{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.639 visninger | Oprettet:

jan f
jan f
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4

Brint generator koblet på alm. bil. {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg er ved at bygge min egen brintgenerator, og så ville jeg høre om der er andre der har erfaringer med dem?
Jeg er selv ved at bygge en Smackbooster.
Det som det går ud på, er at man laver en lille beholder med vand i, hvor man laver en elektrolyse via strømmen fra bilen. Dette resulterer i at der genereres to gange brint og en gang oxygen (HHO). Dette lempes ind i luftindtaget efter luftfiltret. Man skal spare en del penge i brændstof, da HHO har en brændværdi der er 3 gange større.

Ser frem til at dele tips og triks med jer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brint generator koblet på alm. bil.
  • jan f
    jan f Tilmeldt:
    okt 2006

#1   11. mar 2009 Hej igen.
    Jeg vil gerne beklage den sjuskede måde jeg fik beskrevet det jeg prøvede på at sige ovenover. Er lidt træt, og jeg må indrømme at jeg næsten ikke selv forstår hvad F...det er jeg har skrevet.

Hele pointen er at man kan spare penge på benzin ved at køre delvist på vand.

Jan

• #2   11. mar 2009 Så glemte du bare lige den lille bitte ting.. At den energi der puttes ind til elektrolyse kun kommer 25 % energi ud i brinten.. Så den brændværdi du får ud i brinten skal du bruge 4 gange så meget energi fra benzinen til at lave den..

Hvilket også er grunden til man endnu ikke har lavet noget commersielt brint produktions apparat endnu..

PLUS hvordan i alverden vil du regulere mængden af brint ind i indsugningen?

• #3   11. mar 2009 Det virker ikke..
    Der dannes rigtig nok 2x brint og en oxygen, men er du klar over hvor mange liter brint der skal laves pr. min? mellem 2000 og 12000l på en 2.0 motor.. hvis du vil have at den skal kunne køre 100% på brint..

Elektrolyse i den str. der giver måske et par liter brint i døgnet, hvis den er RIGTIG effektiv.. smiley

Du har spildt dine penge..

• #4   11. mar 2009 Og ja, som Kent skriver.. elektrolysen kræver mere energi end det giver i det tilfælde

• #5   11. mar 2009 Jesper S

Ja det sært som folk har gode ideer.. Prøv og tænk over hvorfor i alverden man så ikke har løst alle verdens CO2 problemer, også produceret brint i stedet for diesel og benzin hehe..

• #6   11. mar 2009 Hvis det der virkede fra den der hjemmeside der er lavet i frontpage 4.0, så er jeg sikker på at de RET hurtigt fik råd til en rigtig web programmør + lidt xtra på bankkontoen smiley

• #7   11. mar 2009 Ja totalt..

• #8   12. mar 2009 Sq da utroligt som folk er pissenegative, lad dog manden lege med anlægget hvis det morer ham.
    Jan fik en idé, blev glad for at afprøve den og vil dele dem med andre. Det er sq al ære værd han overhovedet gider prøve at lave tingene selv!
    Virker det, fint. Virker det ikke, så er der basis for videreudvikling.

Fandme da fedt at høre folks ellevilde opbakning til et initiativ herinde. NOT!!

*Pyh* Så kom blodtrykket lidt ned igen.

• #9   12. mar 2009 ..hvis nu jeg kunne spare Jan ærgelsen og pengene, så ville min mission være fuldendt smiley

• #10   12. mar 2009 .. eller sagt på en anden måde: Hvis du kan fratage ham initiativet fra at lege Ole Opfinder, så har du det godt med dig selv.
    Flot!

• #11   12. mar 2009 Når nu det er spild af tid, så ja.. jeg peger ham jo ikke mod målet ved at lade ham køre rundt i noget man ved ikke virker.. jo hurtigere han ved det ikke vil virke, desto hurtigere kan han komme videre med andre idéer.

