{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
495 visninger | Oprettet:

Museefterladenskaber {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har et lidt "utraditionelt" spørgsmål.

Min far gik desværre bort efter kort tids sygdom tidligere i år.

Han ejede en ældre Toyota RAV4, som jeg købte ud af boet.

Bilen kører ikke ret mange kilometer om måneden længere.

Jeg købte alene bilen, fordi den har anhængertræk, hvilket min "primære" bil ikke har, og lige for tiden har jeg brug for at kunne trække en trailer af og til.

Toyotaen har stået stille det meste af sommeren i en garage, har kun kørt ganske få kilometer, med det resultat at nogle gnavere, sandsynligvis mus, hen i sensommeren har fundet en hyggelig plads i motorrummet, bagved batteriet, som sidder umiddelbart foran det der vist hedder torpedovæggen, altså helt op mod bilens kabine. Ud over at der var en masse lort og urin, så lå der også nødder samt små, tomme fugleæg osv.

Man kan ikke se det, uden at tage en afdækning af, så jeg opdagede det ved, at det stank forfærdeligt, hver gang jeg tændte for varmeapparatet i bilen.

Jeg har selvfølgelig haft batteriet ude og har gjort rent, hvad jeg kunne gøre rent. Men batteriet sidder i venstre side af motorrummet (set forfra), lige omkring der, hvor der vist sidder en luftkanal ind i kabinen. Selv om jeg har gjort det rent udvendigt, så stinker det stadig forfærdeligt hver gang jeg kører i bilen og tænder for varmeapparatet. Det er så slemt, at jeg nærmest kan "smage" lugten lang tid efter jeg har forladt bilen.

Ud over at det er ulækkert, så har jeg læst mig til, at det faktisk ikke er helt ufarligt, - bl.a. kan Hanta-virus spredes via luftvejene via museekskrementer, som bliver hvirvlet op.

Er der mere jeg kan gøre? Eller er eneste løsning at skille hele luftkanalen ad og gøre det rent? Jeg tænker det er en større opgave, hvor det meste af instrumentbordet skal afmonteres, eller?

Det skal siges, at det er en bil uden aircon og uden klima-anlæg - dvs. kun med et helt "old-school" varmeanlæg.

På forhånd tak for input!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Museefterladenskaber
Kommentér på:
Museefterladenskaber

Annonce