{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.058 visninger | Oprettet:

Rensning / vask af sæder? {{forumTopicSubject}}

Hey BG'ere smiley

Jeg ville lige høre om nogen herinde har et par gode råd til hvordan man kan få oliefingre af sæderne i bilen? (Det er vist velour det hedder det de er lavet af. Det er sådan nogle små "hår").

Og hvad kan man vaske det af håndtag osv. med? (Indersiden.. Plastic).

Kom med alle jeres "gør det selv" tips! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rensning / vask af sæder?
  • #1   6. maj 2008 tjærefjerner

• #2   6. maj 2008 Til sæderne? smiley

• #3   6. maj 2008 det lyder sært, men ta ned i brugsen og køb en pakke vådservietter som man bruger til babyer - er på hyllen ved siden af bleerne - de kan i langt de fleste tilfælde tage dem, hvis ikke pletterne er alt for gamle... Når du er færdig så lig servietterne i handskerummet.. de er giniale til små-spild i kabinen og til at tørre støv af med... samt vaske fingre i hvis man har skiftet dæk mv....

Er pleten gammel, så forsøg med lidt petrolium på en klud.... er sædet helt indsmurt, så er det frem med en damprenser.

• #4   6. maj 2008 Håndtag vasker du også af i servietterne - derefter giver du dem en gang venyl-rens på spray... skal de skinde, lader du det sidde.. skal det bare være blankt, tørrer du af med en klud efter et par sec...

Hvis du vil give den en EXTREM tur ude som inde, så er her hvordan:

DVENDIGT

Start med at få styr på alt overfladerust hvis der er noget.. Slib ned til der er bart metal - tør af i petrolium - på med spartel - lad det tørre - slib ned så overfladen er jevn og glat med resten af bilen. Køb noget rep-lak på dåse - din lokale carcadic kan skaffe dig det. MAL og nyd resultatet.

MEN... tilbage til rengøringen udvendig. Du skal indkøbe følgende:

* en 10 litters spand - køb den i en landbrugsbutik. En almindelig køkkenspand bliver man træt af i længden.
    * En kort og en lang børste - Den korte er til det UNDER pyntelisterne og den lange er til det over. Så trækker du ikke snavs op fra bunden af bilen når du skal vaske den næste gang. Køb børster af mærket VIKAN først som sidst! Det fortryder du ikke. Du kan endno få en børste monteret på en stang med vand. Det er extraudstyr - personligt kunne jeg ikke unvære den - den er nem og dejlig at bruge når bilen lige skal have en hurtig rens - og ikke mindst til at få sæben af :o)) så hvis du har 500 kr i overskud så KØB DEN!!!
    * En god autoshampoo - mærket Turtlewax kan varmt anbefales
    * En god voks - mærket 1Z den i metalbøtte kan varmt anbefales
    * En god lakforsegler - mærket ALASKA kan varmt anbefales
    * En lakrens - mærket 1Z kan varmt anbefales. Det er den i den gule metalbøtte.
    * En venyl-balsal (ikke en stift der farver) - hos din lokale SUVOforhandler kan du med held få dem til at skaffe dig en BumperMagic mener jeg den hedder fra SHG-group. Den er virkelig kanon!!
    * Et vaskeskind
    * polerklude - køb stofbleer i babysam. De er gode og med en kogevask kan de genbruges igen og igen - sørg dog for det KUN er dem du vasker.

Start med at efterse bilen - er der pladedele der har mange smårisser bruger du lakrensens. Følg anvisningerne på embalagen NØJE!!
    Når det er gjort starter du med at spule bilen godt med vand - vask den med shampoo. Tør den af med vaskeskindet og lad den tørre en ½ times tid. Giv den så et godt lag voks - følg anvisningerne på flasken nøje. Du kan med fordel købe en polermaskine - det har jeg. Køb ikke den latterlige du kan få, hvor du skal have fat med begge hænder. Køb en proff som ligner en vinkelsliber først som sidt. I BILTEMA kan du få en til 400 kr - den er baaare fin.
    Når du så har opnået den rigtige glans giver du den lakforsegler - følg igen anvisningerne på dunken nøje. Det gør, du ved en minimal vask kan få den lige så fin igen. Jeg vasker min hver weekend, men fordi jeg har givet den lakforsegler, er det nok med at jeg bare spuler og børster den over med min vaskestang og tørre efter med vaskeskind. Det tager max 15 min. Har jeg god tid, får den også førnævnet shampoo - det tager max 20 minutter og glasen er den samme. Dog vil jeg anbefale dig at gentage behandlingen hvert ½ år :o))

Når den så er vasket og poleret går du i gang med venyldelene. Brug en skurresvamp fra køkkenet til at påføre bumper-magic til plasticdelene. Resultatet kan du se på min den røde passat - de var om muligt værrer end dem på din :o))

Er dine fælge snavsede kan du med fordel give dem en gang insektrens - lad dem stå i blød et kvarters tid og spul dem efter med højtryksrenser. Påfør fælgevoks for shine. Kan dog ikke anbefales hvis fælgene viser tegn på krakkelering!!!!!

Skal dine dæk shines op og få den der rigtig mørke glød og glans, kan du forhøre dig hos din lokale SUVOforhandler om han kan skaffe dig noget 007 (det hedder det) - det giver en fantastisk glød til dæk og giver en virkelig god helhed. Du kan også bruge den til falserne ved dørene for extra beskyttelse og glans! Sådan en dunk er virkelig alle pengene værd!!!!

Nu er bilen klar og fin udvendigt - så går vi igang indvendigt.

