{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.285 visninger | Oprettet:

Martin H
Martin H
Online Tilmeldt:
26. maj 2022
Følgere: 21 Emner: 8 Svar: 48

Hvor længe holder batteriet? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg fik fixet mit bak-kamera i weekenden men troede på et tidspunkt at jeg havde sprunget en eller flere sikringer pga bilen ikke kunne starte og ikke engang kun med tænding. Der har nok været lys tændt i bagagerummet og radio tændt i et godt stykke tid, mens jeg testede. Men det var ikke sikringerne.

Efter noget fortvivlelse og jeg checkede alle sikringer og kunne ikke se noget galt, ihvertfald ikke i motor-rummet så målte jeg så at der var vist ca. 8,95 V og ikke 12 V på batteriet. På værkstedet hvor jeg var, fik jeg heldigvist hjælp til at lade batteriet i 15 minutter (det gav et par gnister, er det normalt?) og herefter kom det til at virke igen og jeg kunne starte. Min bil er en Suzuki Baleno fra 2017 - dvs 8 år gammel.

Hvor længe kan batteriet holde og skal jeg være bekymret for om det skal udskiftes snart?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor længe holder batteriet?
  • #1   21. sep Hvis batteriet har været så meget afladt
    Hjælper 15 minutter, med en lader ikke meget

Få batteriet ladet helt op med en ordentlig lader
    Også få en batteri tester på

Hvis et batteri er afladt, hjælper en længer køre tur heller ikke meget
    Da generatoren skal forsyne bilen med strøm
    Og lade batteriet samtidig.

• #2   21. sep Skift batteriet, og lad vær' med at være bekymret.
    Det er vel bedre det døde nu, end en morgen hvor man har travlt.

• #3   21. sep Et nyt batteri kan dø på et år eller holde i 15 år, virkelig svært at sige da der er mange scenarier der kan spille ind.

Lige fra producent til temperatur til ladnings effekt etc etc

Bilbatterier plejer et virke i cirka 4 år i gennemsnit

• Martin H
    Martin H Online Tilmeldt:
    maj 2022

#4   22. sep Hov, beklager at jeg glemte at checke i går aftes og var på arbejde i dag så svarer lidt sent:

@Mr Gsi: Hvad gør en batteri-tester ift et volt-meter? Jeg tror ikke jeg kan låne eller få fat i sådan en så har du en du kan anbefale jeg køber?

@Bent B: Er det let nok at købe et nyt 12V batteri og skifte det uden problemer? Nogen tips hvis jeg selv gør det, noget atæn være obs på?

@Torpedo: 4 år i gennemsnit? Det var sgu ikke meget. Er du sikker på det er så lidt?

Men hvis det sker igen skal jeg helt sikkert gøre noget ved det. Lige nu er min mistanke at jeg testede og havde nøglen i tændingen i 2-3 timer og det måske var skyld i det... Kunne dog være rart at undgå at stå med problemet en dag hvor den ikke starter...

• #5   22. sep At der er 12-12,6 volt betyder ikke batteriet er god
    Det kommer også på hvor mange ampere det kan lever
    Det tester man med en batteri tester
    Den kan fortæller hvor mange ampere man har til rådighed hed

Ved ikke hvor gode de billiger er

• Martin H
    maj 2022

#6   22. sep Ok, har kigget hos T Hansen og kan se at bil-batterier koster ca 750-1200 kr. Jeg tror denne her også kan teste: https://www.thansen.dk/vaerktoj-forbrug/batterilader-jumpstartere/batterilader/inferno-lcd-12-24v-3.5-7a-batterilader/n-233545771/pn-234096242 - måske skulle jeg købe den så jeg ved om jeg kan fortsætte med batteriet i nogen år endnu eller om det er tid til at skifte?

Og det er let nok selv at skifte batteri?

• #7   23. sep Tja, det er rimeligt nemt at skifte batteri, køb et der ligner det der sidder der. Det vil sige mht fysisk størrelse og pluspol til højre/til venstre.
    Jeg køber batterier i jem&fix.. 500-600 kr.
    Nogle biler er ligeglade med at stå uden strøm, et par minutter, andre tænder forskellige lamper og skal nulstilles.
    Der gik nogle år, før jeg købte en batteitester, hvis bilen startende trægt, og batteriet ubelastet viste 11, 5- 12v, så blev det skiftet.

