{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.278 visninger | Oprettet:

Skift olie på TDI, hvor tit? {{forumTopicSubject}}

Hey All.

Har en Audi TDI, og har fået at vide at ved hver 20tusind kilometer skal der skiftes olie. Nu kører jeg ca 6tusind kilometer om måneden, og har også hørt, hvis man kører meget på motorvej, skulle den skiftes ved hver 10tusind, er det rigtigt?

Hvis man nu gerne vil forkæle sin bil meget, hvor tit skal man så skifte olien på den?

Er en lidt nød til at teknik, så håber på lidt råd og vejledning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift olie på TDI, hvor tit?
  • #1   10. mar 2008 Det står i din indstruktions bog for bilen..!

  • #2   10. mar 2008 Nemlig, og der så jeg de 20tusind, men nu gik mit spørgsmål på om det var rigtig det med motorvejen og hvis man gerne vil forkæle den lidt. Om andre gjorde det mere tit oder was.

  • #3   10. mar 2008 Det kan ikke betale sig at skifte olie oftere.
    Din bil er forsynet med en olie-kvalitetssensor, som måler mængden af tilsætningstoffer i din olie, og når det når under data, bliver du aftomatisk kaldt til service af motorcomputeren vha. et lille symbol i dit instrument bord...


  • #4   10. mar 2008 | M. Nielsen | Så lærte jeg sq noget nyt i dag. Fed info, takker.

  • #5   10. mar 2008 Så lidt smiley

  • #6   10. mar 2008 | M. Nielsen |: Det er ikke rigtigt det du skriver. Når service lampen lyser i en bil, så er det ikke fordi den kan "mærke" at olien er skidt, men fordi den er indstillet til interval eller tid. En 2003 A6 kører interval på 20000km, mener nu godt man kan ændre det hvis man kun vil køre 15000km. Jeg skifter selv hver 10000 på hverdags bil, og for hver ca 3000 hvis der køres bane. Jeg ville bestemt ikke køre over 15000 på et skift. Også selvom der anvendes longlife olie, det er stort set stadig den samme olie, der er bare tilsat nogle rensende additiver.

  • #7   10. mar 2008 Peter E...

    Det er nu helt rigtigt det jeg skriver.
    Er selv skoda mekaniker og det er de samme motorer der sidder i octavia'erne.
    Og det har en lille føler i bundkaret der måler olie-kvalitet.

    Og ja man kan godt ændre det, men det er der slet slet ikke nogen grund til.
    De 20000 km er vejledene da der i instruktionsbogen står at motoren kan køre OP til 20000km eller OP til 2 år på samme olie.
    Men vi har stadig kunder der kommer ind flere 1000 km før de har kørt de 20000 km eller 30000 som det er på skoda.
    Og det er som regel dem der kører lidt mere frisk til eller en masse små ture hvor motoren ikke når at blive ordentlig varm.....


  • #8   10. mar 2008 M.Nielsen..

    Gælder det samme også for octavia 1U, 1.9 TDi, 90 hk VP ?


  • #9   10. mar 2008 Henrik N....

    Kort og godt. Ja.


  • #10   10. mar 2008 M.nielsen har ret

  • #11   11. mar 2008 Peter E... Det er forskel på en service lampe, og en (olie kvalitets/slidtage) lampe... Jeg kan sågar fortælle at en Suzuki model fra 08 diesel, ikke kører med interval for olieskift. Det er udelukkende oliekvalitets/slidtage lampen der bestemmer alt efter førerens kørestil...

  • #12   12. mar 2008 den audi du har den kører da longlife ik? så er det mellem 15.000 - 30.000km eller 2år du ka køre på din olie... bilen regner selv ud hvordan din kørsel er osv, om du så skal skifte den ved 23.000km måske... men vent da til din service-lampe lyser....

Kommentér på:
Skift olie på TDI, hvor tit?

Annonce