{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.910 visninger | Oprettet:

Er der noget galt med ladesystemet? (Ikke el-bil) {{forumTopicSubject}}

Jeg har for nylig købt et lille voltmeter, som kan plugges i bilens cigar-stik, så jeg kan overvåge spænding under kørsel.

Nogle gange bliver den ved med at vise omkring 11,8-12,0V et godt stykke tid efter jeg er startet med at køre. Dog afbrudt af helt kortvarigt at vise ca. 13-14 V, for derefter straks at falde ned omkring 12 V igen.

Andre gange ligger spændingen på lidt over 14V hele tiden under kørsel, uanset hvad jeg gør med bilen.

Det virker lidt tilfældigt, hvornår laderen lader, og hvornår den ikke lader. Jeg kan ikke umiddelbart se et system i det.

Det som undrer mig er, at der ikke ses nogen fejlmelding på panelet bag rattet. En så alvorlig fejl skulle vel straks få en lampe til at lyse?

Bilen er en Renault Express varebil fra 2021. (Jeg har ikke haft den ret længe).

For mig ligner det en periodisk fejl, og jeg kan lige se for mig, at hvis jeg kører den til et værksted, så fungerer alt upåklageligt den dag.

Kan vi blive enige om, at noget er galt med ladesystemet, eller...? Og hvor præcis ligger fejlen i så fald?

Det er åbenbart også umuligt som ikke-indviet at finde nogen som helst teknisk dokumentation på, hvordan systemet er skruet sammen i den pågældende bil. Ikke engang Googles AI kan sige noget sikkert om, hvordan ladespændingen styres/reguleres i en Renault Express fra 2021. Så er det op ad bakke at fejlsøge selv.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er der noget galt med ladesystemet? (Ikke el-bil)
  • #1   2. okt At søge efter problemer hvor de ikke findes, kan være en sindsoprivende opgave.

    Starter bilen om morgenen - Ingen problemer

    Hvis du starter med at måle når bilen er slukket (kun tænding) måler på batteri "12 volt"
    Start motor, tænd for alt forbrug elbagrude, blæser, tågelys osv burde den stige til tæt på 14 volt.

    Ellers hvis du er medlem af FDM, så har de gratis test af batteri og du får et gratis batteri hvis det gamle er dårligt.


  • #2   2. okt Sådan en dims til at sætte i cigarettænder og måle strøm
    Kan man slet ikke stole på, for det første er de for upræcise i den måde de måle
    For det andet er der mange ting der spiller ind
    Med at måle spænding i cigarettænder

    Eks hvis du bremser, så kan spænding falde, da der bruges strøm til bremselys
    Osv.


  • #3   2. okt konens picanto gør det samme og har altid gjort det, jeg bilder hende ind at den stiger og falder, alt efter om generatoren lader på batteriet eller ej

  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 241
    #4   3. okt Hælder mest til, at det er de indre kontakt punkter i cigarstikket som er beskidte/irret.
    I min Merc viser den stabilt 14,4V uanset forbrug. smiley (målt med Volt-meter https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/maleinstrumenter/voltmeter-2000043369?srsltid=AfmBOoqLsrvFC9YDFPpDKjyKtTTdUrAibFoB_VEl9t_QCKpkoS3TDwLj )
    Okay... Den cigarstik er også som nyt. Har aldrig været brugt til noget. Trækker altid høj-kvadrat seperate kabler fra batteri. Selvfølgelig med passende sikring størrelse. smiley
    Til aktiv subwoofer (MDS DUAL) og til USB cluster. (GPS, saphe etc.). Merc Køleboks (til kolde Pils) smiley smiley
    Prøv at se ned i cigar-stik om kontakt punterne ser rene ud uden skidt og ir.


  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    okt 2025

    Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
    #5   3. okt Morten>

    Nu er jeg lige bortrejst for en tid, men ja man kan jo tjekke at fejlen ikke ligger i cigar-stikket. Generelt er bilen dog pæn og velholdt (kun 4 år gammel), så jeg ville nok blive lidt overrasket, hvis kontaktflader i cigarstikket er irret. Men ja, man kan jo tjekke det for god ordens skyld.

