{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  min bil er begyndt at bruge meget olie
  • #1   8. jul 2010 en død oliering på et stempel??
    toppakningen ka os være gået... der er olie i vandet??

eller en meget defekt olietyv i topstykket...

ka desværde være mange ting

• #2   8. jul 2010 Fyld noget 10/40 på istedet...

• #3   8. jul 2010 Hvorfor skulle det hjælpe med 10w40?

• #4   8. jul 2010 10w60 kan være "for tynd" til den...

• #5   8. jul 2010 HAHA

• #6   8. jul 2010 Hmmm og jeg der troede at viscositeten var ens når de begge hedde 10w...

• #7   8. jul 2010 Hvad er det sidste tal mon?

• #8   8. jul 2010 Det angiver hvor meget varme olien kan tåle.

• #9   8. jul 2010 Gør det? smiley

• #10   8. jul 2010 Det sidste tal er viskositeten målt ved driftstemp. - ca. 100 gr. celcius.
    Og en 10w40 er tyndere end en 10w60.

• #11   8. jul 2010 Så den 10/30 VW bruger til deres turbomotorer kan tåle mindre varme end den billige 10/40 fra Lidl? Eller er en 10/60 bare enormt ringe til varme, selvom det er en racingolie?

• #12   8. jul 2010 Martin > Jeg snakker ikke kun viskositet, men "snige"evnen. Min gamle E30er kørte på 10w/60, men efter noget tid begyndte den at forbruge... Der røg 10w/40 på, og det sluttede.

• #13   8. jul 2010 Snige evnen? Hvad helvede er det?

En 10w40 er tyndere flydende ved drifttemp. end en 10w60, det er fakta. En 10w60 arbejder bedst ved højere temp., som f.eks. dukker op under hård kørsel eller motorsport.

• #14   8. jul 2010 Martin S > Vil du i ramme alvor bilde mig ind, at det IKKE kan være tilfældet, at den ene 10w40 bliver forbrugt mere end den anden 10w40?

• #15   8. jul 2010 (hint: "tilsætningsstofferne")

• #16   8. jul 2010 WD40:

10W60 blir bare ikke ligeså tynd som en xW40 når den blir 110-120 grader varm smiley

peter f:

Toppakning (ryger motoren meget? - er der hvidt snask under kølerdækslet?)
    Stempelring (ryger motoren meget? llav kompressionstest)
    Olietyv (aner ikke rigtig hvordan man tester det)

*edit* Snige-evnen !??

• #17   8. jul 2010 Suk, i er ikke helt med på det olie-værk, hva'? smiley Kan godt høre i ikke har brugt 2 uger hos Castrol på et kursus smiley

• #18   8. jul 2010 WD40:

ja der er muligvis flere tilsætningsstoffer i en 10W40, og dette gør at den forbruger mindre...

Men 1 liter på 500km?? Så er det sgu, i mit hoved, ikke et spørgsmål om 10w40 vs 10w60...

• #19   8. jul 2010 Min bruger pr definition mindre olie, når jeg har en 10W60 på...

Den er tykkere ved normal drift-temp end en 10w40 - og når jeg sparker til bilen, så holder 10w60 sig stadig ordentlig "tyk", og så bruger den mindre...

• #20   8. jul 2010 WD40, så belær os, istedet for at sidde og spille "åhh jeg ved så vildt meget, og jeg sidder og føler mig pisse stolt over det"...

• #21   8. jul 2010 Jeg har fint fat i oliens egenskaber. Men fortæl mig hvad snigeevnen er? Selvopfundende ord hører ikke hjemme her smiley

Og der er kvalitetesforskel på alle olie stortset, det afhænger jo af hvad producenten har tilsat af kemiske stoffer for at op eller nedveje de krav de stiller skarpt på.
    Men i teorien er der ikke forskel på 2 forskellige 10w40 olier, da de begge er blevet testet af ACEA og derfor har gennemgået de samme test, hvis de da har samme klassifikationer.

• #22   8. jul 2010 Tonni L

Stempelring (ryger motoren meget? llav kompressionstest)

Det kommer meget an på "hvilke" ringe som er gået.
    Du ser som regel aldrig at kompresions ringene er gået, de er langt stærkere end eks. olie skrabe ringene som sidder i midten af de 3 typer ringe. og det er som regel dem der går og så sker der nemlig det at man kan måle en super fed og dejlig kompresion fordi at oliehinden ikke blive skrabet med tilbage når stemplet er under retur i cylinderen.
    Dermed vil det blive forbrændt i stedet under kørsel og ved påløb vil der så hobes olie op i cylinderen indtil man igen træder på gassen og så slippes en go røgsky´ud.
    Det samme sker hvis det er olie ringene som sidder nederst, de kan både blive hårde, knække eller blive så fyldt med carbon oxid fra forbrændt olie at de ikke længere er tætte men så har man også olie røg i udstødningen under selve kørslen.

Ren slitage af stempel er sjællen årsag til olieforbrug.

olietyvee kan og vil aldrig give et olieforbrug på over 1 litter/1000 Km. det er ikke fysisk muligt ved alm. slitage eller hårde olietyve der er blevet forgamle eller hvis bilen har stået for lang tid uden at køre.

Man kan sådan set pille alle spiral fjederne af som udgør presset og tætningen mod ventilerne uden at det vil give det store olieforbrug, men ja det vil øges på indsugnings siden da der her er vakum, men det udlignes som regel af trykket der opstår når ventillen lukker og på de korte tider når olien ikke at blive trukket så meget med at det vil skabe stort olie forbrug.

Olie i vandet sker også nogle gange ved deffekt toppakning eller hvis man har oliekøler på bilen som bruger vand køleren til at køle det ned med.
    Her ses ofte majonæse slam på olie påfyldnings hætten men det er er ikke altid det opstår på alle biler og i alle tilfælde.

Olie kan også bare sive ud af utæt pakning, men så kan det jo som regel ses med det blotte øje og at bilen drypper olie på jorden.

10/60 olien har en viskositet på 60 ved 100 grader og er derfor velegnet til motore der blvier varmere op i mod 120-150 grader da olien her så stadig har en god tykkelse og dermed bæreevne.

Så den burde faktisk ved normal brug give dig et mindre olieforrug fordi den er tykkere og dermed ikke "siver" lige så let forbi knækkede stempelringe eller utætte pakninger osv.

Men alt er relativt, ved hård kørsel fordamper noget af olien også via olie ånderørret og forbrændes herved.
    Men det høre til alm. forbrug og ikke så voldsomt som 2 litter pr. 500 Km.

Prøv denne test.

Kør bilen rigtig godt varm (mindst 30 min. kørsel) tryk den så lidt af på motorvejen og det er ikke hastighed vi snakker om men omdrejninger på motoren, kan den tage 6000 før det røde felt så giv den ca. 5000 i ca. 15 sek. og skift så til det højeste gear ved en afkørsel og lad bilen motorbremse langsomt i det højeste gear.
    lige inden du skal bremse helt ned giver du så bilen fuld gas i det højeste gear og kik så i bak spejlet.

Hvis der nu kommer en mægtig rødsky, så har du et problem med stempler/ringe/cylinder

Hvis ikke så har du et problem med toppakning eller oliekøleren hvis den er af typen der går igennem vandkøleren.

Hårde ventil olietyve giver røgsky ved opstart af bilen når den har stået eks. natten over.

• #23   8. jul 2010 rødsky = røgsky smiley

• #24   8. jul 2010 tak for alle de fine svar, tror det er toppakningen
    ...

Kommentér på:
min bil er begyndt at bruge meget olie

Annonce