1.441 visninger
|
Oprettet:
Spænding af hjul? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har skiftet til vinterhjul på min bil, og var sikker på at de skulle spændes med 185 nm. Nu har jeg set i instruktionsbogen at det “kun” er 175 nm.
Er det ok med den forskel, eller skal jeg til at spænde dem alle sammen ud for at spænde igen?
sep 2016
Følgere: 2 Svar: 710
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 3 Svar: 196
Begge tal er til den høje side, jeg er normalt i i nærheden 120NM. og så plejer hjulene at sidde godt fast.
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 40
Det er en Tesla Model Y. Den har noget højere moment-anbefalinger end øvrige biler
dec 2007
Følger: 73 Følgere: 129 Biler: 5 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.418
men er muligt, at tesla kører højere.
alt der sker, er at de er mere trælse at løsne.
men løsn dem til 170 nm, hvis det giver dig ro i sindet.
okt 2019
nov 2005
Følgere: 171 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.450
Pga det store moment de har
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.667
En discount momentnøgle ligger omkring 4% PLUS-MINUS i præcision.
Så jeg ville nok bare lade det køre, men hvis det giver mere ro i maven, kan du løsne 2 bolte af gangen, spænde dem igen med det helt rigtige moment. Bare mens bilen står på jorden.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.979
Den kan blive træls at løsne i forbindelse med hjulskift på vejen, hvis du kun har en krydsnøgle med, har du vejhjælp er det jo ligegyldigt.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 35 Svar: 3.353
Kør du trygt videre, du kan efter 500km efterspænde med korrekt moment.
okt 2019
Tak for svar
Man kan vel grundlæggende sige at efterspænding ikke er nødvendigt da de nok bare løsner sig til det normale så?
okt 2014
nov 2005
Følgere: 171 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.450
Så efterspæmder jeg efter noget tid, da maling/lak kan give efter.
Men har man haft spændt fælg på før
Og man spænde med momentnøgle
Så er det ikke nødvendigt at efter spænde
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 48 Biler: 14 Emner: 147 Svar: 8.032
Maling/lak?? Hvor henne dog? På anlægsfladen? På boltsædet?
Medmindre fælgene er hjemmemalede, er der ingen maling på de flader som enten rører ved boltene eller bremseskiven
apr 2007
Emner: 25 Svar: 1.319
ellers noget af en påstand
okt 2014
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.979
https://www.google.com/search?q=momentstave&oq=momentstave&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQABgTGIAEMggIAhAAGBMYHjIICAMQABgTGB4yCAgEEAAYExgeMgcIBRAAGO8F0gEJMTI2MzhqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
okt 2014
Så må jeg squ tilbage på skolebænken igen, efter 30+ år i faget.
Pointen er, at hjulcentre ikke har momentet for alle modeller, og at de hverken renser nav eller anlægsflader og måske ikke engang spænder over kryds.
Så at hjulene var spændt 10Nm for meget, var og er, ikke noget at være nervøs for i det store billede.
God jul til jer alle
jan 2006
Men her er en historie fra den virkelige verden.
En dag kommer der en ældre herre i en Ford Galaxy for at få skiftet hjul. Han spørger, om jeg spænder hjulene med momentnøgle.
“Selvfølgelig,” lyver jeg.
Han står og kigger på, mens jeg demonstrativt går rundt om bilen - kun for hans skyld - og klikker alle boltene med momentnøglen. Først bagefter spørger han, hvor meget moment jeg har givet dem.
Som en rigtig smart-i-en-fart-mekker svarer jeg med et smil, at det selvfølgelig er 130 Nm – alufælge, bla bla bla bla...
Han bliver helt alvorlig tør i ansigtet og siger, at 130 Nm da er alt for lidt.
Nu bliver jeg en smule provokeret og spørger – lidt nedladende – hvor meget han selv mener, de skal have.
“210,” svarer han.