    Hvad angår din bil: Ved du, hvad batterispændingen plejer at ligge på, før du starter motoren og i så ubelastet tilstand som muligt?


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #7   8. okt Den fungerer korrekt. Mange biler er indrettet så der ved bremsning lades, dvs bremserne skal lave (lidt) mindre. Ligeledes ved hård motorbelastning stopper ladningen for at give mere effekt til fremdrift. Det er sådan det fungerer i bla. Picantoen.
    Princippet benyttes også på ELbiler.
    Faktisk er der også biler, hvor AC stopper ved acceleration


  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    okt 2025

    Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
    #8   9. okt Ulrik N>

    OK tak for info.

    Ved du i så fald hvad meningen er med det, når laderen f.eks. ikke laver noget medens bilen står og kører i tomgang lige efter start af motoren? Hvad er pointen i at lave systemet sådan?


  • #9   9. okt Nu skal vi lige skille skidt fra kanel

    En elektrisk bil og en bil med motor er 2 meget forskellige ting.

    Ulrik N#7 snakker om en el bil og den måde den lader på batterierne, har intet med din bil at gøre.

    Så ud og åbne motorhjelmen og gør som der bliver skrevet i indlæg nr #1

    Din generator sidder på motoren og bliver drevet af en rem af motoren, derfor sidder der også et laderelæ på generatoren som så at sige kobler ladestrøm til og fra afhængig af forbruget på batteriet.
    Vil anbefale at måle direkte på batteriet, ikke cigaretstikket, på den måde går du udenom elektriske moduler.


  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    okt 2025

    Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
    #10   10. okt Torpedo>

    Jeg er bortrejst hele oktober, så jeg kan desværre ikke foretage flere målinger før november.

    Det var faktisk FDM, der fik mig til at kigge nærmere på batteri/ladesystem, eftersom de ifm. et batteritjek noterede, at spænding på batteriet lå lidt lavt. Dette undrede mig, eftersom bilen havde kørt flere timer dagligt i dagene op til tjekket, og jeg havde også kørt i ca. 1 time hen til FDM-centeret, så jeg tænkte, at laderen havde haft rig mulighed for at lade før deres batteri-tjek.

    Efter deres bemærkning til batteriet, begyndte jeg at måle direkte på batteripolerne jævnligt. Tendensen var, at når jeg målte på batteriet før jeg skulle ud at køre (dvs. når bilen har stået stille natten over), så plejede spændingen at ligge på omkring 12,40-12,45, hvilket virker lavt i min verden uden dog at være nogen ekspert i biler. (Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at der har været forbrug på under måling, for for at komme til at åbne motorhjelm, så skal jeg først åbne bildøren, og for at åbne bildøren skal jeg trykke på nøglen som så allerede tænder nogle elektriske forbrugere i bilen… f.eks. computerskærm og man kan bl.a. høre noget summen i motorrum… hvor store disse forbrugere er, ved jeg ikke).

    Når jeg målte på batteripolerne efter start af bil til tomgangsmotordrift, så steg spændingen straks til omkring 14 V. Men hvilespænding målt på batteripolerne om morgenen før start af bil, kom aldrig højere op efter flere timers daglig kørsel i 2 uger end ca. 12,4 - 12,45 , og derfor tænkte jeg, at batteriet nok var dårligt, og skiftede det ud.

    Det nye batteri kom dog heller aldrig op på hverken 12,7V eller 12,6V, målt inden start af bilen med så lidt forbrug tændt som muligt, selvom bilen kørte et par timer dagligt i 2 uger. Det synes jeg virker suspekt, og jeg begyndte at holde øje under kørsel med et voltmeter i cigarstik for at se, hvad der sker løbende under kørsel. Efter et par dage skulle jeg så rejse og er ikke kommet længere med det.


