Forskellen på halogen og xenon-lygter {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har undret mig over at nogle brugere herinde skriver at xenon-pærer i almindelige "halogen"-forlygter giver et klart dårligere lysudbytte end fabriksmonterede xenon-lygter.
Jeg er sgu nysgerrig i at kende til den tekniske forskel på disse 2 typer lygte-paraboler. Én ting er DE-linser og automatisk højdejustering, som ikke nødvendigvis har noget med lysudbyttet at gøre i en fabriksmonteret xenonlygte.
Kan I som VED noget prøve at forklare den konkrete tekniske forskel og hvorfor der er forskel i lysudbyttet.
Nu kører jeg en del på øde landeveje og tænker derfor om man kunne montere et sæt ekstra-fjernlygter på kofangeren og sætte xenonpærer i disse, eller om forbedringen vil være minimal?
Jeg har selv oplevet en minimal forskel (udover farveforskellen) da jeg prøvede at skifte fra halogen-pære til xenon-pære på min motorcykel.
Mange undrende hilsner
Christian
mar 2003
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 800
I korte træk er det fordi at lygter som ikke er lavet til xenon har alt for stor spredning af lyset og derfor blænder det helt vildt og lyset lander en milliard andre steder end der hvor det skal!
Se her, den forklare det meget godt.
http://youtube.com/watch?v=yVuSSdZNsZw&feature=related
Forskellen på halogen og xenon-lygter