{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
491 visninger | Oprettet:

Koebben
Koebben
Følgere: 31 Emner: 50 Svar: 77

Kilerem springer på VW Taro 1995 (Toyota Hilux 22RE) {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige anskaffet mig et projekt, med en sjælden VW Taro 2.4 benzin 4x4 fra 1995, som praktisk talt er en Toyota Hilux.

Usynet i over 6 år, og stået helt stille i minimum 2 år.

Meget skal laves, og tidligere ejer er gået bort (og jeg er ikke mekaniker smiley )

Ét probem er, at den springer kileremmen. Jeg har fået at vide, at det gjorde den ofte, og jeg kan også se, at remmen nu sidder helt skævvredet.

Jeg fik efter en dags tid startet motoren op med en booster, efter den havde stået helt stille i over to år udendørs i Sverige.
Så snart boosteren blev afmonteret, døde motoren. Der lades altså ikke, men det gør der måske ikke, fordi at remmen sidder dårligt, så måske er generatoren ikke død. Den er i hvert fald fra 2018 kan jeg se på en label, så den er blevet udskiftet af tidligere ejer, men springer altså stadig remmen.

Jeg tænker, om det udelukkende er et fysisk problem, med malplacering. Umiddelbart når jeg kigger op nedefra, så ser de to remhjul på motoren ud til at flugte hinanden, imens generatorens remhjul peger lidt længere fremad mod fronten af bilen, hvilken kan forklare skævkøring. Men det er blot hvad jeg kan se på mit blotte øjemål nedefra.

Generatoren sidder jo monteret som den gør, og kan derfor ikke monteres længere indad. Havde det være omvendt, at dens remhjul sad nogle mm længere inde, ift de andre, så kunne problemet jo forsøges løst med nogle afstandsskiver, for at får hjulene til at flugte.

Er I med? smiley

Jeg ved altså ikke om generatoren er død, men uanset, så vrides remmen skæv.

Råd og vejledning modtages smiley

Jeg har lejet med ind på et nedlagt entreprenørværksted i Sverige en lille måneds tid, hvor jeg går alene, for at få bilen køreklar.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kogeplade 850 kr.
  • Genmontering af 5 stikkontakter 650 kr.
  • vvs afmontering af gaskomfur, flytte køleskab+komfur til kælder 1.200 kr.
  • Vedbend / efeu - vindue 750 kr.
  • Fejlfinding og reparation af opvaskmaskine 980 kr.
  • Ophængning 2 malerier, samt bortskaffelse af en crosstrainer, lille barnecykel, pap og tynde malerier. 1.170 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kilerem springer på VW Taro 1995 (Toyota Hilux 22RE)
  • #1   1. feb Kan remhjulet være sat omvendt på. Normalt er de vidst centerede, men det kan måske tænkes at det har et lille offset.
    Hvor meget forskydelse snakker vi om ?
    Derudover kan det snildt tænkes at dårlig vedligeholde generator er for tung at trække rundt og slider remmen i stykker, samme går for vandpumpen (hvis den er drevet at kileremmen anyways). Men spændende projekt at genoplive biler der har stået stille længe.
    Anden mulig årsag er at man har monteret en forkert/uoriginal generator, som ikke helt havde de mål som den oprindelige.
    Er der tegn på at der har været smådyr i nærheden af bilen ? for så kan ledningsnettet være udfordet.

• #2   1. feb Et billede havde gjort det lettere at se problemet..der skal ikke være nogen "forskydelse",
    men ellers får Thomas G nævnt de fleste(hvis ikk' alle) fejlkilder.

• Koebben
    Koebben Tilmeldt:
    okt 2003

#3   1. feb Jeg har tænkt, om remhjulet er monteret omvendt, da der er lidt afstand mellem hjul og generator, og det ser ud til, at der ikke ville være det, hvis den sad omvendt - men om den kan afmonteres og vendes, ved jeg intet om. Det er en uoriginal generator, men om den direkte ikke passer, har jeg svært ved at tro, da den ligner. Hjulet på den drejer udmærket rundt.
    Nu er jeg taget væk fra bilen i weekenden, så kan ikke tage et ekstra kig/billeder pt.

Jeg har lige taget beslutningen om at bestille en ny generator, for derved at sikre mig, om det er det, der er problemet. Det ser faktisk ud til, at remhjulet sidder 5 mm nærmere selve generatoren ud fra billeder af den nye, søgt på OE nummer.

I værste fald er den helt magen til den, som sidder på nu, men så er jeg da kommet det skridt videre i min eftersøgen på problemet.
    Og ja - der er spor af at der har været mus og lignende i motorrummet. Der er gnasket på gummi mv., men indtil videre har jeg ikke set direkte brudte ledninger.

• Klavs
    Klavs Tilmeldt:
    sep 2023

Følgere: 1 Svar: 135
    #4   1. feb Alle de billeder jeg kan finde derude på originale (brugte) generatorer til sådan en Taro viser alle der sidder en dobbelt remskive på generatoren. Gør der også det på din vogn?

Et billede ville sige mere end 1000 ord....

• Koebben
    Koebben Tilmeldt:
    okt 2003

#5   2. feb Der sidder ikke en dobbelt remskive på, men en enkelt. Mon ikke det er diesel-versionerne, du har fået kigget på?
    De videoer jeg har set, hvor der skiftes generator på 22RE motoren, der er der blot en enkelt remskive på.

Bilen holder på værksted i Sverige, og jeg er på forlænget weekend i Danmark, så derfor kan jeg ikke lige tilføje et billede nu smiley

• Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 249
    #6   2. feb tjek om generatoren har et efterløbs leje/kobling. hvis ikke, så skal remsystemet have et fjederbelastet remstrammer hjul. det kan jo være den er defekt og ikke strammer remmen korrekt under alle loads.

Kommentér på:
Kilerem springer på VW Taro 1995 (Toyota Hilux 22RE)

Annonce