Motor teori {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er havnet i en lille diskussion om hvad det egentligt er, der udgør een RPM som den vises på en omdrejningstæller?
Med udgangspunkt i fx en gammeldags række 4 cyl 4-takt benzin motor, er der så nogen der kan forklare hvor mange omdrejninger de respektive komponenter drejer i forhold til hinanden?
Komponenter=Krumtap, knast, strømfordeler.
Og hvor er det så man får signalet til omdrejningstælleren fra?
er det altid krumtappens omdrejning der udgør RPM og skal en (elektronisk) omdrejningstæller så "oversætte" signalet?
Håber nogen vil hjælpe mig ud af forvirringen
Mvh Lars
nov 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 77
feb 2003
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 6 Svar: 1.434
Det du aflæser på omdrejningstælleren er krumtappens omdrejninger, knastaksel, strømfordeler mv. kører med den halve "fart" af krumtappen.
mar 2004
Følger: 36 Følgere: 36 Emner: 91 Svar: 1.951
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 2.690
@Jimmi J. Det er den eneste måde man kan lave det på en ældre diesel hvor der ikke var elstyrring af dyserne.
Og man kender jo forholdet mellem remskiverne på krumtappen og generatoren.
Men tilbage tilbage til oplæget.
1 omdr på krumtappen svare til en halv på knast akslerne.og det samme for rotoren i strømfordeleren.
På min V6'er sidder der en krumtap føler og aflæser den takt skive som ses på billedet her og den bruger det stor hul som start punkt .de andre huller bruges til justering af pulser til motorstyringen. http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/116956_l.jpg
jul 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
(Specielt fordi det var mig der fik ret i diskusionen
God week-end.
Motor teori