1.139 visninger
|
Oprettet:
Picanto 1.0 tikker {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt en Picanto fra 2017 med 200.000 km på tælleren.
Den tikker mellem 1800 og 2200 rpm, når man træder lidt til den.
Der fulgte ingen servicebog med til bilen.
Hvad siger de kloge til den.
Er det kæden der rasler eller er det en ventil der tikker?
Jeg fandt det emne herinde, som er en del år gammelt, hvor der nævnes at ventilerne justeres med shims.
Jeg har skiftet tandrem på en Lupo 3L, Ibiza 1,4 TDI og Octavia 1,6 TDI, så jeg kaster mig gerne ud i et mindre projekt med kædeskift og shims, hvis det får bilen til at stoppe med at tikke.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 673 Annoncer: 2 Emner: 589 Svar: 15.914
okt 2025
Følger: 12 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 22
sep 2006
Følger: 35 Følgere: 77 Biler: 11 Emner: 53 Svar: 1.954
okt 2025
Følger: 12 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 22
Så ved jeg om der er slup i kæden.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 25 Svar: 425
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 166
Den her motor har oliefyldte strammere, som klikker ved tomgang, over 1500 omd. er den tyst. Nogle "løser" problemet, med en 5w/40 olie, men det er jo ikke korrekt...
Hvis der var shims, på den, ville der være lyd ved alle omdrejninger.
"tikker mellem 1800 og 2200 rpm, når man træder lidt til den" kører du på oktan 86 ?
Virker din bankesensor ?...hvis der er en ..
okt 2025
Følger: 12 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 22
Jeg kører KUN på E5 benzin.
Aldrig andet end det og det er ofte den højeste oktan, så 95, 98 eller 100.
Der står 5w20 API SN / ILSAC GF-4 i servicebogen.
Så jeg brugte denne olie.
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/castrol-magnatec-5w-20-e-4-l/n-496471173/pn-244292451/
Den lavede lyden bøde før og efter olieskift.
Umiddelbart så kører motoren med variabel timing på ventilerne.
Ikke at der er en fejl på den del, men kan det være den del der gør at lyden kun er hørbar i de omdrejninger?
Jeg har en dansk VCDS.
Den sætter jeg på den I weekenden. Så kender jeg fejlkoderne.
Picanto 1.0 tikker