Er der noget galt med ladesystemet? (Ikke el-bil) {{forumTopicSubject}}
Jeg har for nylig købt et lille voltmeter, som kan plugges i bilens cigar-stik, så jeg kan overvåge spænding under kørsel.
Nogle gange bliver den ved med at vise omkring 11,8-12,0V et godt stykke tid efter jeg er startet med at køre. Dog afbrudt af helt kortvarigt at vise ca. 13-14 V, for derefter straks at falde ned omkring 12 V igen.
Andre gange ligger spændingen på lidt over 14V hele tiden under kørsel, uanset hvad jeg gør med bilen.
Det virker lidt tilfældigt, hvornår laderen lader, og hvornår den ikke lader. Jeg kan ikke umiddelbart se et system i det.
Det som undrer mig er, at der ikke ses nogen fejlmelding på panelet bag rattet. En så alvorlig fejl skulle vel straks få en lampe til at lyse?
Bilen er en Renault Express varebil fra 2021. (Jeg har ikke haft den ret længe).
For mig ligner det en periodisk fejl, og jeg kan lige se for mig, at hvis jeg kører den til et værksted, så fungerer alt upåklageligt den dag.
Kan vi blive enige om, at noget er galt med ladesystemet, eller...? Og hvor præcis ligger fejlen i så fald?
Det er åbenbart også umuligt som ikke-indviet at finde nogen som helst teknisk dokumentation på, hvordan systemet er skruet sammen i den pågældende bil. Ikke engang Googles AI kan sige noget sikkert om, hvordan ladespændingen styres/reguleres i en Renault Express fra 2021. Så er det op ad bakke at fejlsøge selv.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.291
Starter bilen om morgenen - Ingen problemer
Hvis du starter med at måle når bilen er slukket (kun tænding) måler på batteri "12 volt"
Start motor, tænd for alt forbrug elbagrude, blæser, tågelys osv burde den stige til tæt på 14 volt.
Ellers hvis du er medlem af FDM, så har de gratis test af batteri og du får et gratis batteri hvis det gamle er dårligt.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.426
Kan man slet ikke stole på, for det første er de for upræcise i den måde de måle
For det andet er der mange ting der spiller ind
Med at måle spænding i cigarettænder
Eks hvis du bremser, så kan spænding falde, da der bruges strøm til bremselys
Osv.
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 226
jun 2023
Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 241
I min Merc viser den stabilt 14,4V uanset forbrug.
Okay... Den cigarstik er også som nyt. Har aldrig været brugt til noget. Trækker altid høj-kvadrat seperate kabler fra batteri. Selvfølgelig med passende sikring størrelse.
Til aktiv subwoofer (MDS DUAL) og til USB cluster. (GPS, saphe etc.). Merc Køleboks (til kolde Pils)
Prøv at se ned i cigar-stik om kontakt punterne ser rene ud uden skidt og ir.
okt 2025
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
Nu er jeg lige bortrejst for en tid, men ja man kan jo tjekke at fejlen ikke ligger i cigar-stikket. Generelt er bilen dog pæn og velholdt (kun 4 år gammel), så jeg ville nok blive lidt overrasket, hvis kontaktflader i cigarstikket er irret. Men ja, man kan jo tjekke det for god ordens skyld.
Hvad angår din bil: Ved du, hvad batterispændingen plejer at ligge på, før du starter motoren og i så ubelastet tilstand som muligt?
okt 2014
maj 2007
Følger: 1 Svar: 6
Princippet benyttes også på ELbiler.
Faktisk er der også biler, hvor AC stopper ved acceleration
okt 2025
OK tak for info.
Ved du i så fald hvad meningen er med det, når laderen f.eks. ikke laver noget medens bilen står og kører i tomgang lige efter start af motoren? Hvad er pointen i at lave systemet sådan?
okt 2014
En elektrisk bil og en bil med motor er 2 meget forskellige ting.
Ulrik N#7 snakker om en el bil og den måde den lader på batterierne, har intet med din bil at gøre.
Så ud og åbne motorhjelmen og gør som der bliver skrevet i indlæg nr #1
Din generator sidder på motoren og bliver drevet af en rem af motoren, derfor sidder der også et laderelæ på generatoren som så at sige kobler ladestrøm til og fra afhængig af forbruget på batteriet.
Vil anbefale at måle direkte på batteriet, ikke cigaretstikket, på den måde går du udenom elektriske moduler.
okt 2025
Jeg er bortrejst hele oktober, så jeg kan desværre ikke foretage flere målinger før november.