Ellers stod vi jo stadig og troede at jorden var flad.. hvis alle skulle opleve det på egen hånd

• jan f
    jan f Tilmeldt:
    okt 2006

#12   16. mar 2009 Hej alle

Skal jeg virkelig til at uddele tudekiks til i negative ignoranter.

Nå men generatoren er bygget og bliver monteret i løbet af ugen. Der frem til at opdatere jer. Jeg har brugt utrolig meget tid på nettet og læst meget om det, fra alle mulige kilder, og jeg er slet ikke i tvivl om at det virker. Ikke engang jeres kommentarer kan ændre ved det.
    Jeg forventer at forbedre min økonomi med 15-20% ved den første installation. Derefter skal den finjusteres og udbygges. Mit mål er 40% forbedring af brændstoføkonomien.

• #13   16. mar 2009 lydder godt glæder mig til at høre om dine resultater:D

• #14   16. mar 2009 Jan F, hatten af for gåpåmodet.. smiley

Du er klar over at du skal have bilen ind i et kontrolleret testmiljø for at kunne fastslå nuværende forbrug og efterfølgende, det giver dig også mulighed for at finjustere.

Held og lykke, ser frem til resultaterne

• #15   29. apr 2009 DET VIRKER!!!!!!

Hej Jan!
    Jeg håber du ikke har mistet modet, for det virker. Jeg har haft min Peugeot 106 GTI i 10 år, så jeg kender den ret godt. udover at udnytte de dejlige HK den har, har jeg også til tider eksperimenteret med at kører langt på literen.
    I bilens standardform, var det absolut længste den har kørt 14,5km/l.
    Med luftfilter fra K&N lykkedes det at komme op på 16,7km/l
    Med 3 brintanlæg i bilen er jeg foreløbig kommet op på 23,6km/l
    Samtidigt forurener den langt mindre.

Jeg har købt og fulgt de manualer der findes på brintibilen.dk

Til skeptikerne: Der er selvfølgelig ikke et spørgsmål om ,at producerer brint og så forbrænde det igen. Det regnestykke vil altid kræve mere energi end der produceres. Brinten forbedre forbrændingen af benzin/diesel.

mvh
    Kenneth

• #16   10. aug 2009 Hey Jan...

Jeg overvejer også at prøve at bygge 2 celler til at montere i min gamle bil..

Jeg har set det kenneth har lavet og det virker lovende. Og for de få penge det koster at lave sådan et anlæg så ville jeg sige at det er vær at prøve..

• #17   8. dec 2009 jeg har lavet den på min bmw e34 535i (3,5 motor) det virker fint køre længere på litteren og køre mere jævnt.! så drop alt jeres pis med det ikke virker prøv det selv inden i skriver alt det pis gide kan købes her http://hydroxy-cars.dk/hho.html den virker det er den jeg har købt og brugt ikke svært gjorde det på en eftermiddag.

• Peder J
    Peder J Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #18   22. feb 2010 Der er helt klart mange herinde der ikke aner en dyt om brint og brint generatorer... Sådan en gang ævl..

Selfølgelig er det svært at få motoren til at køre 100 % på brint, men som tilskud er det en rigtig god ide, både økonomisk, miljørigtig og da ikke mindst er det godt for motoren, Motoren bruger jo ikke meget mere end 20 % af den energi som den laver ved en enkelt forbrænding.. Brinten giver en meget renere og bedre forbrænding, Du får en roligere motorgang, lidt bedre moment, ja jeg kan blive ved....

Lad mig høre hvad er det for nogle biler I har de erfaringer fra?????

Og hvilken brintgeneratorer???

Det er nemlig ikke helt lige meget hvordan de systemer skrues sammen...

Kom frisk... Lad os få en debat igang...

Peder Jørgensen

• Faisal I
    Faisal I Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 18 Svar: 85
    #20   19. sep 2010 hvis der er nogen der kan lave og montere sådan en til mig er jeg klar til at slippe nogle penge smiley er nemlig ikke selv så fiks på fingrende og ved slet ikke hvordan jeg selv skal lave det smiley
    Har en Toyota Corolla fra 93..
    er hverken god til fysik/kemi eller nogen mekaniker

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    aug 2009

Følger: 1 Svar: 2
    #21   6. nov 2010 Til Jan F & Kenneth Bakholm H

Folk som jer er der brug for ! ! Jeg har undersøgt markedet angående de omtalte generator, og har fået forbindelse til nogle producenter.

