{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.517 visninger | Oprettet:

CO % i Mazda 323F 1,6 16V BG {{forumTopicSubject}}

Jeg har byttet mig til en MazdMazdMazda 323F 1,6 16V BG motor fra 1992.

HÅBER I GIDER LÆSE DET HELE! =)

Den kunne ikke stå i tomgang da jeg fik den og var skruet op til 1600 omdr/min i tomgang og når jeg prøvede at skrue den ned til standard tomgang (850 omdr/min) gik den meget nemt ud og lambda tallet steg til 1.300 ca. (meget mager blanding)
Så skiftede jeg luftmængdemåleren, idet denne var blevet skåret op og lappet sammen ved potentiometeret og der sad en ekstra luftskrue i som Ikke skulle være der!

Derefter kunne jeg skrue den ned til standard tomgang uden den gik ud. Fint.
Men den rullede stadig lidt i tomgang.
Vores 4-gas tester virkede ikke den dag jeg skiftede luftmængdemåleren så kørte den bare til syn.
Den stod så på 13% i CO (skal stå 1-2% ifg. data) og lambda tallet var på 0,600 (meget fed blanding)

Så den blev noget så grusomt kasseret! =)

Det skal lige siges bilen køre utrolig godt når man bare køre i den normalt; ingen udsættere, intet hakkeri og det føles som om den har de hk den skal have.

Idag satte jeg den så på 4-gastesteren og forsøgte at skrue lidt på Co skruen uden resultat.
Den stod stadig på 13 i CO% og den uforbrændte benzin procent i ppm (parts per million) var på ca 900 i tomgang.
Den må max være 100! og gav jeg gas (4000 omdr/min) steg den udforbrændte benzin til ca 3-4.000 ppm!
Altså 40 gange det tilladte.

Hæv lige for en god ordens skyld tændrørerne op. De så fine ud, kabler så fine ud, lavede en kompressions test, 11 bar på alle 4.
Så ville jeg måle på lambda sondens signal. Det skal jo regulere mellem 0,1 - 0,9 Volt men det stod bare konstant på omkring 0,5 Volt, og jeg ved at hvis lambda sonden ikke fungere skal motorstyringen selv stille den på et midterpunkt (ca 0,45 volt) MEN da jeg skulle måle modstand i ledningen fra lambda sonden til motorstyre boksen får jeg Ingen Gennemgang. Da motor styreboksen ligger under kabine blæseren og mit multimeter kun lige akkurat kunne nå, er jeg ikke sikker på den sidstnævnte måling er rigtig. Men skal man gå ud fra det passer må ledningen fra sonden ned til ECU jo være knækket?

En sidste ting; prøvede at læse fejl ved at tilkoble en prøvelampe til diagnose stikket uden held den reagerede slet ikke smiley

Er der nogen der orkede at læse alt dette? Nogen der har en idé til hvad der kan være galt?!

Og tror ikke på det kan være en katalysator den skal sku ikke opsnappe SÅ meget forurening!

Mvh Bjarke =)


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  CO % i Mazda 323F 1,6 16V BG
  • #1   18. dec 2008 Hvis du kan måle volt på lambda så har den nok også forbindelse da den jo ikke vil vise noget hvis den er knækket, men det ska jeg jo ikke kunne sige med sikkerhed, men et bus ville da være både lambda og kat, kan du ikke tage katten af og se om den er ok indvendig..?
    Ellers har jeg kun prøvet at kunne få co ned på bla. en skoda ved at tage luftfilter ud og hælde godt med swedol på inden jeg kørte til syn, og så var den der, og der nåede jeg at skifte kambda og kat uden held først...


  • #2   18. dec 2008 Og du skriver jo at komp. test er ok, så det kan jo ikke være en brændt ventil eller lign...

  • #3   18. dec 2008 Til dit første indlæg:

    Lambda sonden producere jo en spænding i minivolt idet keramikken i sonden udsættes for ilt påvirkning. og der er kun en ledning på så den er jo dum som en dør og sender signal i en uendelighed?! eller tager jeg fejl?
    og den sender et konstant signal ikke noget varierende og det skal jo reguleres 1-2 gange i sekundet.

    Hm. hm.. er ved at være træt nu kan jeg godt mærke smiley

    Men tak for hjælpen! vil prøve at hive katten af imorgen

    MVh Bjrake


  • #4   18. dec 2008 Er det ikke en form for stel signsl den vidregiver til boksen som bliver registreret som spænding, ja jeg ved det heller ikke.....

  • #5   18. dec 2008 Det er ikke sikkert at din lambda regulerer 1-2 gange i sekundet, men mere sandsynligt at den kun gør det 1-2 gange i min. så prøv at mål på den over længere tid, og ved forskellig belastning af motoren...

    Pøj pøj med synet...


  • #6   18. dec 2008 Hvorfor skulle den ikke regulere flere gange i sekundet? det burde den hvertfald gøre hvis den virker korrekt, regulere den kun 1-2 gange i minuttet vil den køre dårligt.

    Så ved ikke om du mener det er fordi den er i stykker eller hvad?


  • #7   18. dec 2008 hvrofr ikke bare smide de sure 400 kr på en ny sonde.. så er dit hovede pine omkring den udelukket? så få sat en tester på den, og få sletet evt fejl hvis den har lageret disse..

  • #8   19. dec 2008 Ja prøver en ny lambda idag. Kan ikke være andet nu!?



  • #9   19. dec 2008 det tror jeg ikke.. jeg holder meget på at det er en lambda..

Kommentér på:
CO % i Mazda 323F 1,6 16V BG

Annonce