{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

Spænding af hjul? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har skiftet til vinterhjul på min bil, og var sikker på at de skulle spændes med 185 nm. Nu har jeg set i instruktionsbogen at det “kun” er 175 nm.

Er det ok med den forskel, eller skal jeg til at spænde dem alle sammen ud for at spænde igen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sengeramme skal samles færdig 500 kr.
  • Opsætte akustikpaneler 1.200 kr.
  • Pudsning af væg 2.000 kr.
  • Samsung 65'' Tv vægophængt 500 kr.
  • Hanging pendant lamp in living room 650 kr.
  • Lægge væg-til-væg gulvtæppe i 10kvm værelse 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spænding af hjul?
  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

Følgere: 2 Svar: 710
    #1   16. dec 2025 Det skulle der ikke ske noget ved.

• Bent B
    Bent B Online Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 3 Svar: 196
    #2   16. dec 2025 Hvaffor bil ?
    Begge tal er til den høje side, jeg er normalt i i nærheden 120NM. og så plejer hjulene at sidde godt fast.

• #3   16. dec 2025 @Bent B

Det er en Tesla Model Y. Den har noget højere moment-anbefalinger end øvrige biler

• #4   16. dec 2025 jeg kører også max 120 nm, også på min 4x4.

men er muligt, at tesla kører højere.

alt der sker, er at de er mere trælse at løsne.
    men løsn dem til 170 nm, hvis det giver dig ro i sindet.

• #5   17. dec 2025 Kan man godt løsne enkelte bolte ad gangen uden at skulle have bilen på lift/donkraft?

• Dennis Gsi
    Dennis Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

Følgere: 171 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.450
    #6   17. dec 2025 Tesla bliver spændt med 175 Nm
    Pga det store moment de har

• #7   17. dec 2025 Forskellen på 175 og 185 ligger i omegnen af 6%.

En discount momentnøgle ligger omkring 4% PLUS-MINUS i præcision.

Så jeg ville nok bare lade det køre, men hvis det giver mere ro i maven, kan du løsne 2 bolte af gangen, spænde dem igen med det helt rigtige moment. Bare mens bilen står på jorden.

• #8   17. dec 2025 Tilspænding af bolte vil jeg også sige 120-140 Nm dækker det meste af vognparken, men flere elbiler har åbenbart brug for større moment. 185 Nm er voldsomt.
    Den kan blive træls at løsne i forbindelse med hjulskift på vejen, hvis du kun har en krydsnøgle med, har du vejhjælp er det jo ligegyldigt.

• Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 35 Svar: 3.353
    #9   17. dec 2025 Hold dog op med alle jeres bekymringer, som mekaniker går jeg ind for moment, det klart, men om den er spændt 10Nm for meget betyder nada, alle dækcenter bruger luftnøgle, og den overspænder sindssygt hårdt, så det betyder ikke noget at den er spændt 10Nm for meget, de billige momentnøgler som nævnt er inden for tolerancen, for ikke at nævne alle de gamle momentnøgler som aldrig bliver kalibreret.

Kør du trygt videre, du kan efter 500km efterspænde med korrekt moment.

• #10   17. dec 2025 @torpedo

Tak for svar

Man kan vel grundlæggende sige at efterspænding ikke er nødvendigt da de nok bare løsner sig til det normale så? smiley

• Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

#11   17. dec 2025 Nej, det er ikke mange der gør det og har heller ikke oplevet løse bolte ved efterspænding selv. smiley

• Dennis Gsi
    Dennis Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

Følgere: 171 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.450
    #12   17. dec 2025 Hvis man monter nye fælg, som endnu ikke har været spændt på.

Så efterspæmder jeg efter noget tid, da maling/lak kan give efter.

Men har man haft spændt fælg på før
    Og man spænde med momentnøgle
    Så er det ikke nødvendigt at efter spænde

• #13   17. dec 2025 #12

Maling/lak?? Hvor henne dog? På anlægsfladen? På boltsædet? smiley

Medmindre fælgene er hjemmemalede, er der ingen maling på de flader som enten rører ved boltene eller bremseskiven

• Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

Emner: 25 Svar: 1.319
    #15   22. dec 2025 "alle dækcenter bruger luftnøgle, og den overspænder sindssygt hårdt"

ellers noget af en påstand smiley

• Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

#16   22. dec 2025 Prove me wrong smiley Selvfølgelig er det en påstand og ikke alle gør det, men vis mig momentoversigten til de forskellige bilmærker og det eneste du hører er den "Dang dang dang" bankelyd fra lufthammeren når hjulene fastspændes.

• #17   22. dec 2025 Man bruger noget der hedder momentstave på kvalificerede hjulcentre, det er en forlænger til luftnøglen der sikrer momentet er nogenlunde og ikke voldspændt.

https://www.google.com/search?q=momentstave&oq=momentstave&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQABgTGIAEMggIAhAAGBMYHjIICAMQABgTGB4yCAgEEAAYExgeMgcIBRAAGO8F0gEJMTI2MzhqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

#18   22. dec 2025 Nej, er det rigtigt, det vidste jeg virkelig ikke smiley smiley
    Så må jeg squ tilbage på skolebænken igen, efter 30+ år i faget.

Pointen er, at hjulcentre ikke har momentet for alle modeller, og at de hverken renser nav eller anlægsflader og måske ikke engang spænder over kryds.

Så at hjulene var spændt 10Nm for meget, var og er, ikke noget at være nervøs for i det store billede.

God jul til jer alle smiley

• #19   22. dec 2025 Jeg laver tusindvis af hjulskift hvert år – og nej, jeg spænder normalt ikke med momentnøgle.
    Men her er en historie fra den virkelige verden.