Der er således, at opbakningen er er særlig stor, men vi har mulighed for et gennembrud. Drop de ignorante og lad os slå os sammen.

Vi er dem som baner vejen, og når det lykkes, vil de andre følge trop

Jeg har prøvet at bestille nogle fra Hydroxy-cars, dog deres produkt stinker, for der dannes for meget varme ved elektrolysen, og vandet fordamper, hvilket fører til en forringelse af forbrændingen.

Lad os snakke sammen, og høre hinanden ad.

Hilsen Lars Malou

• #23   28. apr 2011 Hvordan er det gået jeres projekter? Jeg har siddet og funderet over om sådan et system vil virke på et oliefyr. Det kører jo på "dieselolie" og man vil kunne lave et temlig stort system nede i kælderen hvor fyret står smiley Og med dagens oliepriser, så vil selv 10% forbedring, betyde en besparelse på små 2000kr om året.

• #24   16. jan 2013 virker det også på diesel biler?? jeg har en passat 1.9tdi

• mikkel m
    mikkel m Tilmeldt:
    aug 2009

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
    #25   16. jan 2013 Har lavet en del forsøg på flere biler, men har ikke kunne få det til at virke tilfredsstillene. Har endda også forsøgt med køling af vandet, men det har heller ikke virket ordenligt.. Det højeste stømforbrug jeg har været oppe på er 75 amp. Hvor langt har i andre været oppe på?

• #26   5. mar 2013 Har et apparat der sidder på en kammerats W124 2,5D fra 94'. Den er gået fra 12 km/l til 18-20 km/l.

Så med mindre nogen går og fylder diesel i tanken uden han ser det, vil jeg mene at det virker. smiley

• Henrik A
    Henrik A Tilmeldt:
    nov 2018

Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
    #27   6. nov 2018 Jeg ved godt dette er et meget gamle opslag, men JesperS's svar bør slettes for at være urimelig useriøst og forstyrrene for folk der læser opslaget i fremtiden. Det er fuldstædigt galimatias når JesperS siger, at en bil skal bruge 12000 liter brint i minuttet! Brint har en energitæthed på to en halv gang så meget som benzin. Han påstår derfor, at en bil skal bruge 30.000 liter benzin i minuttet!

• Nikolai J
    Nikolai J Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 5 Emner: 2 Svar: 10
    #28   4. jan 2019 Det er nok ikke muligt at få bilen til at kører på rent brint alene på denne måde. Men der findes virksomheder som f.eks. Hydrive der renser motoren ved at bruge brint eller hho.
    Så man kunne da forestille sig at have en lille brint generator ombord i bilen, kontinuerligt vil hjælpe med at holde motoren ren/ mindske sod og carbon ophobninger, så ville man nok opleve en forbedret brændstofs økonomi ifht ellers.

Er der nogen der har lavet et anlæg herinde, og evt har billeder af det?
    Kunne være sjovt at se hvordan det ser ud monteret i en bil.

• Henrik A
    Henrik A Tilmeldt:
    nov 2018

#30   7. jan 2019 JepserS skrev (#3 indlæg)
    Der dannes rigtig nok 2x brint og en oxygen, men er du klar over hvor mange liter brint der skal laves pr. min? mellem 2000 og 12000l på en 2.0 motor.. hvis du vil have at den skal kunne køre 100% på brint..

Han påstår at der skal bruges mellem 2000 og 12000 liter brint i minuttet. Det svar er så absurd, lige som alle hans andre svar, da han bare sidder og fyre en masse af han ikk har forstand på.

