sig, så jeg kan udlufte koblingen samtidigt med (eller lige efter?) at jeg har udluftet bremserne og skiftet bremse-/koblings-væsken... Mange tak.

• #10   12. maj Bremsevæske er hydrologiske, så det optage vand. Over tid

Så på et tidspunkt, skal bremsevæske ned til koblingen udskiftes

Som Torpedo skriver er det en kreds for sig selv
    Og bliver ikke skiftet ved at lufte bremser ud

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#11   12. maj @Mr. Gsi: Ok, mange tak. Jeg så lidt på Youtube i går mht udluftning af kobling og det så ikke specielt vanskelligt ud ift at udlufte bremser. Jeg skal bare finde udluftnings-ventilen til koblingen på min bil... Det finder jeg nok en dag - tusind tak, alle! smiley

• #12   12. maj Udluftnings ventilen til din kobling sidder på din eller meget tæt på slavecylinderen

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#13   13. maj @Torpedo: Ok, mange tak. Jeg kiggede lidt i en PDF, mon ikke dette billede er det jeg skal finde i motor-rummet? Jeg kan altid bare følge nogen af bremse-ledningerne fra master cylinderen...

profilbillede
  • #14   13. maj Jeg har den med trykbeholder fra biltema. Jeg har brugt den mange gange og er 100gange bedre end vakuum typer. Det går lyn hurtigt og sviner ikke.
    Jeg har en lille behold med slange til opsamling ved hjulene.
    Husk at dem med tryk også kan udlufte systemer med ABS blokke, hvilket ellers kan være problematisk hvis de har været tomme

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#15   13. maj @Mads R: Fedt, mange tak - godt at høre. Nå, men jeg har bestilt vistnok den fra amazon.de og vil prøve den snarest muligt smiley

Kommentér på:
Bremsevæske udluftnings grej (bremse-udlufter) - 1 person (ikke trykluft)

Annonce