{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Moment spørgsmål
  • #2   16. dec 2009 moment er jo bilens evne til at sejtrække.

  • #4   16. dec 2009 NM beregnes udfra bilens hestekræfter:

    Nm = kW * 9550 / Rpm


  • #5   16. dec 2009 Tak for svar.
    er der nogle biler der kendt for deres store moment forhold til heste ?


  • #6   16. dec 2009 så en bil med 500 heste og 600moment, kommer hurtigere fra 0-100
    end bil med 500 heste og 550 moment ?


  • #7   16. dec 2009 kevin B, det kommer helt an på om det er den samme bil eller hva vi snakker, hvis det er den samme bil, og vejer præcis det samme, så ville jeg sige ja til at den med 600 nm kommer hurtigere fra 0-100

  • #8   16. dec 2009 Hk er hvor hårdt du rammer muren.

    Moment er hvor langt du trækker muren efter dig smiley


  • #9   16. dec 2009 Prox
    Det ikke helt forkert vel :-).

    Kevin B
    Det lidt ligesom med japanere.
    Rigtig mange af dem.
    Er ikke momentstærke i bunden.
    Så de skal have lidt ekstra omdrejninger fordi deres momentkurve ligger højere oppe.

    Modsat de fleste tyskere som har deres moment lidt længere nede.
    Men de kan så ikke tage helt ligeså mange omdrejninger.

    Nogen er til det ene.
    Og nogen er til det andet.


  • #10   16. dec 2009 Man kan sku godt høre at mange ikke ved hvad de snakker om da.

  • #11   16. dec 2009 danny .

    Den fattede jeg intet af.


  • #12   16. dec 2009 I skal lige huske at man ikke kan give de kommentarer nogen grund. Altså at nm er = acceleration og hk = topfart. Det er normal huskeråd, men det kommer helt an på udviklingen. Tag en Elmotor den har en helt jævn moment og effekt kurve som komme fra 1 omdrejning og op til max. En benzinmotor vil opnå max rimelig sent i omdrejningsforløbet, med turbo vil det dog ændre sig lidt men ikke meget. En diesel motor har max omkring midt i området hvad angår hk og tidligt hvad angår moment.

  • #13   16. dec 2009 Heheh.. Et lille ordsprog herfra smiley

    HK = hvor hurtig banan kører fra A-Z
    NM = Hvor mange bananer du kan trække fra A-Z

    Såen lærte jeg det smiley


  • #14   17. dec 2009 Ozan Y § Terroristen .


    Den lyder bare præcis ligesom med den med muren jeg kom med.


  • #15   17. dec 2009 NM beregnes udfra bilens hestekræfter:

    Nm = kW * 9550 / Rpm


  • #16   17. dec 2009 Opel: du skal vist bare holde dig til at ruste. .
    du mener simpelthen, alle biler med de samme HK, har de samme moment også. .


  • #17   17. dec 2009 OO==[][]==OO 4ever !
    Enig..

    mads S
    God måde at forklare det på, men det kræver man man fprstår sig på el =)

    . -= Opel =- .
    Og som alle gode formler og anden Teori kan den smides i havet, du får ikke et præcist resultat af DIN motor/bil =).. Den ENESTE måde man kan vide hvor mange Nm ens bil/motor har, er i feltet.


  • #18   17. dec 2009 MikkL [ MW ]
    jeg har ikke noget at forklare =). Jeg var selv et stykke tid om at lære det, og min forklaring vil være en meget kedelig en, som vil fylde 3 A4 sider og på ingen måde indeholde hverken Bananer eller biler der kører igennem mure =).

    Lavede en opgave til et 11 Tal til eksamen i fysik på grundforløbet, i Kinetisk Energi og moment. =).

    Gider ikke skrive forklaringen, for der går ½ minut, og så er dette Topic smidt ud, og glemt, og man har spildt en hel time på at forklare noget, som maks 2-3 vil læse, hvis i virkelig vil vide det, så må i sq selv i gang på nettet. og gider i ikke bruge mere tid på det end et par klik på Bg, har det ikke interesse nok til mennesker at jeg gider begynde at skrive =).


  • #19   17. dec 2009 Opel: så forklar den her.. min har på papiret 147hk, og 235nm, hvordan passer din formel med det, sammen med en honda civic vti, som har 160hk, og 150nm. . ???



  • #20   17. dec 2009 . -= Opel =- .
    Det kommer helt an på hvor meget du har givet for det =). et rigtigt Rullefelt har en Sensor der måler hvor meget Momentet bilen maser med.

    Det fortalte min lærer mig ihvertfald. om det så ikke passer, det vil jeg lade dem der sælger Rullefelter stå inde for =).


  • #21   17. dec 2009 . -= Opel =- .
    ja, men man ville da få en utroligt underlig kantet kurve, hvis computeren skulle generere en hel linie, med det regnestykke med Fx ved en blacktops udgangspunkt 8400 beregninger på nærmest ingen tid?

    mener altså at han sagde at der var en sensor der sad og målte accelerationskraften kontra vægten på rullerne kontra accelerations hastigheden,

    Hvis dette ikke er tilfældet, så har min lærer bildt mig en lort på ærmet xD.
    Mht hvordan et rullefelt virker


  • #22   17. dec 2009 Man kan da sagtens udregne moment ved en given omdrejning

    http://horsepowersports.com/torque.php


  • #23   17. dec 2009 Peter R
    Ja, men det skema der er til Pounds-Foot. =) men fair nok, med lidt omrejninger giver det vel det samme =D..