F.eks. brint har en energitæthed på ca. 2,5 gang så meget som benzin. Det vil sige, at brint afgiver ca. 2.5 gange så meget energi i forhold til benzin.
    JepserS svar kan derfor omsættes til at en bil som bruger mellem 5000 og 30.000 liter benzin i minuttet skal bruge mellem 2000 og 12000 liter brint i minute. Det giver ingen mening, fordi han bare slynger nogle tal ud, da han ikke ved hvad taler om.

Et andet eks.
    En bil som bruger 9 liter benzin på at køre 100 km med en gennemsnit fart på ca. 115 km/t bruger ca. 0,1725 liter benzin i minuttet.
    9 / (100 / 115 * 60) = 0,1725
    Så en bil som køre ca. 11 km pr liter bruger under 1 liter minuttet, gudskelov. Men JepserS siger at den skal bruge mellem 2000 og 12000 liter brint i minuttet. Det er voldsomt useriøst svar.

Han burde få sine svar slettet!

Til gengæld giver jeg Nikolai J helt ret. Det kunne være utroligt spændende at se og høre om folks erfaringer.

• #32   7. jan 2019 Hvis du kan finde ud af og udnytte varmen fra udstødningen (måske via damp)kan du jo drive elektricitet ud fra spildvarmen.
    Nu kan du meget succesfuldt bruge en brint generator til at spare brændstof.

Du kan evt. bruge peltier celler til dette, men disse celler er desværre ikke særlig effektive, samt de vil komme til at veje en del.

• Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #34   7. jan 2019 #30 Henrik A

Jeg tænker at Jesper S skriver om brint i gasform ved atmosfærisk tryk, og ikke flydende brint..

• Henrik A
    Henrik A Tilmeldt:
    nov 2018

#36   17. jan 2019 Hold da nu op der er kommer en masse indlæg smiley Jeg havde ikke forestillet mig at der skulle komme en ny debat

Kunne det ikke være sjovt med en lampe som brændte lige som et gamle stearin lys, men brugte vand og strøm.
    Grund til at jeg bruger min tid på det her, er ikke på grund af penge eller om en bil kan produceret nok brint til at undvære benzin. Jeg tænker mere på naturen og energiformer.
    Men en tanke: Kan en brint "generator" omsætte 100 ml vand til brint og ilt i min og betynder det at man spar 25% på brændstof forbruget ved at suge det ind med luften. Jeg tænker nemlig at en elektronisk indesprøding bliver ved med at sende samme mænge benzin ind!?

- Se evt. regne stykkerne længer nede.
    -

Hej Daner
    Det ved jeg ikke om han gør. For mit vedkommen lyder han som en papegøje, måske en trold. Han kunne f.eks. tale om vand forbruget, fordi har har bare set nogle tal, eller bare overdrive tallene. Knaldgas (2H2O2) kunne også være en mulighed, da tallene er forhøje. Jeg synes alle hans svar er useriøs, og det kræver et seriøst svar fra ham selv, hvis jeg skal vide, hvad han taler om. smiley

Hej TT
    "Jeg kan stadig huske da de grønne folk øvede sig i at køre en 16V Toyota motor på brint, den var ikke længe om at tømme en alm størrelse flaske for komprimeret brint ( 300bar)"
    Jeg forstår ikke hvordan de (grønne folk - hippier :P) kan være så uduelige. Under energikrisen i danmark kørte flere busser på gas, og nu skal busser til at køre på biogas. Det er lagt fra noget nyt at benytte en gas art som brændstof. - Man skulle tror, at de var betalt for at have 10 tommelfinger ^^ - Min svigerfar's bror har som ung arbejdet med at håndtere gas flasker til busser og fortæller om hvordan man forbederet rækkevidden med nye opdagelser.

