{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.536 visninger | Oprettet:

Spjæld i udstødning - 330i e46 {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har problemer med spjældet i afgangsrøret på min 330i e46 (original udstødning). Spjældet styres med vacuum og via en lille magnetventil bag venstre baglygte, men hvornår skal ventilen åbne/lukke, er det motorstyringen eller grundmodulet der styre spjældet.
Jeg køre pt. uden om magnetventilen, der skal have spænding for at lukke spjældet. Jeg har prøvet at afmontere og proppe vacuumslangen på aktuatoren til spjældet, det gav ujævn acceleration og meget larm.
Når bilen går i tomgang er der ikke spænding til magnetventilen hvilket vil bevirke at spjælder står åben.

Håber en af jer kender til denne side af e46'eren.

Hvad gør man iøvrigt med dette system når der monteres sportsudstødning?


Kommentarer på:  Spjæld i udstødning - 330i e46
  • #1   24. sep 2010 Hej
    For interesserede har jeg selv fundet alle svar.
    Spjældet skal ikke (som Jan Nygaard påstår) lukke når bilen holder i tomgang. Bilen skal køre mere end 3 km/h og så afhænger styringen af spjældet også af motorens omdrejninger, belastning og temperatur.
    Det er mortostyringen det styre spjældet, - selvfølgelig.
    Ved montering af sportsudstødning bør stikket til magnet ventilen afmonteres. Herved sikres at motoren ikke trækker falskluft igennem vacum slangen - Husk lige det.
    Der er altid 24 V dc til ventilen som styres via stelforbindelsen. NB der kan altid måles 24 V dc mellem stikkets terminaler, men der kan først trækkes strøm nok til at aktiverer ventilen når motorstyringen vil det.
    Jeg håber at nogen kan bruge erfaringen.
    Venlig hilsen Niels D


  • #2   1. feb 2013 Interessant læsning men sidder lige og tænker på hvordan du får lavet 24 v når bilens anlæg kun er 12 v ??

  • #3   23. feb 2014 Nå ja Ulrik V
    Det er jo en fin BMW - ikk!
    Du har selvfølgelig ret, 24V dc er en erhvervsskade. Beklager, også den sene reaktion.


Kommentér på:
Spjæld i udstødning - 330i e46

Annonce