{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.809 visninger | Oprettet:

Lars Ulrik J
Lars Ulrik J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Motor teori {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er havnet i en lille diskussion om hvad det egentligt er, der udgør een RPM som den vises på en omdrejningstæller?
Med udgangspunkt i fx en gammeldags række 4 cyl 4-takt benzin motor, er der så nogen der kan forklare hvor mange omdrejninger de respektive komponenter drejer i forhold til hinanden?
Komponenter=Krumtap, knast, strømfordeler.

Og hvor er det så man får signalet til omdrejningstælleren fra?
er det altid krumtappens omdrejning der udgør RPM og skal en (elektronisk) omdrejningstæller så "oversætte" signalet?

Håber nogen vil hjælpe mig ud af forvirringen smiley
Mvh Lars

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motor teori
  • #1   12. jul 2007 Hmm ved ikke noget om det først men signal til omdrejnings tæller tager du fra tændspole

• #2   12. jul 2007 Signalet kommer fra tændspolen, kun på meget gamle biler, er der et mekanisk drev på knasten/krumtappen.

Det du aflæser på omdrejningstælleren er krumtappens omdrejninger, knastaksel, strømfordeler mv. kører med den halve "fart" af krumtappen.

• #3   12. jul 2007 Øhm hvad så med klemme W på min generator hvor jeg tager mit omdrejningssignal på min Diesel Golfi ?

• #4   12. jul 2007 @Xander .. vil godt nok håbe der kommer evt 4 pulser fra tændspolen pr omgang på krumtappen når vi snakker 4 cyl motor.

@Jimmi J. Det er den eneste måde man kan lave det på en ældre diesel hvor der ikke var elstyrring af dyserne.
    Og man kender jo forholdet mellem remskiverne på krumtappen og generatoren.

Men tilbage tilbage til oplæget.
    1 omdr på krumtappen svare til en halv på knast akslerne.og det samme for rotoren i strømfordeleren.

På min V6'er sidder der en krumtap føler og aflæser den takt skive som ses på billedet her og den bruger det stor hul som start punkt .de andre huller bruges til justering af pulser til motorstyringen. http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/116956_l.jpg

• #5   13. jul 2007 Tusinde tak for svarene.
    (Specielt fordi det var mig der fik ret i diskusionen smiley

God week-end.

Kommentér på:
Motor teori

Annonce