    . -= Opel =- .
    Rullefeltet på skolen skal bare have først hvor mange Rpm bilen kører med ved 100km/t i fjerde gear ( eller hvad gear man nu har en gearratio på nærmest 1:1 )

    så lader man den trille ned på 0 igen, så op på 40 i Fjerde igen, og så bare fuld skrald på pisset. og så slipper man speederen og så tager den forhold for modstanden som den måler når bilen Decelerere =).

    Det er da ikke en langsom start =)?
    Så vil jeg gerne opleve en vild start ihvertfald =D.


  • #24   17. dec 2009 hov, selvfølgelig smider man den i frigear efter man har skudt den af =)

  • #25   17. dec 2009 Den formel jeg linker til passer da fint nok, har selv lige regnet efter.

    et eksempel.

    Min VTi laver 159.1 NM ved 7411 rpm.

    først omregner jeg 159,1 nm til foot pounds

    159.1 x 0.7376 =117.2 foot pounds

    for så at regne HK ud ved 7411 rpm

    (Foot pounds x rpm) / 5252 = (117,2 x 7411) / 5252 = 165,37 Hk (ved 7411 rpm)



  • #26   17. dec 2009 Hvis vi siger min vogn har 285 nm ved 4500 rpm (og det tror jg sgu ikke er helt skævt så passer det faktisk med mit skud på at den yder omkring 180 hk... Så ja den formel passer ret godt smiley

  • #27   18. dec 2009 nej, det skal skrives sådan her.

    132x0,7376 = 97,36 Foot pounds

    (97,36x3535)/5252 = 65 hk ved 3535 rpm (eller ca 48 kw)



  • #28   18. dec 2009 Nu passer det ikke på dieselbiler bare lige til info smiley

  • #29   18. dec 2009 Nåh jamen så tager vi da for sjov skyld en 16 benet diesel maskine der yder max moment ved 102 rpm 7500000 nm og max effekt ved 102 rpm 79650 hk

    Det er den stærkeste diesel motor Mærsk besidder lige p.t

    Der er udregningen kun 30.000 hk ved siden af ~ 30% fejl.... Så nej dieselmæssigt kan man ikke tage den i og med forbrændingshastigheden er anderledes på diesel end på benzin og derfor har vi et helt andet momentforløb


  • #30   18. dec 2009 bilens vægt i målingen? hvordan det... den har jeg sgu ikke lige hørt før... Begge effekter måles på krumtappen. Forskellen ligger i at effektudvikling og slaglængde og boring har meget at sige. Formelen ville heller ikke passe på f.eks en MC eller en F1. Det er en formel til en rimelig fornuftig udregning af effekten inden for rimelighedensgrænser

  • #31   18. dec 2009 Hvor blev vægten af i din måling??

    Forresten måler man slet ikke momentet det er udregnet på et rullefelt i og med man kun kan måle kw og programmet som Dynomet eller lignende omregner. Og ja jeg er udemærket klar over hvordan sådan et virker, men har aldrig oplevet bilens vægt har en indvirkning på effekten. Tilbageløbet foregår i gearet den er rullet i og dermed motorbremser bilen og du får et helt konkret transmissionstab ikke noget estimeret der ;o)


  • #32   18. dec 2009 Tak tak du... Nu kender jeg udemærket Jesper som er ham der laver Dynomet og jeg har sjovt nok et rullefelt stående herhjemme... jeg må ved guder indrømme at jeg ikke orker at skulle forklare dig hvordan tingene fungerer. Men en bilsvægt har INTET at sige på en et rullefelt. Du kan jo kigge videre i de formeler du selv skriver der er vægten på intet tidspunkt nævnt. Det jesper mener med at hvis man kender vægten er for at forklare tilbageløbets funktion.

    Ydermere nu du er så klog hvor taster man så vægten ind??? Du kan taste luftfugtighed, temperatur og lufttryk ind i dynomet og ikke en skid andet hvis du har sat dine rullersvægt til den reele vægt så er der ikke andet du kan pille ved... Og ja som der står er momentet udregnet når vi kører på rullefelt.

    Lad være med at spille så skide smart når du alligevel ikke har ret!


  • #33   18. dec 2009 Jeg har da forresten skrevet forkert... Det er naturligvis momentet man måler og derfra udregner effekten... ikke omvendt!

  • #34   18. dec 2009 p.p.s så er der noget der hedder totaludveksling som man kan få dynomet til selv at udregne så behøver man jo ikke estimere noget som helst

  • Hamudii W
    Hamudii W Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #35   16. okt 2012 Hvis en bil har 105 hk og 250 nm, vil den så køre bedre på motorvej end en bil der har 110 Hk, 150 nm ??
    Bedre som I at den f. Eks ikke larmer helvede meget


Kommentér på:
Moment spørgsmål

Annonce