{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.140 visninger | Oprettet:

Mitsubishi mekker teknisk spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Jeg er selv mekker og har været i VW koncernen siden 1995. Men jeg har en Mitsubishi Carisma 1.6GLX 1996 og har lige skiftet bremsekalibre bag og håndbremse kabler ( kalibre er uorig. fra FTZ Reservedele og kablerne er orig. )
Grunden til udskiftningen var defekt håndbremse og den skal synes om 4 mdr..
Mit problem er at jeg ikke kan gennemskue selvjusteringen af håndbremsen, den tager simpelthen elendigt...

Nogen gode råd.
Mvh. Kim


Kommentarer på:  Mitsubishi mekker teknisk spørgsmål
  • #1   26. jan 2010 kan jo være de er defekte de nye du har fået, det er jo ombytter sådan noget?????

  • #2   26. jan 2010 Puha det er godt nok mange år siden. Og jeg skal lige være sikker på hvilken type vi snakker om af bagbremser for der er flere forskellige. Nogle enkelte kører med samme system som Golf 4 modellerne hvor det er et gevindstykke inde i kaliberen der kører ud. Andre kører med tromler og nogle med tromler i skiverne som mercedes.

    Kan du uddybe lidt nærmere. Og fik du tjekket begge kabler gik som de skulle inden du monterede kalibre?


  • #3   26. jan 2010 kunne det tænkes det er ligesom på nogle af mazda modellerne, hvor man skal skrue en bolt ud på bagsiden og så justere ind med en umbahconøgle på et gevindstykke?

  • #5   26. jan 2010 Der sidder en justering inde i kabinen med nogle kontramøtrikker som du kan justere på. Selve håndbremsen i kaliperen kan du ikke gøre noget ved, andet end at slække håndbremsen helt og så pumpe godt tryk i pedalen, så er stemplet ude og du kan justere kablerne.

  • #6   26. jan 2010 vejen frem er at smutte forbi www.mitsubishi-klub.dk der er der helt sikkert nogen som kan give dig et svar.

  • #7   26. jan 2010 Det er noget knep det system der sidder på carsima'erne. Der er ikke andet og gøre end at justere dem så meget du kan op inde ved håndbremsen og så bare have det sådan. Det er sådan jeg plejer at gøre det. og de går altid igennem syn.. Har arbejdet med mitsubish i 4 år nu !



  • #8   26. jan 2010 Begge bremse kabler er helt nye ( originale ) og med hensyn til kalibre har jeg allerede fået byttet et sæt, da jeg også mente at de kunne være defekte.... jeg har prøvet prøvet at træde, udlufte og trække løs i håndbremse uden de store resultater...
    Jeg kan justere kablet op under midterkonsollen så hjulene løber frit og håndbremsen tager langsom ved første "hak" , men jeg kan næsten ikke bremse bilen under langsom kørsel, selvom jeg trækker håndbremsen hårdt...


  • #9   26. jan 2010 Det vi gjorde på dem med indbygget håndbremse i kaliberen (kan se det er den model du snakker om ud fra refako's hjemmeside). Det var at montere den uden kabel på lufte den ud og så pumpe godt tryk. Montere håndbremsekablerne, stramme dem om inde i bilen til de ligepræcis ikke tager ved. Køre en god tur hvor bremserne blev brugt og så tjekke op på justeringen igen hvis den er helt skæv på feltet. Og ja vi tjekkede naturligvis også lige kablerne når det hele var afmonteret smiley

  • #10   26. jan 2010 Kim, hvordan ser det ud på feltet? (måske er kablerne forkerte/for lange??)

  • #11   26. jan 2010 Det skal lige siges at jeg har drejet stemplerne ud så de passede til klodser og udluftede inden jeg monterede håndbremsekabler

  • #12   26. jan 2010 har lige skiftet bagbremser på en galant og der skal håndbremsen justeres på det runde stempel (hvis det hedder det) inde i kaliberen det skal bare drejes

  • #13   26. jan 2010 Jeg har ikke været på felt endnu, har knoklet med den i 2 dage så jeg har ikke nået det endnu, men kablerne er originale Mitsubishi bestilt på stelnummeret.
    Det virker som om den bremser lige ( ihvertfald i sneen ) men den er bare elendig "blød" Kan ikke blokere baghjulene med mindre der er glat...


  • #14   26. jan 2010 havde også problemer med ogfå justeret håndbremsen på galanten kunne kun dreje stemplet halve omgange da der jo sidder 2 hak i stemplet men det lykkedes og få det hen efter en del forsøg og bilen blev synet men det er et skod system Mitsubishi kører med syndes jeg smiley

  • #15   26. jan 2010 på min galant fra 1997 2,5 V6 sidder der da bremsebakker inden i skiven så det er delt op i driftbremse på skiven og håndbremse i "tromlen" i skiven, så det må være en ældre model galant du har haft fat i

  • #16   26. jan 2010 en 91,er

  • #17   26. jan 2010 ja ok så er den også 2 modeller ældre end min :o)

  • #18   26. jan 2010 Kim, husk den skal bare kunne holde bilen på en 10% stigning (mener jeg det er) så at den ikke blokerer behøver ikke betyde den ikke kan synes smiley

  • #19   27. jan 2010 Syntes man skal helt undgå at justere i kablerne...

    Vinklen på armen kablen trække i ude ved kaliberen skal være helt tilbage...
    Hvis du trække i amen uden kabler monteret, så må den ikke gå ret lange inden den blokerer hjulene.
    Gør den ikke det så bør du kunne justere i kaliberen.....
    Når det er gjort strammer du kabler op, og færdig arbejde...
    Man justerer generelt ikke en bremsekabel, men mindre belægningerne er så tyndslidte at de ikke kan nå ud....