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #11   13. okt Til Topedo.
    Læs lige mit indlæg igen. Jeg skriver om en Picanto, som jo er en benzinbil, som vi i øvrigt har. Der sker det samme og det er i øvrigt beskrevet af Kia. Mht ELbiler sker det samme på 12v batteriet. Der sker der opladning af 12v batteriet som på en benzinbil. Dvs afhængig af kørselsmønster Jeg taler også her af egen erfaring ud fra min Elbil Kia EV6. Prøv at sætte en transmitter i OBDII stikker og find en passende app


  • #12   13. okt Ulrik N snakker om en Hybrid. Daniel J, din bil skulle være en Renault Express med alm motor. Der er det generatoren der lader på batteriet, ikke noget andet hokus pokus, bremse deslige

  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    okt 2025

    Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
    #13   14. okt Til info: Min bil har dieselmotor. Det er ikke en el-bil og det er heller ikke en hybrid-bil.

  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #14   15. okt Torpedo
    Hold da op, hvor står der, at jeg skriver om en Hybrid???
    Ærgerligt, at du ikke vil tro på og forstår det, jeg skriver. Jeg skriver om en Picanto, som er en ren benzinbil og en EV6, der er en ren ELbil, begge som jeg selv har, og hvor jeg konstateret, det jeg skriver.


  • #15   15. okt Ulrik N
    Jeg kan jo ikke gøre for at du blander de to begreber sammen, en elbil og en alm bil opfører sig på vidt forskellige måder og den måde de oplader batterier på, pas på du ikke forvirrer andre med dine underlige antagelser.


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #16   15. okt Torpedo
    På ingen måde enig. Jeg kan jo se det, jeg skriver og Kia har selv anført, det jeg skriver
    Jeg gider ikke mere.


  • #17   15. okt Kan du sende noget dokumentation på det du siger?


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #18   15. okt Torpedo
    På ingen måde enig. Jeg kan jo se det jeg skriver om.
    Jeg gider ikke mere.


  • #19   15. okt til Ulrik og torpedo

    på konens picanto er der intet bremsehjælp eller noget hokuspokus
    den kører som min gamle peugeot fra 2007.
    men som jeg skriver viser den alt mellem 12v og 14v ved ganske alm kørsel, så tænker den lader når den syntes den har brug for det.
    men kom gerne med et link til noget bremsehjælp ala el-bil, for det er for fedt at kører


  • #20   15. okt Da der ikke findes en elmotor på en ren diesel eller benzin motor, er der heller intet der kan lade batteriet op ved hjælp af nedbremsning.

    Som sagt, adskillelse af skidt og kanel, eller snot som nogen skriver smiley

    Du kan læse mere om det her

    https://www.verdo.com/dk/privat/ladestander/blog/hvad-er-regenerativ-bremsning/?srsltid=AfmBOoptdQzkj5xFd3o8g61DVGLFYbRIdr02bzIcQUp0GFTyCJdHYHrI


  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    okt 2025

    Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 5
    #21   16. okt kevin a>

    Din kones Picanto - er det en ren diesel-bil / ren benzin-bil, eller ... ?

    Medens du kører, aflæser du så spændingen ligesom jeg med et lille voltmeter i cigarstik, eller kan du se det på instrumentpanelet, eller .... ?


  • #22   17. okt Køb en billig ELM327 og hent en app der kan snakke sammen med den.
    Så kan du se den spænding som motoren måler.


  • Ulrik N
    Ulrik N Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #23   18. nov Jeg har fundet billedet fra Kia brochure, hvor man kan se, at der ikke lades op af bakke og at der lades ned af bakke. Ved "Ned af bakkeladning" bidrager generatoren til en lille øgning af motorbremsning.
    Jeg tror nok, at min indledende bemærkning er blevet overtolket en del.??


    profilbillede
Kommentér på:
Er der noget galt med ladesystemet? (Ikke el-bil)

Annonce