{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.000 visninger | Oprettet:

løsne bremseskive fra nav - rust {{forumTopicSubject}}

Jeg lavede en tråd for nogle timer siden, hvor jeg spurgte om den lille skrue der holder skiven fast mod nav'et.

Den fik jeg så boret godt og grundigt i smadder med et 10mm bor.

Men det var ikke nok til at få bremseskiven af - de er seriøst rustet fast - de har ikke været skiftet i 2,5 år ( skiverne ).

Jeg har søgt efter flere muligheder, men vil i første omgang godt undgå at skære i skiven med vinkelsliber, for derefter at flække den med en hammer/mejsel.

Jeg hørte noget med varme? Om at varme hele skiven op, så den strækker sig? Kan det passe? Og så køle den hurtigt ned?

Hvordan med rustløsner? Jeg har prøvet WD40, men det er jo ret begrænset at komme til, får at få det ind mellem navet og skiven.

Der sidder to små 5mm gevindhuller i skiven - igennem dem kan jeg nok godt sprøjte noget rustløsner.

Jeg har forsøgt med hammer og et stykke træ - og den har fået godt at leve af.

Har også haft prøvet uden træ, for at se om chocket ville løsne dem - heller ikke.

Hvad pokker så nu? Er det bare frem med varmepistolen og så se om det kan strække sig nok? Eller skal jeg også køle den ned hurtigt? Eller skal jeg sprøjte rustløsner ind når skiven ER varmet op?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løsne bremseskive fra nav - rust
  • #1   23. jun 2009 du kan godt varme den op hvis du har det rette værktøj til det
    så metallet udvider sig..og så giv den evt et par hug med din ynglings hammer indefra og ud så burde den komme fri

• #2   23. jun 2009 varmepistol og bare varm midten godt op og så tag nogle arbejdshandsker på og prøv at få den af. den skal ikke køles ned, så trækker jernet sig sammen igen jo.

jeg havde på min vectra B bagi et problem med at få skiver af. og det var faktisk, fandt jeg så til sidst ud af, fordi håndbremsebakkerne inden i skiven havde slidt sådan en bane indvendigt at der var blevet en kant den ikke kunne kommer forbi.

• #4   23. jun 2009 den skal bare lunes med lidt gas og ilt.. og så tager du den største hammer du har, og smækker den en.

• #5   23. jun 2009 varmepistol er der slet ikke nok guf i...

• #6   23. jun 2009 Brian:

okay - kan en fiks lille wannabe stormlighter gøre det? Hvad med sådan en gammel brutal bosch varmepistol på 2500 watt? Mine forældre har sådan en - men jeg prøver med varme som det første.

Problemet er nok også at skiverne er krympet en del - de har været rigtig rigtig varme pga trackdays - de er med krydsborede huller og de er revnet, både i hullerne og hele vejen fra yderdiameter ind til hvor bremsefladen slutter.

Tak for svarene smiley

• #7   23. jun 2009 Hvis du skal bruge skiven igen, skal du kigge efter gevind huller i skiven, hvor du kan skrue en skrue i mod flangsen bag ved og løsne skiven på den måde.
    Hvis du ikke skal bruge skiven, så er det bare en stor muggert, og så hamre løse ude på bremse fladen, mens du drejer skiven, så du slår hele vejen rundt.

Jeg ved godt at der er nogen der varmer på bremserne, men du rissikere bare at navet også bliver skæv af det. Og i bund og grund er det forbudt at varme på bremsedele, pga. ændring af metallets styrke/hærdning.

• #8   23. jun 2009 Jeg havde samme problem på en gammel fiesta og den fik godt med varme fra sådan en skære brænder lign og så hoppede de af efter et lille dask.
    Inden havde jeg virkelig prøvet med vold og magt, men det var mega nemt efter lidt varme

• #9   23. jun 2009 Lau N
    Man varmer også kun selve skiven op!
    Det vil jeg bestemt hellere fortrække end at banke det hele i smadre med en hammer

• #10   23. jun 2009 Lau N:

ahhh - så DET er hvad de 2 styk 5/6mm gevind-huller er til... de sidder på alle daihatsu-skiver - har altid undret mig.

Det er simpelthen lavet til, så man kan skrue en bolt ind igennem hvert og så simpelthen presse den af nav'et?

• #11   23. jun 2009 For satan mand smiley

Her har jeg ligget på mine stakkels knæ med mine stakkels 102kg og kæmpet med en liter WD40, to forskellige hamrer, boremaskine og alt muligt - var nede og købe et stort 10mm metal-bor for at bore hele lortet i smadder....

Nogle gange ik? så savner jeg sgu lidt at vide alle de der gamle tricks smiley

• #12   23. jun 2009 ja alså man får nogen Guldkorn hele tiden! Og de kommer heller aldrig nemt til en.

• #13   23. jun 2009 Ja det er der i mange skiver, og det er ret effektivt.

Jesper S: I de 8 år jeg har været på autoværksted har det altid været med hammer man tog skiverne af. Det har holdt til det hver gang. Varmen vil altid forplante sig ind i navet, og er man uheldig kan navet slå sig, eller så kan man rissikere at smelte de plastik dele der sidder i hjullejet. Det er set, men der skal meget varme til, men stadig.

• #14   23. jun 2009 Alt med måde!
    Men har dog aldrig set det før må jeg indrømme.
    Så det er vel hvad man syntes om.

• #15   23. jun 2009 på arbejdet plejer vi bare at bruge en stor hammer direkte på skiven, og slå på indersiden af skiven. husk høreværn for det larmer u almindelig meget. men virker hver gang..

• #16   23. jun 2009 Jeg må sige, at jeg aldrig har været ude for at en skive har siddet uhjælpeligt fast, men ja, rustløsner ind i div huller, fx skrue huller og hjulbolt hullerne, og så bare slå dig løs med en hammer..
    Måden at undgå dette på er at sørge for at skiven ikke kan ruste fast, hold navet rent for rust, og når skiven er på smør kanten rundt ved navet med guldfedt, og så når du alligevel har hjulene af ved vinterhjul skift, så kontroller om skiven stadig sidder løs..

• #17   23. jun 2009 Hvis skiverne er så rustne at de ikke kan komme af, så er de sikkert ikke noget værd mere.
    Dit første forslag med en vinkelsliber og en mejsel er den nemmeste, da du ikke behøver at skære ret meget omkring naven, men hele vejen igennem skiven, og bagefter hamre en mejsel ned i skiven, så flækker navet og skiven trygler om at måtte falde af...

Man kan også tage en størrer hammer og klaske hårdt på skiven nogle gange og så skal den nok komme af, men lejet har sikkert heller ikke godt af det, og hvis man varmer meget på den forplanter det sig til navet og du risikerer at dine pakdåser i lejet går til, og jeg mener ikke man skal varme i hverken nav eller lign, med mindre man skal have nyt nav på, da metallet bliver skrøbeligt af opvarmningerne....

Kommentér på:
løsne bremseskive fra nav - rust

Annonce