En dag kommer der en ældre herre i en Ford Galaxy for at få skiftet hjul. Han spørger, om jeg spænder hjulene med momentnøgle.
    “Selvfølgelig,” lyver jeg.

Han står og kigger på, mens jeg demonstrativt går rundt om bilen - kun for hans skyld - og klikker alle boltene med momentnøglen. Først bagefter spørger han, hvor meget moment jeg har givet dem.
    Som en rigtig smart-i-en-fart-mekker svarer jeg med et smil, at det selvfølgelig er 130 Nm – alufælge, bla bla bla bla...

Han bliver helt alvorlig tør i ansigtet og siger, at 130 Nm da er alt for lidt.
    Nu bliver jeg en smule provokeret og spørger – lidt nedladende – hvor meget han selv mener, de skal have.
    “210,” svarer han.

Jeg bryder ud i grin og siger, at det er jo helt vanvittigt i overkanten. Men han står fast og insisterer.
    Jeg tænker, at den gamle mand er helt væk fra vinduet og siger:
    “Så ringer vi sgu til et autoriseret Ford-værksted og hører, hvad de siger.”

Jeg ringer op, sætter medhør på, og værkføreren i den anden ende griner hånligt og siger – præcis som mig – at han aldrig har hørt om 210 Nm.
    Jeg lægger på og sender kunden mit bedste “I told you”-blik.

“Lige et øjeblik,” siger han så.
    Han finder bilens instruktionsbog frem og viser mig – sort på hvidt – at hans skodbil faktisk skal spændes med 210 Nm.

Der blev jeg lidt stille.
    Det var sateme pinligt.

Og at sige “det vidste Ford-værkstedet jo heller ikke” hjalp ikke rigtigt på situationen.

Jeg har ikke set ham siden.

Så ja – pointen er, at dækmanden desværre ikke kan vide, hvad alle biler skal have i moment. Og nej, man bruger ikke momentstaver, for så risikerer man netop at spænde med 130 på en bil, som skal have dobbelt så meget...
    Derfor spænder man ofte bare mere end rigeligt, så lortet i hvert fald ikke falder af.

Det er den politisk ukorrekte sandhed smiley

• #20   22. dec 2025 @438 Biturbo Galant 4x4

Det minder lidt om den diskussion jeg havde med min lokale dækmand.

Han mente oprigtigt at min Tesla skulle spændes med 140 imens undertegnede mente at det var 185.

Han rystede hånligt på hovedet, og spændte trods alt med det kunden bad om, selvom jeg inderst inde godt vidste hvad han tænkte. “Endnu en Tesla-tosse i en Musk kælk der tror han ved noget om biler”.

Fakta var at jeg også tog fejl, fordi jeg mente at jeg havde læst noget i en instruktionsbog. Det var kun 175.

Men vi kan alle tage fejl, og jeg kan og vil ikke klantre min lokale dækmand for ikke at have styr på momentet på samtlige bilmærker. For i så fald må jeg køre til Tesla og give en helt anden pris.

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.326
    #21   28. dec 2025 Vi bruger ikke momentstave, de holder ikke i længden.
    Der bliver kun spændt ind, og resten med momentnøgle, som bliver kontrolleret af teknologisk en gang om året.
    Højt moment på personbil fx ford s-max 220nm

• #22   28. dec 2025 #21

Hvilken årgang og udstyrsniveau S-Max, som skal have 220 Nm? Og er det for, bag, eller både for og bag?

https://lugnutspecs.com/ford-s-max-lug-nut-size-torque-specs/
    https://tireswheels.org/ford-s-max-2006-2015/

• Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

#23   28. dec 2025 #22
    De to sider kan heller ikke blive enige om momentet, en sjov detalje, der er forskel på tilspændingsmomentet for og bag? Det har jeg ikke oplevet før, er det ikke samme størrelse fælg og bolte som for og bag, så hvorfor forskel?

• #24   29. dec 2025 Det er netop her, problemet opstår. For et ikke-autoriseret værksted – og især et almindeligt dækcenter, hvor der typisk er afsat omkring et kvarter til et hjulskift – er det i praksis næsten umuligt konsekvent at ramme det korrekte tilspændingsmoment.

Man kan endda stå med to tilsyneladende identiske biler fra samme årgang, men med forskellig motor eller drivlinje, og pludselig gælder der forskellige momentangivelser. Samtidig medbringer langt de fleste kunder ikke bilens instruktionsbog, hvor disse oplysninger ellers fremgår.

Slår man i stedet data op online, opstår et andet problem: troværdigheden. Det kan være vanskeligt at vurdere, om de fundne oplysninger er korrekte, opdaterede og præcist matcher den konkrete bilvariant.

Så 99% af dem, som siger, at de altid spænder med det foreskrevne moment, er lystløgnere. Eller blot ikke engang selv er klar over, hvad de går rundt og laver...

• #25   30. dec 2025 elbiler skal ca spændes med 180nm

alm biler 120 til 130nm

plus minus 10 smiley

så intet problem, du køre bare smiley

• #26   31. dec 2025 #25

Meget imponerende... smiley Hvad siger du så, hvis jeg siger til dig, at en elbil BMW i3 skal spændes med 140 Nm ifølge instruktionsbogen? Hvorfor skriver du 180?

Og der var en anden, som skrev her i tråden, at en alm bil Ford S-Max skal have 220. Hvorfor skriver du 120 plus minus 10 så kører du bare? smiley

Kommentér på:
Spænding af hjul?

Annonce