• Martin H
    maj 2022

#8   23. sep @Bent: Men er det ikke meningen at batteriet ubelastet skal vise ca 12 V? Er det nok at skifte hvis det starter trægt og viser 11, 5- 12v ? Hvor ofte skifter du batteri, det lyder som om det sker lidt ofte? Tilgengæld en rigtig god ide med Hjem og Fix til 600 kr, det vil jeg helt klart måske få gjort...

• #9   23. sep HUSK... Er du medlem af FDM så har de samarbejde med quickpoint. De tjekker batteriet, er den færdig, skifter de den med en helt ny KVIT OG FRIT..

• #10   23. sep Normalt viser et batteri mere end 12v, da det hele tiden bliver ladet op, 12,5 v er normalt.
    En veninde fik skiftet et batteri, "kvit og frit" det kostede kun 800kr.
    Normalt holder batterier rimelig længe, som topedo skriver :Ca 4 år i gennemsnit.
    Du skifter når den starter trægt, ellers skal du ud og skubbe et par uger senere.

• #11   23. sep 12.5-12.8 volt er der typisk, jeg kan anbefale Exide Carbon Boost, det er suverænt det bedste batteri der laves, det er også det der er lettest at lade op.

Hvis du måler på batteriet med dit multimeter, som du har købt i Thansen eller lignende butikker, koster max kr 100, så vil det vise dig hvor meget spænding der er, alt over 12 er fint, men er der kun 10-11 volt, så er der gået en celle, og batteriet er dødt.
    Hvis du starter bilen og måler igen, så skal der være mellem 13.4 og 13.9 volt, så lader den ok, men kan selvfølgelig ikke lade et defekt batteri op.

PS!
    Elbiler nægter at starte hvis der kun er 11.99 volt, der SKAL være minimum 12, ellers starter "hjernen" ikke op.

• Martin H
    maj 2022

#12   23. sep Ok, jeg er ikke medlem af FDM. Var medlem på et tidspunkt, men fik aldrig læst bladet og brugte heller ikke forsikringerne eller fik andet gavn af medlemsskabet. Jeg vil ud og checke om der er +12 V en af de næste morgener før jeg beslutter om det er tid til udskiftning efter ca 8 år - tusind tak, alle!

@Allan: Interessant med det der "Premium Carbon Boost" - jeg er ikke sikker på at jeg kan finde et godt sted at købe det. Har du et link til hvor du køber det? Tusind tak for gode tips/råd!

• #13   24. sep Hvis du kommer forbi et hvilken som helst hæderligt værksted, og spørger pænt om det ville være en mulighed at teste dit batteri mod måske en 50 til kagekassen, så vil de fleste da være villige til det, det tager mindre end et minut at teste.
    Ikke autoriserede værksteder, de er underlagt interne regler.
    Mens du kan aflæse 12 volt på batteriet, men det kan være det kramper helt når det skal til at trække strømmen/ampere.
    Så du kan ikke måle uden belastning. Og det skal helst være ampere, får at se hvor meget der er tilbage. Et batteri på 850Amp har måske kun 10% tilbage, altså 85Amp, men spændingen stadig vil være 12Volt

• #14   24. sep #12 har heller ikke fdm forsikring.. Men jeg er medlem af fdm FORDI.. Hvis jeg vil tegne vejhjælp hos min forsikring koster det ca +1200 kr årligt.

Fdm medlemskab kombi koster ca det samme inkl. har man vejhjælp gennem fdm, + andre mange gode fordele som batteriskift og meget mere også har jeg brugt lidt juridisk hjælp hos dem flere gange.. smiley så i mine øjne er det godt betalt ud.

• Martin H
    maj 2022

#15   24. sep @Torpedo: Ok, tusind tak. Det vil jeg da lige tænke over, medmindre jeg måske får en god anbefaling på en tester som jeg kan købe og selv bruge fremover. Jeg faldt f.eks. lige over denne her: https://www.computersalg.dk/i/21159072/qoltec-batteritester-lcd-12-v-24-v-3-ah-250-ah - til 274 kr - se mere her også: https://www.qoltec.com/index.php/product/duplicate-qoltec-lcd-digital-battery-tester-12v-24v-3ah-200ah med bruger-manual her: https://www.qoltec.com/files/en/help_files/file-52487-user-manual-en-pl.pdf

Det er jo så billigt at måske skulle jeg købe den og bare have sådan en liggende? Det er jo langt lettere end at skulle forbi et værksted flere gange i løbet af en vinter f.eks hvis batteriets tilstand ændrer sig f.eks. over vinter-månederne?