Jeg bryder ud i grin og siger, at det er jo helt vanvittigt i overkanten. Men han står fast og insisterer.
Jeg tænker, at den gamle mand er helt væk fra vinduet og siger:
“Så ringer vi sgu til et autoriseret Ford-værksted og hører, hvad de siger.”
Jeg ringer op, sætter medhør på, og værkføreren i den anden ende griner hånligt og siger – præcis som mig – at han aldrig har hørt om 210 Nm.
Jeg lægger på og sender kunden mit bedste “I told you”-blik.
“Lige et øjeblik,” siger han så.
Han finder bilens instruktionsbog frem og viser mig – sort på hvidt – at hans skodbil faktisk skal spændes med 210 Nm.
Der blev jeg lidt stille.
Det var sateme pinligt.
Og at sige “det vidste Ford-værkstedet jo heller ikke” hjalp ikke rigtigt på situationen.
Jeg har ikke set ham siden.
Så ja – pointen er, at dækmanden desværre ikke kan vide, hvad alle biler skal have i moment. Og nej, man bruger ikke momentstaver, for så risikerer man netop at spænde med 130 på en bil, som skal have dobbelt så meget...
Derfor spænder man ofte bare mere end rigeligt, så lortet i hvert fald ikke falder af.
Det er den politisk ukorrekte sandhed
okt 2019
Det minder lidt om den diskussion jeg havde med min lokale dækmand.
Han mente oprigtigt at min Tesla skulle spændes med 140 imens undertegnede mente at det var 185.
Han rystede hånligt på hovedet, og spændte trods alt med det kunden bad om, selvom jeg inderst inde godt vidste hvad han tænkte. “Endnu en Tesla-tosse i en Musk kælk der tror han ved noget om biler”.
Fakta var at jeg også tog fejl, fordi jeg mente at jeg havde læst noget i en instruktionsbog. Det var kun 175.
Men vi kan alle tage fejl, og jeg kan og vil ikke klantre min lokale dækmand for ikke at have styr på momentet på samtlige bilmærker. For i så fald må jeg køre til Tesla og give en helt anden pris.
okt 2009
Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.326
Der bliver kun spændt ind, og resten med momentnøgle, som bliver kontrolleret af teknologisk en gang om året.
Højt moment på personbil fx ford s-max 220nm
jan 2006
Hvilken årgang og udstyrsniveau S-Max, som skal have 220 Nm? Og er det for, bag, eller både for og bag?
https://lugnutspecs.com/ford-s-max-lug-nut-size-torque-specs/
https://tireswheels.org/ford-s-max-2006-2015/
okt 2014
De to sider kan heller ikke blive enige om momentet, en sjov detalje, der er forskel på tilspændingsmomentet for og bag? Det har jeg ikke oplevet før, er det ikke samme størrelse fælg og bolte som for og bag, så hvorfor forskel?
jan 2006
Man kan endda stå med to tilsyneladende identiske biler fra samme årgang, men med forskellig motor eller drivlinje, og pludselig gælder der forskellige momentangivelser. Samtidig medbringer langt de fleste kunder ikke bilens instruktionsbog, hvor disse oplysninger ellers fremgår.
Slår man i stedet data op online, opstår et andet problem: troværdigheden. Det kan være vanskeligt at vurdere, om de fundne oplysninger er korrekte, opdaterede og præcist matcher den konkrete bilvariant.
Så 99% af dem, som siger, at de altid spænder med det foreskrevne moment, er lystløgnere. Eller blot ikke engang selv er klar over, hvad de går rundt og laver...
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 76 Biler: 11 Emner: 15 Svar: 139
alm biler 120 til 130nm
plus minus 10
så intet problem, du køre bare
jan 2006
Meget imponerende...
Og der var en anden, som skrev her i tråden, at en alm bil Ford S-Max skal have 220. Hvorfor skriver du 120 plus minus 10 så kører du bare?
Spænding af hjul?