Det var faktisk FDM, der fik mig til at kigge nærmere på batteri/ladesystem, eftersom de ifm. et batteritjek noterede, at spænding på batteriet lå lidt lavt. Dette undrede mig, eftersom bilen havde kørt flere timer dagligt i dagene op til tjekket, og jeg havde også kørt i ca. 1 time hen til FDM-centeret, så jeg tænkte, at laderen havde haft rig mulighed for at lade før deres batteri-tjek.
Efter deres bemærkning til batteriet, begyndte jeg at måle direkte på batteripolerne jævnligt. Tendensen var, at når jeg målte på batteriet før jeg skulle ud at køre (dvs. når bilen har stået stille natten over), så plejede spændingen at ligge på omkring 12,40-12,45, hvilket virker lavt i min verden uden dog at være nogen ekspert i biler. (Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at der har været forbrug på under måling, for for at komme til at åbne motorhjelm, så skal jeg først åbne bildøren, og for at åbne bildøren skal jeg trykke på nøglen som så allerede tænder nogle elektriske forbrugere i bilen… f.eks. computerskærm og man kan bl.a. høre noget summen i motorrum… hvor store disse forbrugere er, ved jeg ikke).
Når jeg målte på batteripolerne efter start af bil til tomgangsmotordrift, så steg spændingen straks til omkring 14 V. Men hvilespænding målt på batteripolerne om morgenen før start af bil, kom aldrig højere op efter flere timers daglig kørsel i 2 uger end ca. 12,4 - 12,45 , og derfor tænkte jeg, at batteriet nok var dårligt, og skiftede det ud.
Det nye batteri kom dog heller aldrig op på hverken 12,7V eller 12,6V, målt inden start af bilen med så lidt forbrug tændt som muligt, selvom bilen kørte et par timer dagligt i 2 uger. Det synes jeg virker suspekt, og jeg begyndte at holde øje under kørsel med et voltmeter i cigarstik for at se, hvad der sker løbende under kørsel. Efter et par dage skulle jeg så rejse og er ikke kommet længere med det.
maj 2007
Læs lige mit indlæg igen. Jeg skriver om en Picanto, som jo er en benzinbil, som vi i øvrigt har. Der sker det samme og det er i øvrigt beskrevet af Kia. Mht ELbiler sker det samme på 12v batteriet. Der sker der opladning af 12v batteriet som på en benzinbil. Dvs afhængig af kørselsmønster Jeg taler også her af egen erfaring ud fra min Elbil Kia EV6. Prøv at sætte en transmitter i OBDII stikker og find en passende app
okt 2014
okt 2025
maj 2007
Hold da op, hvor står der, at jeg skriver om en Hybrid???
Ærgerligt, at du ikke vil tro på og forstår det, jeg skriver. Jeg skriver om en Picanto, som er en ren benzinbil og en EV6, der er en ren ELbil, begge som jeg selv har, og hvor jeg konstateret, det jeg skriver.
okt 2014
Jeg kan jo ikke gøre for at du blander de to begreber sammen, en elbil og en alm bil opfører sig på vidt forskellige måder og den måde de oplader batterier på, pas på du ikke forvirrer andre med dine underlige antagelser.
maj 2007
På ingen måde enig. Jeg kan jo se det, jeg skriver og Kia har selv anført, det jeg skriver
Jeg gider ikke mere.
okt 2014
maj 2007
På ingen måde enig. Jeg kan jo se det jeg skriver om.
Jeg gider ikke mere.
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 226
på konens picanto er der intet bremsehjælp eller noget hokuspokus
den kører som min gamle peugeot fra 2007.
men som jeg skriver viser den alt mellem 12v og 14v ved ganske alm kørsel, så tænker den lader når den syntes den har brug for det.
men kom gerne med et link til noget bremsehjælp ala el-bil, for det er for fedt at kører
okt 2014
Som sagt, adskillelse af skidt og kanel, eller snot som nogen skriver
Du kan læse mere om det her
https://www.verdo.com/dk/privat/ladestander/blog/hvad-er-regenerativ-bremsning/?srsltid=AfmBOoptdQzkj5xFd3o8g61DVGLFYbRIdr02bzIcQUp0GFTyCJdHYHrI
okt 2025
Din kones Picanto - er det en ren diesel-bil / ren benzin-bil, eller ... ?
Medens du kører, aflæser du så spændingen ligesom jeg med et lille voltmeter i cigarstik, eller kan du se det på instrumentpanelet, eller .... ?
okt 2025
Følger: 12 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 25
Så kan du se den spænding som motoren måler.
maj 2007
Jeg tror nok, at min indledende bemærkning er blevet overtolket en del.??
Er der noget galt med ladesystemet? (Ikke el-bil)