{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.062 visninger | Oprettet:

hvorfor 6.5" og ik 7" ? 15tommer {{forumTopicSubject}}

Sidder og kigger på diverse alufælge på nettet.

70% af alle de 15" fælge jeg finder er med 6.5" i bredden.

Er det mest normale dækmål til 15" ikke 195/50 ? Som er optimalt med 7" bredde fælge?

Jeg troede at 15x7 var det mest brugte, da netop 195/50 dæk var i et stort udvalg, og passede sammen.


Hvis man skal følge gængs teori, så er 195/50 på 6.5" jo ikke optimalt, da 6.5" er 84,6% af 195mm, og man siger jo tættere på 90% jo bedre - altså fælgbredden skal være 90% af dækbredden.

195/50 på en 7" bred fælg giver 91%...

Nogle kloge mennesker der ved noget? smiley


Jeg lærte i tidernes morgen fra en bekendt at når fælgen var 15x6.5, så hed det 185/55R15 og IKKE 195/50R15...

Ordet slipvinkel og krængning blev brugt til at forsvare det, og jeg tror 100% på manden, men hvorfor følger producenterne det så ikke? Eller er min forestilling om 195/50 dæk bare helt i skoven? smiley


Aftenens debat er hermed skudt i gang smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvorfor 6.5" og ik 7" ? 15tommer
  • #1   20. mar 2009 hehe

    mange der ikk ved at en 7" fælg er 20cm (8") bred

    da man måler til anlægfladen på fælgen

    så derfr et 195 dæk passer perfekt på en 6½" bred fælg da den så har lidt kone kanter

    så kan du godt gå lidt kloger ei seng smiley


  • #2   20. mar 2009 Jamen.... okay...

    Er det sådan på alle "wannabe 7" fælge" ? Eller bare nogle?

    Jeg troede sgu at når en 7" fælg blev kaldt 7", så VAR den også 7", fra anlægsflade til anlægsflade smiley


    Så det du siger er at det bedste er at jeg går ud og måler fælgen fra den runde kandt på indersiden, og over til den anden kant?

    Hvad så med dæk? Er der også forskel der? smiley


  • #3   20. mar 2009 det er lidt mærkeligt men sådan er det bare smiley

    en 7" fælg er 7" der hvor du montere dækket

    ergo en 7" er ca 20cm en 8" ca 22½ca osv mål selv efter hvis du ikk tror mig

    men personligt synes jeg at en 195 sidder bedst på en 7" fælg

    men ser bedst ud på en 9" smiley


  • #4   20. mar 2009 Ja, den er 7" fra inderside af anlægsflade til inderside på den anden anlægsflade.

    Men er det ikke også derfra man måler på et dæk? Altså fra yderkanten af dækkets anlægsflade og over på den anden side?

    Det må det jo være, da man så er sikker på det er "ens".

    Så er der jo vel heller ingen ko på isen? Nu er jeg altså forvirret med det du siger smiley


  • #5   20. mar 2009 hvis et dæk er 195 / 50-15

    195mm er breden på dækket

    50 står for højden målt i procent af breden altså 50% af 195mm (brede) så det vil sige 97.5mm højt

    15 står for center hullet i dækket så man ved hva fælg den skal på

    det vil sige vores 195/50-15 er

    195mm bred selve dækket er 97.5mm høj i profilen og til at montere på en 15" fælg

    håber du forstår :=


  • #6   20. mar 2009 Jaja, det ved jeg skam godt.

    Jeg forstår bare ikke når du skrev at en 7" fælg faktisk var 8".


    Altså det er jo fint nok at den er breddere, målt på ydersiden.. who cares...

    Jeg troede du mente at 7" fra anlægsflade til anlægsflade ikke var 7" alligevel...

    Slipvinkel mellem dæk og fælg har jo intet med ydre fælg-bredde at gøre??



  • #7   20. mar 2009 en 7" fælg er 7" fra anlægsflade til anlægsflade

    men hele breden på en 7" fælg er ca 20 cm (8")


  • #8   20. mar 2009 tja vil sige du ikke kommer til at kunne se forskel fra 6,5" til 7" det er ihvert fald meget lidt

  • #9   20. mar 2009 Det har ikke noget med at "se" forskel..

    Det har noget med at "føle" forskel, når bilen krænger i et sving smiley


  • #10   20. mar 2009 Jeg tror heller ikke du vil bemærke forskellen... Desuden er der også forskel fra dæk til dæk: Toyo anbefaler maks 7" til 195 til deres R888.

  • #11   20. mar 2009 Fordi R888 er et semislick dæk, der er betydelig blødere i gummiet end normale dæk.

    På normale dæk øger man dæktrykket, hvis eliminerer understyring, og giver bedre respons.

    R888 kører man bevist med lavere dæktryk, da gummiet så har nemmere ved at klistre sig fast... Når man ser drag-biler sætte igang kan man nemt se at dækket praktisk talt krøller i det de tager fra land.

    Derfor er der også andre krav til slipvinkler.


    Det er jeg er ude i at vide, er bare hvor det optimale for 195/50 dæk er... 6.5", 7", eller 7.5"... uanset udseendet... og med "normale" sportsdæk..


  • #12   20. mar 2009 til toyo 888 195/50 anbefalder de da e 7"

  • #13   20. mar 2009 De anbefaler 6" ifølge de sider jeg kan finde... Min 5,5" og maks 7"

Kommentér på:
hvorfor 6.5" og ik 7" ? 15tommer

Annonce