Og hvis den kan redde mig fra bare en eller to morgener hvor bilen ikke starter pga dårligt batteri, så er det sku nærmest tjent hjem ift at jeg ikke kommer for sent på arbejde og ikke skal haste afsted for at skifte det, efter skaden er sket og bilen ikke kan starte...?

• #16   25. sep Den er fin den fra Computersalg, denne har lidt flere muligheder hvis du skulle være interesseret

https://tinyurl.com/12-V-Batteritester

• Martin H
    maj 2022

#17   25. sep @Torpedo: Tusind tak - kan du forklare lidt mere om hvilke ekstra muligheder den du linker til har og hvad man især skal lægge mærke til af muligheder?

Jeg tror sgu' jeg køber en af de testere så jeg kan køre med batteriet så længe som muligt og ikke står en vinter-morgen og ikke kan komme på arbejde. De der ca. 300 kr er sgu' godt givet ud for det - tusind tak!

• #18   26. sep Hvis du klikker på download i det røde felt, så vil manualen komme frem som en PDF fil, det vil forklare de forskellige test bedre end jeg kan.
    Det er da lige før jeg får lyst til selv at købe den smiley

profilbillede
  • Martin H
    maj 2022

#19   26. sep @Torpedo. Ok, mange tak. Jeg skal have købt en tester, bestiller nok en i weekenden. Takker mange gange!

• #20   30. sep Ellers kan du komme herud og få testet, har en belastningsmåler.
    Kolding - Lunderskov

• Martin H
    maj 2022

#21   1. okt #20: Mange tak, men der er for lang afstand. Jeg har bestilt denne her: https://www.konnwei.com/product/454.html + https://www.youtube.com/watch?v=p_f-CoFbZRo som både kan teste og lade, nu må vi se om jeg bliver tilfreds, når den engang lander smiley

• Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 241
    #22   1. okt Har haft denne gamle svend i ca 30 år. Har aldrig svigtet mig. er præcis og afsløre nemt slidt batteri. smiley

profilbillede
  • #23   3. okt Det er den model der virker og aldrig går i stykker, har også lige den model.

Den kineser der, er spændt på om den kan noget.
    Hvad koster den???

• Martin H
    maj 2022

#24   3. okt Jeg husker ikke hvad jeg bestilte den til men det ser ud til at der er tilbud lige nu: https://www.aliexpress.com/item/1005008128087781.html

Det ser ud til at der er en tilbudspris lige nu på ca 50 USD + told, moms og måske noget porto, så jeg gætter på at det ender på op omkring 500 kr ialt eller lignende og jeg skal nok vente 1,5 uges tid mere og nogengange hænger pakken i tolden i flere dage så det samme sker nok her.

Om 2 ugers tid håber jeg at have testet den, så min tanke er at pille batteriet ud og teste den og lade batteriet og sætte det tilbage igen, hvis testeren siger ok. Og hvis testeren siger at batteriet skal skiftes, køber jeg et nyt før det bliver alt for koldt om morgenen så jeg risikerer ikke at kunne starte og køre på arbejde...

• #25   4. okt Blev aldrig fanget i tolden fra aliexpress?? smiley har lige modtaget noget derfra også idag

• #26   4. okt Du behøver ikke at tage batteriet ud for at teste det, heller ikke for at lade.

• Martin H
    maj 2022

#27   9. okt #26/@Torpedo: Beklager, jeg har glemt at svare: Det er fordi jeg holder på en offentlig/delt P-plads og ikke har privat/egen P-plads. Jeg vil måske i teorien kunne holde lige foran min bolig, men så ville jeg få P-bøder og det er ikke det værd. Derfor kommer jeg nok til at tage batteriet ud - teste - og sætte det tilbage igen.

Ifølge Post-nord skulle pakken være tæt på nu - jeg tror jeg får afhentet og testet den kinesiske lader inden ugens udgang, så kan jeg lige give en melding bagefter om jeg syntes det fungerer og hvad apparatet siger om mit batteri. Men jeg har på fornemmelsen at batteriet er ved at være færdig pga mit multimedie-anlæg/skærm ofte genstarter nu eller er meget længe om at starte ordentligt op, så måske skal jeg have købt et nyt batteri i weekenden og håber meget på snart at modtager testeren og få den afprøvet.

