generator/batt lade spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Ud fra et teoretisk punkt - burde en bil så ikke producere nok strøm til at holde sig selv i gang, når den snurrer med 2000 rpm?
Jeg har lige skiftet til et nyt brugt batteri, da det gamle var faldet sammen ( blev afladt på 2.5 time - bilen aflader ikke dvs kun 0.04a ).
Det nye var næsten tomt for strøm - jeg fik med nød gang i bilen ved at parallel-koble det gamle batteri, og slutte en 230v->12v 10a lader på i en lille time.
Man siger jo at man skal ud og køre en lang tur - det har jeg også gjort - men hvorfor kunne den ikke holde sig selv medmindre den fik 3-4000 rpm lige da den var startet?
I tomgang ved jeg godt at den ikke kan holde sig selv - her vil bilen bruge mere strøm end hvad generatoren lader - men hvor går grænsen mellem underskud af strøm ( mere forbrug end hvad laderen kan trække ), end overskud ( mindre forbrug end hvad laderen kan trække )..?
Det undrer mig, da jeg satte en dimmer i klemme i gassen ved 2000rpm i går aftes - og den alligevel døde ud langsomt
Ved 3-4k rpm spytter generatoren 14.62 volt ud - ampere er ret svære at måle.
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
i tomgang og helt op til fuldlast lader den 14,5-14,55
Når den bliver varm og tomgang falder til 800rpm lader den ikke - der er spændingen 13,3-13,5
Når bilen er slukket, og generatoren har ladet batteriet helt op, er spændingen 13,5 og falder langsomt til 13,1 - heromkring virker det som om at spændingen er stabil.
Det spændende bliver om et par timer - her vil det vise sig om den kan starte - om der er nok spænding og ampere på.
generator/batt lade spørgsmål