løsne bremseskive fra nav - rust {{forumTopicSubject}}
Jeg lavede en tråd for nogle timer siden, hvor jeg spurgte om den lille skrue der holder skiven fast mod nav'et.
Den fik jeg så boret godt og grundigt i smadder med et 10mm bor.
Men det var ikke nok til at få bremseskiven af - de er seriøst rustet fast - de har ikke været skiftet i 2,5 år ( skiverne ).
Jeg har søgt efter flere muligheder, men vil i første omgang godt undgå at skære i skiven med vinkelsliber, for derefter at flække den med en hammer/mejsel.
Jeg hørte noget med varme? Om at varme hele skiven op, så den strækker sig? Kan det passe? Og så køle den hurtigt ned?
Hvordan med rustløsner? Jeg har prøvet WD40, men det er jo ret begrænset at komme til, får at få det ind mellem navet og skiven.
Der sidder to små 5mm gevindhuller i skiven - igennem dem kan jeg nok godt sprøjte noget rustløsner.
Jeg har forsøgt med hammer og et stykke træ - og den har fået godt at leve af.
Har også haft prøvet uden træ, for at se om chocket ville løsne dem - heller ikke.
Hvad pokker så nu? Er det bare frem med varmepistolen og så se om det kan strække sig nok? Eller skal jeg også køle den ned hurtigt? Eller skal jeg sprøjte rustløsner ind når skiven ER varmet op?
jun 2004
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 27 Emner: 371 Svar: 1.953
så metallet udvider sig..og så giv den evt et par hug med din ynglings hammer indefra og ud så burde den komme fri
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 115 Svar: 1.778
jeg havde på min vectra B bagi et problem med at få skiver af. og det var faktisk, fandt jeg så til sidst ud af, fordi håndbremsebakkerne inden i skiven havde slidt sådan en bane indvendigt at der var blevet en kant den ikke kunne kommer forbi.
aug 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 119 Svar: 3.802
aug 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 119 Svar: 3.802
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
okay - kan en fiks lille wannabe stormlighter gøre det? Hvad med sådan en gammel brutal bosch varmepistol på 2500 watt? Mine forældre har sådan en - men jeg prøver med varme som det første.
Problemet er nok også at skiverne er krympet en del - de har været rigtig rigtig varme pga trackdays - de er med krydsborede huller og de er revnet, både i hullerne og hele vejen fra yderdiameter ind til hvor bremsefladen slutter.
Tak for svarene
mar 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 75 Svar: 392
Hvis du ikke skal bruge skiven, så er det bare en stor muggert, og så hamre løse ude på bremse fladen, mens du drejer skiven, så du slår hele vejen rundt.
Jeg ved godt at der er nogen der varmer på bremserne, men du rissikere bare at navet også bliver skæv af det. Og i bund og grund er det forbudt at varme på bremsedele, pga. ændring af metallets styrke/hærdning.
jun 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 503 Svar: 4.480
Inden havde jeg virkelig prøvet med vold og magt, men det var mega nemt efter lidt varme
jun 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 503 Svar: 4.480
Man varmer også kun selve skiven op!
Det vil jeg bestemt hellere fortrække end at banke det hele i smadre med en hammer
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
ahhh - så DET er hvad de 2 styk 5/6mm gevind-huller er til... de sidder på alle daihatsu-skiver - har altid undret mig.
Det er simpelthen lavet til, så man kan skrue en bolt ind igennem hvert og så simpelthen presse den af nav'et?
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Her har jeg ligget på mine stakkels knæ med mine stakkels 102kg og kæmpet med en liter WD40, to forskellige hamrer, boremaskine og alt muligt - var nede og købe et stort 10mm metal-bor for at bore hele lortet i smadder....
Nogle gange ik? så savner jeg sgu lidt at vide alle de der gamle tricks
jun 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 503 Svar: 4.480
mar 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 75 Svar: 392
Jesper S: I de 8 år jeg har været på autoværksted har det altid været med hammer man tog skiverne af. Det har holdt til det hver gang. Varmen vil altid forplante sig ind i navet, og er man uheldig kan navet slå sig, eller så kan man rissikere at smelte de plastik dele der sidder i hjullejet. Det er set, men der skal meget varme til, men stadig.
jun 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 503 Svar: 4.480
Men har dog aldrig set det før må jeg indrømme.
Så det er vel hvad man syntes om.
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 577
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 3.125
Måden at undgå dette på er at sørge for at skiven ikke kan ruste fast, hold navet rent for rust, og når skiven er på smør kanten rundt ved navet med guldfedt, og så når du alligevel har hjulene af ved vinterhjul skift, så kontroller om skiven stadig sidder løs..
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Dit første forslag med en vinkelsliber og en mejsel er den nemmeste, da du ikke behøver at skære ret meget omkring naven, men hele vejen igennem skiven, og bagefter hamre en mejsel ned i skiven, så flækker navet og skiven trygler om at måtte falde af...
Man kan også tage en størrer hammer og klaske hårdt på skiven nogle gange og så skal den nok komme af, men lejet har sikkert heller ikke godt af det, og hvis man varmer meget på den forplanter det sig til navet og du risikerer at dine pakdåser i lejet går til, og jeg mener ikke man skal varme i hverken nav eller lign, med mindre man skal have nyt nav på, da metallet bliver skrøbeligt af opvarmningerne....
løsne bremseskive fra nav - rust