INDE

Du starter med at indkøbe følgende:

* cockpitrens på spraydåse - mærket 1Z kan varmt anbefales
    * En pakke vådservietter til babyer - ja det lyder sært men køb 2 pakker af den - findes på hyllen i supermarkedet ved siden af bleerne. Mærket PAMPERS kan varmt anbefales.
    * vindusrens - køb gerne en på trykflaske af mærket kenwood - kan skaffes hos meca mener jeg at huske. den skummer op og fjerner ALT snavs!! pas på med at bruge den udvendigt da den kan beskade lakken!!!! udvendigt kan du bruge en alm fra hjemmet og en klud FUGTET med salmiak til at tage trafikfilm. Med salmiak skal du passe på lakken, da det æder den voks mv. du lige har kommet på!!!!

Start med at afmontere sæderne - forsæderne sidder fast med en lille split foran ( sådan er det i hvert tilfælde i min passat).. af med dem og du kan trække dem "bagud" og af. Bagsædet sidder fast i karossen med en umbracoskrue.... Sæderne giver du en grundig gang støvsugning - er de meget lurvede kan du bruge en damprenser - kan lejes i et hvert byggemarked. Lad dem tørre inde en dags tid hvis du bruger en damprenser. Hold dig fra en tæpperenser - den kan ødelægge formen af sæderne da det middel der skal i nedbryder skumgummi!! Dørsiderne støvsuges ligeldes og får en tur med damprenseren om nødvendigt.

Støvsug så bilen indvendigt så alt synligt snaller kommer ud... afmonter så selve den store bundmåtte den er delt i to og du skal have det konsol ud der sidder om gearstangen og håndbremsen - den er skruet fast - af med askebægeret bagi og arbejdt dig frem derfra... det er nemmere end det lyder. Er "posen" ved gearstangen slidt udskiftes den. den koster 150 kr ved meca.

Ligeledes skal du have den skinde ud der løber ved dørene. Den løsnes ved at du trykker HÅRDT ned på den og skubber den indad i bilen.. Den kan godt kræve lidt vold. Under dem sidder der to rør der ligner hydraulikarme - HOLD DIG FRA DEM - forsøg IKKE at afmontere eller rengøre dem - de kan slå dig ihjel hvis de springer. jaja.. du kan godt røre ved dem, det er jo ikke en bombe men du skal ikke slå på dem med en hammer, eller forsøge at afmontere dem - farligere er de heller ikke.
    Du tager så måtten ud - den i bagagerummet er sat fast bag bagsæderne. Du hænger dem op - fx over en trailer og så HØJTRYSRENSER du dem indtil der ikke kommer mere jord ud af dem! og tro mig der kommer meget!!! Du kan med fordel købe en dunk med tæpperens i byggemarkedet og påføre det i det korekte blandingsforhold med en opvaskebørste. Lad dem ligge lidt i blød i det i en halv times tid uden de tørre ind og spul dem så igennem med højtryksrenseren igen. Lad dem lufttørre i et par dage. De små måtter kan du enten udskifte eller vaske i vaskemaskinen. Vasker du dem i vaskemaskinen så lad dem tage 2 ture på laveste temperatur UDEN SÆBE med med en anelse eddike som skyldemiddel!!!! Lad dem lufttørre et par dage - BRUG IKKE TØRRETUMBLER da de kan smelte!!

Tilbage i bilen støvsuger du nu under den store bundmåtte. Når det er gjort vasker du bunden i varmt sæbevand (brug autoshampoo) og tørre af med et håndklæde. Plasticdelene tørrer du af med vådservietterne - er de meget beskitte, kan du bruge en opløsning der hedder en dl salmiak til 2 litter vand. pas igen extremt meget på lakken!!!! de resterende vådservietter ligger du i handskerummet. De er uunværlige, brug dem i fremtiden til at tørre støv af med og hvis nogen skulle spilde noget snavset fx is ellet en hotdog. De tager simpelthen ALT også oliepletter!!! hvor sært det end lyder er de også godkendt til børn, hehe

Giv så alle plasticdelene en gang cockpitrens. Skal de skinne lader du det sidde på og tørre - skal det være lidt mat tører du efter med en klud. Smag og behag.

Sikkerhedsselerne trækker du helt ud og holder et stykke fint sandpapir imod på begge sider og lad den rulle sig selv ind - det gør at de glider lettere. Gør det kun et par gange per sele!

Når alle dele er tørre samler du det igen - og din bil står 110%

Håber du kunne bruge vejledningen - har selv brugt den på begge mine passater. Er det en rygerbil kan du med fordel lade to bradepander stå i bagagerummet natten over med klar eddike. Det tager lugten. Det tager også lugten af hund og barn! Vil du have lugten af NY BIL ligger du bare et sæt nye dæk bag i bilen en uges tid!

• #5   6. maj 2008 lån en tæppe renser.. den klare dit problen..

• #6   6. maj 2008 .... er din bundmåtte bare en løs måtte der IKKE er formstøbt, så bare smid den i vaskemaskinen ved LAVESTE temp :o))

• #7   6. maj 2008 pas på med en tæpperenser... det sæbe der købes med kan nedbryde skumgummi... men hvis du bruger sådan en, så sørg for at du får ALT sæben med af igen ASAP:

• #8   6. maj 2008 Bremserens har jeg brugt til pletterne i min Honda - det tager ALT. Men hvis du skal bruge det på sæderne så prøve et sted først hvor det ikke kan ses, bare i tilfælde af at det er for skrapt

Kommentér på:
Rensning / vask af sæder?

Annonce