Hvor meget benzin bliver der brugt per min
    De fleste bil bruger ikke 15, 25 eller 60 liter benzin på 100 km, og kan nemt klare 100 km på omkring 1 time.
    https://www.google.dk/maps/dir/55.3893045,10.2064821/55.5098883,8.7368438/@55.4122934,9.136363,9.54z/data=!4m2!4m1!3e0?hl=da

Mit regne stykke med benzin er enligt simpel. Der er en del biler som måler benzin forbruget over 100 km. Det er derfor muligt at udregne forbrug per min. F.eks. hvis jeg køre 100 km på 1 time (100 km/t) og bruger X liter. Så hedder regnestykket X/60 min = X l/min.
    Jeg har derfor prøv med min Peugeot, 307 SW 2.0 136 HK benzin, at nulstille computeren mens jeg kørte på motorvejen og aflæste den efter have kørt 100 km. Bilen brugte 6.9 liter benzin og køretiden var ca. 54-55 min.
    Regnestykke fra mit tidligere indlæge har jeg op justeret benzin forbruget til 9 liter.
    Mit regnestykke er derfor således: (100 km / 115 km/t * 60 min) = 52,17 min og 9 l / 52.17 min = 0,1725 l/min. Altså 172,5 ml i min.

Jeg orket enligt ikke at sidde og skrive en masse kemiske udregninger. Jeg regner også med, at det bliver for teknisk, men hvad pokker smiley

Hvis vi nu tager udgangs punkt i mime tal for en time kørsel på en motorvej. Så er det muligt at udregne brint (g) og vand (l) forbrug ved 20 grader celsius og 1 atmosfærisk tryk.

Benzin per min: 0,1725 l
    Benzin's densitet: 0,77 kg/l

Udregner benzin massen
    m = 0,1725 * 0,77 = 0,132825 kg = 132,825 g

Hvor mange liter brint skal der produceres per min
    Molare massen på H2 (M): 2,016 g/mol
    Masseligning: m = n * M <=> n = m/M

Reducere benzin massen med 2,5 på grund af brint's energitæthed
    132,825 g / 2,5 = 53,13 g

Udregner brint's stofmængde
    n = 53,13 / 2,016 = 26,3541666667 mol

Tempartur (T): 20 grader celsius (293,15 K)
    Trykket (p) ved jorden's overfalde: 1 atm (101325 Pa)
    Gaskonstanten (R): 8,314 Pa m^3 mol^-1 K^-1
    Idealgasligning: p * V = n * R * T <=> V = (n * R * T) / p

Udregner brint volumen ved 20 grader 1 atm tryk
    V = (26,3541666667 * 8,314 * 293,15) / 101325 = 0,63391728585 m^3 = 633,91728585 l

Min bil skal derfor bruge 634 l brint i gasform per min på en motorvej.

Hvor meget vand kræver det per min
    H2O har en molare masse (M) på 16,016 g/mol
    Masseligning: m = n * M

Udregner flydene H2O masse/volueme ved 20 grader celsius atmosfærisk tryk
    m = 26,3541666667 * 16,016 = 422,088333334 g = 0,422088333334 kg

Så en brint "generator" skal kunne omdanne 0.4 liter vand til ilt og brint per min. Det betyder også at en vandtank på min bil skal ca. være 2,8 gange støre end benzin tanken; 0.4 l/min vand vs 0,1725 l/min benzin.

http://wiki.mitsted.dk/?page=Idealgasligningen&revision=52
    https://isisc.systime.dk/index.php?id=1230

OSB: Som i kan se, kom min bil aldrig op på 2.000 l brint i minuttet. Selv med op justering af benzin forbruget. Jeg kom slet ikke i nærheden af 12.000 l brint minuttet. - Så hvad Jesper S i virkligheden siger er "Køb ikke det lort. Jeg har sprunget min motor i luften, og har købt en Ferrari. Selv med en Ferrari må jeg stadig holde speederen i bund!!"

• Henrik A
    Henrik A Tilmeldt:
    nov 2018

#39   17. jan 2019 Brint biler og brint lastbiler kør også på flyden brint, lige som LPG aKa flaskegas aKa gas er brinten blevet komprimeret til flydende form. - Jeg kender også godt til hvordan en brint bil virker. - En brint "generator" producer knaldgas (som det kaldelse på Dansk) og kan ikke sammen linges med flyden brint.