  • #20   27. jan 2010 Der skulle være en gummiprop, man fjernede på anlægsfladen på bagskiven og når hullet står i stilling "kl.18" vil man kunne se justeringsskrue inde i tromlen. Den drejer man indtil hjullet låser, derefter giver man 5 takker tilbage...

  • #21   27. jan 2010 Heidi, hvad er det for noget vås??? Man slækker altid kablerne hvis man har bakker i systemet. På skiver med håndbremse i kaliberen kan man undgå at slække, men det vil ikke altid være optimalt da man kan opleve at der trækkes lidt i armen hvis kablerne er strammet for meget op og vinkelen på armen på de nye kalibre er forkert. Så det er da bestemt ikke rigtig hvad du skriver der.

  • #22   27. jan 2010 .............T

    Man skal ikke slække på kablerne hvis, man ikke har været så genial at justere på dem undervejs i bremsernes levetid...
    Når de er grundindstillet til et par nye bakker, så passer de også til de nye bakker der kommer på igen med mindre man har justeret løs på kablerne...

    Om det er kalibere eller bakker, så skal selve bremsearmen altid være helt tilbage på deres anlægsflade...
    Ved bakker er det ligesom håndbremsearmen det skal gå tilbage til anlægsfladen ligesom på kalibere.
    Derudfra justerer du bakkerne op til de passer, men sgu da ikke i kablet, men i justeringen, og på de fleste biler kan du jo ikke gå ud fra at selvjusteringen fungerer pga. bremsestøv der sætter sig fast....
    Princippet er ens, bortset fra at de fleste kalibere er selvjusterende, der er enkelte bilmodeller der har selvjusteringen i bremsekablerne, bla. nogle nyere mercedes !
    Men nu spørges der jo til en bil fra 1996... ikk....
    Men man render altså bare ikke og justerer i tide og utide på bremsekabler, det gør man bedst og sikrest ude ved hjulene hvor justeringen er, og når du gør det på kablerne så ÆNDRER du altså bare trækket på bremsearmen, så den ikke længere kan opnå det optimale moment den trækker med...
    Jeg ændre ihvertfald ikke min holdning til dette, for jeg har set alt alt for mange med dårlige håndbremsere og alle er fordi de bliver justeret i kablerne, efter de er blevet monteret korrekt i første omgang... Men derfor må du da godt have din holdning til tingene... ikke.... ;-)))


  • #23   27. jan 2010 1. Hvis man ikke slækker kablerne vil man 95% af tiden ikke kunne trække tromlen af.
    2. Hvis man skifter fabrikat fordi man har kørt original delen og derefter skifter til uoriginale dele er det ikke sikkert tolerancerne er ens. Dermed vil man også opleve kablerne ikke passer hver gang.
    3. Renoverede kalibre har været adskilt og hvis de er med arm til håndbremsen sker det nogle gange at de får flyttet den et enkelt hak hvilket måske svarer til 3-5 mm på kabelet som skal være længere eller kortere. Naturligvis er det ikke optimalt, men det kan forekomme.

    Du kan ikke sige til mig at du kan montere bakker på opstrammede kabler for så vil jeg da helst ikke vide hvem du har lært det af.

    En ting er hvordan man selv gør en anden ting er hvad man selv mener er rigtigt. En sidste er hvad der fungerer


  • #24   27. jan 2010 Men nu er det jo også ligemeget med bakker da håndbremsen sidder i kaliperen, og der er det en fordel at justere kablerne helt ud, da det kan være umuligt at få kablet ud af holderen på kaliperen, hvis kablet er justeret ind.

    Desuden er der ingen justering i kaliperen, da stemplet bare kører helt ud når der bremses, så al justering på sådan et system sker i kablerne.


  • #25   27. jan 2010 .....T

    Fint for mig at du mener det....

    Bemser der hænger osv. skyldes bla. kabler der ikke slippe helt....

    Men hvis det er nødvendigt at slække på kabler for at tage tromler af, så har man justeret det forkerte sted...
    Sviser det jo at kablerne konstant står og trækker i bremsearmen og dermed er bakkerne også længere ude....
    Derfor får mange også defekte bremsecylindre og andet, da de jo oftest kun bevæger sig mest i den ene side...
    Men det er jo også ligegyldigt, vi har bare hver vores mening... og min er af alt skal falde tilbage til anlægsfladen når det ikke er i brug, (altså bremsearmene om det er kalibere ller på tromlebremser...)
    Og når du strammer i kablerne for at justere bremser op, så står bremsearmen ikke på anlægsfladen men står påvirket hele tiden og har nemmere ved at sætte sig med tiden....
    Men alle sin mening,,, det skal man da have lov til.. ,-))


  • #26   28. jan 2010 Jamen fint nok Heidi, bliv du i den tro og lev med det. Så lever vi andre i den virkelig verden hvor sådanne tilfælde ikke findes.

  • #27   28. jan 2010 Behøver du at nedgøre folk der ikke giver dig ret....

    Vil ikke engang kommentere dig længere for jeg lever i den virkelige verden i forhold til dig,,, ikke engang en ordentlig dabat kan du føre,,, om mine kunder og deres biler er nok en hel der sikre på deres vej, og det har jeg det fint med....
    Så kan du med din måde, og grundlæren den fanger du aldrig kan jeg høre ;-/


Kommentér på:
Mitsubishi mekker teknisk spørgsmål

x