Styretøjsvinkler {{forumTopicSubject}}
Prøver at få skrevet ned hvad de forskellige vinkler er i korte og enkle ord / forklaringer. Men er lidt i tvivl og søger nu hjælp.
Caster er fjederbenets hældning i længderetningen mål lodret målt i grader.
Camber er hjulets lodrette hældning, set forfra vil hjulet enten hælde indad eller udad
Toe-in er afstanden mellem fælgkanten på det højre hjul og fælgkanten på det venstre hjul er kortere bagtil end foran til.
Toe-out er afstanden mellem fælgkanten på det højre hjul og fælgkanten på det venstre hjul er kortere bagtil end foran til.
KPI (King pin inklination), den mangler jeg ? Hvad skal jeg kalde dem. Hjulets indad hældning eller ?
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 191
okt 2004
Følger: 15 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 16 Svar: 197
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 137 Svar: 1.990
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
For at en bil skal kunne dreje rigtigt uden sving skal det inderste forhjul i et sving dreje mere end det yderste forhjul.
Derfor har man lavet en sammensætning af svingarme, styreforbindelser og forbro, som danner en trapets og giver disse vinkler i sving ”ackermanstyring”
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Caster er linjen mellem bærekugle og fjederbenets top hældning i forhold til lodret fra hjulets midtpunkt det måles i vinkelgrader. Det skal forstås at vinkelgraderne måles fra den lodrette streg der går ned gennemhjulets midtpunkt og så vinklen på den og linjen der går ned af fjederbenet. Hælder fejderbenet bagover er det en positiv caster, og hvis den hælder den anden vej er det en negativ caster. Baghjulstrukne køretøjer har en lille positiv caster vinkel på grund af hjulene får en bedre retningsstabilitet og selvoprettelse under både acceleration, påløb og bremsning… forhjulstrukne køretøjer har generelt en meget mindre castervinklen end baghjulstrukne biler for at holde retningsstabiliteten og selvopretning under kørsel.
Kombineret vinkel/løbsvinkelen
Kombineret vinkel er camper og k.p.i til sammen. Det er vigtigt at den kombinerede vinkel er den sammen i begge sider da dette ellers vil betyde at bilen ville trække sig til den ene side under kørsel og særligt meget under op bremsning. Alt dette på grund af noget kaldet styrrerulle radius som er afstanden mellem drejelinjen og dækkets berøringspunkt på vejen. Dog har den de gode egenskaber at hjælpe med at bremse lige hvis der er skævbremsning.
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
så er der Set back det er forskydning på akslerne frem og tilbage
så er der offset det er forskydning på akslerne sidevejs
også har du en løbs vinkel som regnes ud via toe
også har du toe out on turns
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 137 Svar: 1.990
nov 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 35
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 20 Emner: 36 Svar: 70
sep 2013
Følger: 1 Svar: 3
Camber vinkel:
Hjultes hældning i forhold til lodret er Camber vinkel. Camber vinkel reduser spæninger på styr affedningskomponeneter, og formindser stød fra vej banne,
Caster vinkel:
Styrboltens hædninger er Caster vinkel, søger for styr stabilliet og selopretning efter svinger og lete køre selv om jørne.
KPI, Vinkel:
Styrboltens hæædning ind mod center er kpi vinkel som forket af king ping, inkladation. kpi vinkel bruges til at stille dianos og lokalesere ødlagte komponeneter, det kan også bruges til at bestemme om et køre tøj har en bøjet spindel eller affedning.
Kombenrer vinkel:
Summen af camber vinkel og kpi vinkel er kombenere vinke, KPI arbeder sammen med camber vinkel for at formindser vibration fra vej banne og reduser spæninger i affednings komponnerete.
men jeg mangle stadig væk toe ind og toe out?
sep 2013
Følger: 1 Svar: 3
Styretøjsvinkler