Hint: der er 10kbm hydrogen i en gængs 50L stålflaske, Som sagt, den holder ikke længe.
    50L vand vil være nok til næsten 2 timer kørsel, hvis der kan bygges en brint generator.
    Jeg kender ikke til dine tal, fordi jeg har ikke beskæftiget mig med det, men du er meget velkommen til at komme med nogle tal?

Det er rigtig at en konstant fart er ikke det samme som opstart, men du glemmer at jeg har op justeret mine tal, meget kraftigt. Ikke helt op hvor alle typer kørsler er inkluderet, men 2000 l brint er mere end hvad en 2.0 skal brug. Du får alt for meget energi ud af 2000 l.
    Men lad os nu ikke blæse en storm op igen.
    Det er fuldstændig rigtig, at du ikke kan få en brint "generator" som kan producer nok brint, til at drive en bil på rent brint. Tallene viser det er en udfordring, og det er ikke sikkert, at du kan producere nok til at spare penge.
    Der er jo en del problemer som skal løses, hvis benzinen skal udskiftes med brint. Tillgengæld er der flere metoder til at skabe diesel ud af brint og carbon. Men det er hvis ikke økonomisk, og jeg har ikke regnet på det.

Jeg beklager også hvis jeg har stødt dig. Jeg mente det som et spøg, da jeg sagde hippier. Men jeg forstrå ikke at det er svært at ombygge en benzin bil til at køre på færdig produceret brint.

Her er der en brint bil som næsten er tilsvar til min:
    http://brintbiler.dk/underside/underside-biler/
    Brint biler og lastbiler kør også på flyden brint, lige som LPG aKa flaskegas aKa gas er brinten blevet komprimeret til flydende form. - Jeg kender også godt til hvordan en brint bil virker. - En brint "generator" producer knaldgas (som det kaldelse på Dansk)

Hint: der er 10kbm hydrogen i en gængs 50L stålflaske, Som sagt, den holder ikke længe.
    50L ville være nok vand til næsten 2 timer kørsel, hvis der kan bygges en brint generator.

Jeg kender ikke til dine tal, fordi jeg har ikke beskæftiget mig med det, men du er meget velkommen til at komme med nogle tal?

Det er rigtig at en konstant fart er ikke det samme som opstart, men du glemmer at jeg har op justeret mine tal, meget kraftigt. Ikke helt op hvor alle typer kørsler er inkluderet, men 2000 l brint er mere end hvad en 2.0 skal brug. Du får alt for meget energi ud af 2000 l.
    Men lad os nu ikke blæse en storm op igen.
    Det er fuldstændig rigtig, at du ikke kan få en brint "generator" som kan producer nok brint, til at drive en bil på rent brint. Tallene viser det er en udfordring, og det er ikke sikkert, at du kan producere nok til at spare penge.
    Der er jo en del problemer som skal løses, hvis benzinen skal udskiftes med brint. Tillgengæld er der flere metoder til at skabe diesel ud af brint og carbon. Men det er hvis ikke økonomisk, og jeg har ikke regnet på det.

Jeg beklager, hvis jeg har stødt dig. Jeg mente det som et spøg, da jeg sagde hippier. Men jeg forstrå ikke, at det er svært at ombygge en benzin bil til at køre på færdig produceret brint.

Her er der en brint bil som næsten er tilsvar til min:
    http://brintbiler.dk/underside/underside-biler/

• Henrik A
    Henrik A Tilmeldt:
    nov 2018

#41   17. jan 2019 Jo, dem kunne jeg godt tænke mig at se.
    Man ja man skal passe rigtig godt på med at komprimer brint fordi det udvirker varme.
    Det bekymrer mig også en del om gassen kan antænde for tidligt, når den bliver kombineret i cylinderne.
    Så er det jo også meget let antændelig.

Så vidt jeg har lige faget, så er man begyndt at fylde flyden brint på bilerne, når du tanker :S, men jeg er ikke kommet så langt, at jeg har kigget på, hvordan de får det til at virker med bilen.

Men du har måske prøvet det af?

Kommentér på:
Brint generator koblet på alm. bil.

Annonce