{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
30.113 visninger | Oprettet:

Styretøjsvinkler {{forumTopicSubject}}

Prøver at få skrevet ned hvad de forskellige vinkler er i korte og enkle ord / forklaringer. Men er lidt i tvivl og søger nu hjælp.


Caster er fjederbenets hældning i længderetningen mål lodret målt i grader.

Camber er hjulets lodrette hældning, set forfra vil hjulet enten hælde indad eller udad

Toe-in er afstanden mellem fælgkanten på det højre hjul og fælgkanten på det venstre hjul er kortere bagtil end foran til.

Toe-out er afstanden mellem fælgkanten på det højre hjul og fælgkanten på det venstre hjul er kortere bagtil end foran til.

KPI (King pin inklination), den mangler jeg ? Hvad skal jeg kalde dem. Hjulets indad hældning eller ?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Styretøjsvinkler
  • #1   12. jan 2009 styreboltvinklen hedder den.

  • #2   12. jan 2009 det er en samlet værdi af caster og camper mener jeg nok

  • #3   12. jan 2009 KPI er hjulets hældning i forhold til lodret og øverste befæstningspunkt på fjederbenet

  • #4   12. jan 2009 King pin inklination forkortes til k.p.i. og er viklen på linje gennem bærekugle og fjederbenets top og linjen på midten af hjulet. k.p.i. har stor betydning for selvopretningen fordi spindlen bevæger sig i en cirkel bue når der drejes og der derved fremtvinges en løftning af forvognen når hjulene drejes væk fra ligeud stilling. Ved opretning til ligeud kørsel vil bilens vægt medvirke til at presse spindlen tilbage til ligeud stilling


  • #5   12. jan 2009 Okay mange tak. Hvad med de andre vinkler, har jeg ramt dem dead-on eller vil i indvende noget der ?

  • #6   12. jan 2009 Du skal også huske: Toe-out on turns -
    For at en bil skal kunne dreje rigtigt uden sving skal det inderste forhjul i et sving dreje mere end det yderste forhjul.
    Derfor har man lavet en sammensætning af svingarme, styreforbindelser og forbro, som danner en trapets og giver disse vinkler i sving ”ackermanstyring”


  • #7   12. jan 2009 Camber er et hjuls lodrette hældning og måles i vinkler. Hvis man siger at der er en lodret linje fra hjulets midtpunkt på jorden så er det den linje der afgør om det er en positiv camper eller en negativ. Hvis hjulet hælder væk fra bilen er det en positiv camper hvis den hælder ind mod bilen er det en negativ. Hvis campervinklen er på 0° er vægtfordelingen lagt over hele slidbanen og derfor mindst muligt dækslid. Så derfor er det at mange biler har en lille positiv camper så når de kommer under normal belastning står de på 0°

    Caster er linjen mellem bærekugle og fjederbenets top hældning i forhold til lodret fra hjulets midtpunkt det måles i vinkelgrader. Det skal forstås at vinkelgraderne måles fra den lodrette streg der går ned gennemhjulets midtpunkt og så vinklen på den og linjen der går ned af fjederbenet. Hælder fejderbenet bagover er det en positiv caster, og hvis den hælder den anden vej er det en negativ caster. Baghjulstrukne køretøjer har en lille positiv caster vinkel på grund af hjulene får en bedre retningsstabilitet og selvoprettelse under både acceleration, påløb og bremsning… forhjulstrukne køretøjer har generelt en meget mindre castervinklen end baghjulstrukne biler for at holde retningsstabiliteten og selvopretning under kørsel.

    Kombineret vinkel/løbsvinkelen
    Kombineret vinkel er camper og k.p.i til sammen. Det er vigtigt at den kombinerede vinkel er den sammen i begge sider da dette ellers vil betyde at bilen ville trække sig til den ene side under kørsel og særligt meget under op bremsning. Alt dette på grund af noget kaldet styrrerulle radius som er afstanden mellem drejelinjen og dækkets berøringspunkt på vejen. Dog har den de gode egenskaber at hjælpe med at bremse lige hvis der er skævbremsning.



  • #8   12. jan 2009 så har du den kompineret vinkel det er KPI lagt sammen med camber vinklen

    så er der Set back det er forskydning på akslerne frem og tilbage

    så er der offset det er forskydning på akslerne sidevejs

    også har du en løbs vinkel som regnes ud via toe

    også har du toe out on turns


  • #9   12. jan 2009 Mange tak. vil læse det og se hvad jeg kan udvinde af det.

  • #10   11. jan 2011 konbineret er summen af camber og kpi dvs de skal trækkes fra hinanden så har man vinklen mellem camber og kpi/sai

  • #11   9. okt 2012 er der nogen der kan forklare lidt næremer om hver vinkel

  • Ali R
    Ali R Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Svar: 3
    #12   10. jan 2014 Det 4 styrtøjs vinkeler
    Camber vinkel:
    Hjultes hældning i forhold til lodret er Camber vinkel. Camber vinkel reduser spæninger på styr affedningskomponeneter, og formindser stød fra vej banne,
    Caster vinkel:
    Styrboltens hædninger er Caster vinkel, søger for styr stabilliet og selopretning efter svinger og lete køre selv om jørne.

    KPI, Vinkel:
    Styrboltens hæædning ind mod center er kpi vinkel som forket af king ping, inkladation. kpi vinkel bruges til at stille dianos og lokalesere ødlagte komponeneter, det kan også bruges til at bestemme om et køre tøj har en bøjet spindel eller affedning.
    Kombenrer vinkel:
    Summen af camber vinkel og kpi vinkel er kombenere vinke, KPI arbeder sammen med camber vinkel for at formindser vibration fra vej banne og reduser spæninger i affednings komponnerete.

    men jeg mangle stadig væk toe ind og toe out?


  • Ali R
    Ali R Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Svar: 3
    #13   10. jan 2014 Hej er der noget son fortæller lidt om Toe in og toe out på forånde tak:D

Kommentér på:
Styretøjsvinkler

Annonce