hvorfor 6.5" og ik 7" ? 15tommer {{forumTopicSubject}}
Sidder og kigger på diverse alufælge på nettet.
70% af alle de 15" fælge jeg finder er med 6.5" i bredden.
Er det mest normale dækmål til 15" ikke 195/50 ? Som er optimalt med 7" bredde fælge?
Jeg troede at 15x7 var det mest brugte, da netop 195/50 dæk var i et stort udvalg, og passede sammen.
Hvis man skal følge gængs teori, så er 195/50 på 6.5" jo ikke optimalt, da 6.5" er 84,6% af 195mm, og man siger jo tættere på 90% jo bedre - altså fælgbredden skal være 90% af dækbredden.
195/50 på en 7" bred fælg giver 91%...
Nogle kloge mennesker der ved noget?
Jeg lærte i tidernes morgen fra en bekendt at når fælgen var 15x6.5, så hed det 185/55R15 og IKKE 195/50R15...
Ordet slipvinkel og krængning blev brugt til at forsvare det, og jeg tror 100% på manden, men hvorfor følger producenterne det så ikke? Eller er min forestilling om 195/50 dæk bare helt i skoven?
Aftenens debat er hermed skudt i gang
nov 2003
Følger: 152 Følgere: 152 Biler: 6 Emner: 69 Svar: 2.505
mange der ikk ved at en 7" fælg er 20cm (8") bred
da man måler til anlægfladen på fælgen
så derfr et 195 dæk passer perfekt på en 6½" bred fælg da den så har lidt kone kanter
så kan du godt gå lidt kloger ei seng
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Er det sådan på alle "wannabe 7" fælge" ? Eller bare nogle?
Jeg troede sgu at når en 7" fælg blev kaldt 7", så VAR den også 7", fra anlægsflade til anlægsflade
Så det du siger er at det bedste er at jeg går ud og måler fælgen fra den runde kandt på indersiden, og over til den anden kant?
Hvad så med dæk? Er der også forskel der?
nov 2003
Følger: 152 Følgere: 152 Biler: 6 Emner: 69 Svar: 2.505
en 7" fælg er 7" der hvor du montere dækket
ergo en 7" er ca 20cm en 8" ca 22½ca osv mål selv efter hvis du ikk tror mig
men personligt synes jeg at en 195 sidder bedst på en 7" fælg
men ser bedst ud på en 9"
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Men er det ikke også derfra man måler på et dæk? Altså fra yderkanten af dækkets anlægsflade og over på den anden side?
Det må det jo være, da man så er sikker på det er "ens".
Så er der jo vel heller ingen ko på isen? Nu er jeg altså forvirret med det du siger
nov 2003
Følger: 152 Følgere: 152 Biler: 6 Emner: 69 Svar: 2.505
195mm er breden på dækket
50 står for højden målt i procent af breden altså 50% af 195mm (brede) så det vil sige 97.5mm højt
15 står for center hullet i dækket så man ved hva fælg den skal på
det vil sige vores 195/50-15 er
195mm bred selve dækket er 97.5mm høj i profilen og til at montere på en 15" fælg
håber du forstår :=
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Jeg forstår bare ikke når du skrev at en 7" fælg faktisk var 8".
Altså det er jo fint nok at den er breddere, målt på ydersiden.. who cares...
Jeg troede du mente at 7" fra anlægsflade til anlægsflade ikke var 7" alligevel...
Slipvinkel mellem dæk og fælg har jo intet med ydre fælg-bredde at gøre??
nov 2003
Følger: 152 Følgere: 152 Biler: 6 Emner: 69 Svar: 2.505
men hele breden på en 7" fælg er ca 20 cm (8")
mar 2004
Følger: 2 Følgere: 78 Biler: 6 Emner: 385 Svar: 4.338
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Det har noget med at "føle" forskel, når bilen krænger i et sving
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 959
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
På normale dæk øger man dæktrykket, hvis eliminerer understyring, og giver bedre respons.
R888 kører man bevist med lavere dæktryk, da gummiet så har nemmere ved at klistre sig fast... Når man ser drag-biler sætte igang kan man nemt se at dækket praktisk talt krøller i det de tager fra land.
Derfor er der også andre krav til slipvinkler.
Det er jeg er ude i at vide, er bare hvor det optimale for 195/50 dæk er... 6.5", 7", eller 7.5"... uanset udseendet... og med "normale" sportsdæk..
nov 2003
Følger: 152 Følgere: 152 Biler: 6 Emner: 69 Svar: 2.505
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 959
hvorfor 6.5" og ik 7" ? 15tommer