• Martin H
    maj 2022

#28   13. okt Update: Okay, jeg har modtaget min tester og afprøvet den. Batteriet er "Amaron 55b24lmf". Jeg har svært ved at finde de nøjagtige data og oprindeligt indtastede jeg 450 CCA men jeg tror det nok er nærmere 400. Med den første test, udenfor bilen blev SOH=73% og SOC=33% så testeren skrev "good - recharge". Herefter begyndte jeg at lade og efter ca. 6 timer stoppede den. Dagen efter testede jeg igen og med 450 CCA blev den ved at skrive "good - recharge". Med 400 CCA skrev den "good battery" - og det er et 8 år gammelt batteri, så det er nok meget godt klaret. Herefter tog jeg batteriet ind i bilen og testeren skrev igen "good - recharge". Så lavede jeg en "cranking test" hvor jeg starter motoren og den sagde "cranking normal" og jeg lavede også en charging test hvor motorens RPM skal være ca 2500 - også her skrev den "charging normal" - jeg vedlægger billeder.

Konklusion: Alt i alt kan batteriet nok ihvertfald klare et par måneder mere og måske skal jeg på et tidspunkt bruge "repair"-mode men indtil videre ser det fint ud og hvis batteriet virker til foråret når varmen kommer igen så venter jeg nok til efteråret med at vurdere om det skal udskiftes men ellers skal det nok skiftes indenfor 2-3 år, nu må vi se. Andre testere må også have det problem at hvis man ikke kender CCA og gætter på 360-400-450 for "amaron 55b24lmf" så bliver resultatet derefter. Alt i alt er jeg sgu' ret godt tilfreds med at den både kan teste og oplade batterier så uden at kende andre testere syntes jeg det fungerer ganske godt.

Sig til hvis der er nogen spørgsmål og jeg læser også kommentarer, men ellers syntes jeg at jeg har lært en del om det nu og det er sgu' rart at jeg selv let kan teste og afgøre hvornår jeg skal skifte batteriet nu.

profilbillede
  • #29   13. okt En rigtig cranktest skal man bruge et tangamperemeter til, så vidt jeg er orienteret, men det går også mere på ledningsnettet, stelledninger osv.

At regne med 2 år mere til det batteri er nok lige optimistisk nok, du får nok et wake up call her når frosten sætter ind smiley

Excide Premium Carbon Boost

https://www.google.com/search?q=Excide+Premium+Carbon+Boost&oq=Excide+Premium+Carbon+Boost&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQABgNGIAEMgkIAhAAGA0YgAQyCAgDEAAYDRgeMggIBBAAGA0YHjIICAUQABgWGB4yCAgGEAAYFhgeMggIBxAAGBYYHjIICAgQABgWGB4yCAgJEAAYFhge0gEIMTAxNGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Martin H
    maj 2022

#30   14. okt Jeg skal ikke kunne sige om det er en rigtig cranktest eller ikke da jeg ikke kender til andet end denne tester. Men uanset hvad siger testeren at batteriet er ok og da jeg som udgangspunkt stoler på hvad den siger og da jeg ikke regner med at testeren skifter resultat som vinden blæser, så burde batteriet da holde noget tid endnu. Jeg vil nok lægge mærke til om bilen starter som normalt, især når vi nærmer os fryse-punktet og så kan det være at jeg laver et par flere tests. Men lige nu siger testeren jo ok. Jeg tænker også at hvis den klarer det frem til foråret så bliver det ikke så kritisk at skifte det da den store prøve nok er her om vinteren.

Hvad bygger du det på at batteriet ikke kan klare 2 år mere, efter at testeren siger ok? Jeg er dog enig med dig i at det er ren gætværk fra min side...

• #31   14. okt Hvis det er 6-8 år gammelt er det langt over forventet levetid.
    Effekten af et dårligt batteri ses når det bliver koldt.

• Martin H
    maj 2022

#32   14. okt Ok, dvs det er alderen og ikke resultatet fra testeren der betyder noget. Jeg køber måske et backup batteri, så kan jeg altid hurtigt skifte det den dag jeg beslutter det. Tak.

• #33   14. okt Resultatet fra testeren siger hvordan det er idag når du tester, ikke hvordan det er når der er koldt om 2 måneder.
    Men det er ret fint at et batteri holder 8 år, ikke dårligt.
    Jeg kan muligvis skaffe Excide Premium Carbon boost til en god pris, omkring 700-750 vil jeg tro.

• Martin H
    maj 2022

#34   14. okt Ok, interessant. Jeg prøvede at Google batteriet men tror ikke det findes i den korrekte størrelse. Det skal være ca 238 mm i højden og 225 x 129 mm bredde og dybde og med positiv terminal til venstre. Det giver desværre ikke super mange muligheder, ret irriterende. Men jeg kigger nok mere i aften. Tak for hjælpen.

Kommentér på:
Hvor længe holder batteriet?

Annonce