12.634 visninger
|
Oprettet:
Lov ang. lapning af dæk {{forumTopicSubject}}
hej havde en snak ude på arbejdede, om man måtte lappet et dæk på siden.
Vi har nogle lapper som man kan bruge til huller under 3 mm.
Men hvad siger loven. skal have det sort på hvidt.
Har kiggede detailforskrifterne igennem, men fundet intet, håber i kan komme med noget viden herom.
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 3.125
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 104 Svar: 924
nov 2006
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 578
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.037
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 3.125
nov 2006
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 578
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 3.125
aug 2008
Følger: 100 Følgere: 99 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 312
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 270
DÆK, REPARATIONER OG LAPNING
Punkterer et dæk og der udføres reparation med lappesæt,
spraydåse eller tætnes dækket udefra uden
indvendig inspektion, er dette KUN en midlertidig foranstaltning,
beregnet til at få bilen til nærmeste værksted,
ved max 80 km/t. Det samme gælder ved brug
af nødhjul eller ved brug af reservehjul, hvor dækket
er af en anden type, end bilens øvrige dæk.
Fandt det inde på teknologisk institut. så ville mene at det gælder.
Men vil stadig gerne have det på skrift mht. lap på siden af dækket.
For alle som siger noget er noget man har hørt fra andre osv.
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 640
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 270
nov 2006
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 578
Men magter ikke at indstallere Acrobat reader på min mors blærbare.
Du kan dog referere til følgende:
I Detailforskrifter for Kørertøjer kan man i p. 8.02.001 læse, at dæk skal være ubeskadigede. Dette er lovkravet i Danmark.
I Dansk Standard 2044, som er en standard for faglig forsvarlig reparation af dæk, er det et krav at dækket afmonteres fælgen for nærmere kontrol af evt. indvendige skader. Dækket må altså ikke repareres udefra, medmindre denne kontrol er foretaget, og evt. indvendige skader repareret. Det tvinger dækreparatøren til at sikre sig, at der ikke er nogen indvendig skade i dækket, i modsat fald påtager dækreparatøren sig et stort ansvar ved en evt. senere ulykke med dækket.
STRO (Scandinavian Tyre and Rim Organisation) anbefaler ligeledes på side 27 pkt. 4 i STRO-bogen 2004 følgende:
Dæk skal altid tømmes for luft og afmonteres hjulet (fælgen) og derefter inspiceres, inden reparationen udføres.
Det nævnes endvidere i pkt. 5, at en reparation må ikke udføres, hvis dækkets styrke vil være nedsat efter reparationen. I pkt. 5 påpeges det, at en permanent reparation af dæk ikke må ske ved indsprøjtning af skum, spay eller ved at trække en prop igennem hullet på ydersiden, af et monteret dæk.
Endelig og meget vigtigt understreges det, at slanger må ikke anvendes på bekostning af en reparation af en skade. Slanger må ikke anvendes i slangeløse dæk uden de respektive dækfrabrikanters tilladelse.
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 3.125
Lov ang. lapning af dæk