{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  5-30 olie kontra 5-40
  • #1   30. dec 2008 5-30 er tyndere, så du må nok punge ud, jeg vil aldrig spare på olien, det kan blive dyr i længden.

  • #2   30. dec 2008 hørt min mazda køre også 5-30

  • #3   30. dec 2008 og de køre også noget længer i mellem olie skift

  • #5   30. dec 2008 Hvis du ikke har råd til at give 80 Kr.- per Litter for en 5-30 så køb en cykkel ....

  • #7   30. dec 2008 der er altså også forskel på olie,5-30 er en rimelig dyr olie

  • #8   30. dec 2008 5/30 er tyndere ved varm motor end 5/40.

  • #9   30. dec 2008 I bliver med at skrive det er en dyr olie .... så køb da en cykkel den kan vedlide holdes med WD40 ..... i vil ikke være god ved jeres motor men at kaste 80000 på metalspanden i udstyr det gør ikke noget ..... Bremsevæske er også dyr ... men efter fylder i med vand hvis den mangler ..... nu må i sku da lige spænde hjælmen ..

  • #10   30. dec 2008 viskositet på en olie er givet ud fra en multigrade. Som er et udtryk for viskositeten på olien ved ( mener 0 og 100C). Viskositet er tilnærmelsesvis det man kalder væskens indre gnidning. Du skal køre en olie der passer til den temp. som din motor arbejder i eller den olie med den viskositet som passer til din motors indre/indmad..

  • #11   30. dec 2008 Pede . -> Sikke en gang vrøvl. Det er MEGET forskelligt fra olie til olie selvom begge er 5w-30.


    80Coupe80 -> Ikke rigtigt, det er ved -18grader og ved 100 grader.


  • #12   30. dec 2008 kan den køre 5w-30 kan den højst sandsynligt også køre med 5w-40.
    Det vil blot være lidt tykkere ved varm motor, og er bilen ikke sprit ny men kørt nogle km, så er en tykkere olie sædvanligvis ikke af vejen.

    Personligt ville jeg hellere hælde en god kvalitet 5w-40 end en billig no-name 5w-30 på min bil,

    Jeg skal skifte oilie på damens mondeo 1.8 16v med 156K på klokken i denne uge, og Ford skriver også 5w-30 til den, men den får en Mobil1 5w-40. Det ser jeg ingen problemer i.

    Men er dog af princip enig i, at olien ikke er et sted man skal spare.
    Sjovt som folk har råd til spoilere, lygter og alverdens grej, men når det kommer til det helt centrale for deres motors arbejdsbetingelser og ultimativt hvor længe den holder, så skal der spares.

    Dårlig prioitering hvis man spørger mig.

    Min kig evt. i din instruktionsbog, der vil stå andre anbefalede olier du evt kan anvende, og hvis motoren har kørt nogle km, så kan man roligt skifte til en tykkere olie... men lad nu være med at købe noget billigt low budget skrammel


  • #13   30. dec 2008 ganske enig..

    olie er ikke stedet man sparer. kører selv Castrol RS-Edge 0-30W på min, som koster mange penge.. men det har ikke slået fejl endnu, så fortsætter de "dyre" indkøb hver 5. md. så jeg kan beholde bilen i live indtil jeg ikke vil have den mere...


  • #14   30. dec 2008 slåfejl.. skulle have stået 0-40W

  • #15   30. dec 2008 hvem siger at jeg har alt muligt gejl på min vogn???

    drop da den attitude der! jeg spørger fordi jeg normalt ikke køber 5-30 olie og derfor synes jeg bare at det er meget dyrt i forhold til 15-40, som jeg normalt anvender!

    men jeg tænkte også at benytte 5-40 i stedet for 5-30 og ville egentlig høre om det var forsvarligt! det er en 8L v10 motor, dodge ram... og der er mange andre ting at bruge penge på : )

    jesper


  • #16   30. dec 2008 jeg har fået skiftet ved mekaniker og der er en seddel hvor de siger 5-40
    og der siges også at den skal have 5-30 så tror ikke det er noget problem


  • #17   31. dec 2008 søren J-- Rigtig, måtte lige i skolebøgerne igen.

  • #18   8. feb 2010 Bosh A: Du skriver ::
    bliver med at skrive det er en dyr olie .... så køb da en cykkel den kan vedlide holdes med WD40 ..... i vil ikke være god ved jeres motor men at kaste 80000 på metalspanden i udstyr det gør ikke noget ..... Bremsevæske er også dyr ... men efter fylder i med vand hvis den mangler ..... nu må i sku da lige spænde hjælmen ..

    Mon ikke du også snart har lært at der ik er noget der hedder en "cykkel", men derimod en cykel, men som Jesper V siger la være med at svare hvis du ik har noget fornuftigt at sige. JA ved godt indlægget er gammelt, men ku sku ik la være;-)


  • #19   22. maj 2010 Ja... sidder og læser denne tråd, for måske at blive klogere på 5w30/5w40, men istedet skal man læse at folk nærmest sviner ham til og ber' ham om at købe en "cykkel", fordi de tror at han hellere vil bruge penge på lir end ordentlig olie... Hvad fanden sker der, læs dog hvad manden skriver smiley

    Det er lige netop sådan en tone der måske afholder folk fra at starte en tråd om noget der er vigtigt, så som at lære at stave, Bosh A...

    Hilsen
    Michael M


  • #20   9. dec 2011 Hej, ved godt indlægget er gammelt, men faldt lige over det, da jeg var igang med at skrive et projekt om det i henholdsvis til min uddannelse som mekaniker. fandt dette link, håber det kan hjælpe nogle smiley

    http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html

    det giver lige et godt indblik i dette emne smiley


Kommentér på:
5-30 olie kontra 5-40

Annonce