10.471 visninger
|
Oprettet:
min bil er begyndt at bruge meget olie {{forumTopicSubject}}
min mazdmazdmazda 323f v6 er begyndt at bruge ca 1 liter på 500 km.. hvad fejler den,???? jeg kører med castrol 10/60
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 57 Biler: 5 Emner: 450 Svar: 6.186
toppakningen ka os være gået... der er olie i vandet??
eller en meget defekt olietyv i topstykket...
ka desværde være mange ting
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 959
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 31 Svar: 880
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 959
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 959
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 12 Emner: 405 Svar: 2.810
Og en 10w40 er tyndere end en 10w60.
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 12 Emner: 405 Svar: 2.810
En 10w40 er tyndere flydende ved drifttemp. end en 10w60, det er fakta. En 10w60 arbejder bedst ved højere temp., som f.eks. dukker op under hård kørsel eller motorsport.
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
10W60 blir bare ikke ligeså tynd som en xW40 når den blir 110-120 grader varm
peter f:
Toppakning (ryger motoren meget? - er der hvidt snask under kølerdækslet?)
Stempelring (ryger motoren meget? llav kompressionstest)
Olietyv (aner ikke rigtig hvordan man tester det)
*edit* Snige-evnen !??
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
ja der er muligvis flere tilsætningsstoffer i en 10W40, og dette gør at den forbruger mindre...
Men 1 liter på 500km?? Så er det sgu, i mit hoved, ikke et spørgsmål om 10w40 vs 10w60...
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Den er tykkere ved normal drift-temp end en 10w40 - og når jeg sparker til bilen, så holder 10w60 sig stadig ordentlig "tyk", og så bruger den mindre...
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 12 Emner: 405 Svar: 2.810
Og der er kvalitetesforskel på alle olie stortset, det afhænger jo af hvad producenten har tilsat af kemiske stoffer for at op eller nedveje de krav de stiller skarpt på.
Men i teorien er der ikke forskel på 2 forskellige 10w40 olier, da de begge er blevet testet af ACEA og derfor har gennemgået de samme test, hvis de da har samme klassifikationer.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Stempelring (ryger motoren meget? llav kompressionstest)
Det kommer meget an på "hvilke" ringe som er gået.
Du ser som regel aldrig at kompresions ringene er gået, de er langt stærkere end eks. olie skrabe ringene som sidder i midten af de 3 typer ringe. og det er som regel dem der går og så sker der nemlig det at man kan måle en super fed og dejlig kompresion fordi at oliehinden ikke blive skrabet med tilbage når stemplet er under retur i cylinderen.
Dermed vil det blive forbrændt i stedet under kørsel og ved påløb vil der så hobes olie op i cylinderen indtil man igen træder på gassen og så slippes en go røgsky´ud.
Det samme sker hvis det er olie ringene som sidder nederst, de kan både blive hårde, knække eller blive så fyldt med carbon oxid fra forbrændt olie at de ikke længere er tætte men så har man også olie røg i udstødningen under selve kørslen.
Ren slitage af stempel er sjællen årsag til olieforbrug.
olietyvee kan og vil aldrig give et olieforbrug på over 1 litter/1000 Km. det er ikke fysisk muligt ved alm. slitage eller hårde olietyve der er blevet forgamle eller hvis bilen har stået for lang tid uden at køre.
Man kan sådan set pille alle spiral fjederne af som udgør presset og tætningen mod ventilerne uden at det vil give det store olieforbrug, men ja det vil øges på indsugnings siden da der her er vakum, men det udlignes som regel af trykket der opstår når ventillen lukker og på de korte tider når olien ikke at blive trukket så meget med at det vil skabe stort olie forbrug.
Olie i vandet sker også nogle gange ved deffekt toppakning eller hvis man har oliekøler på bilen som bruger vand køleren til at køle det ned med.
Her ses ofte majonæse slam på olie påfyldnings hætten men det er er ikke altid det opstår på alle biler og i alle tilfælde.
Olie kan også bare sive ud af utæt pakning, men så kan det jo som regel ses med det blotte øje og at bilen drypper olie på jorden.
10/60 olien har en viskositet på 60 ved 100 grader og er derfor velegnet til motore der blvier varmere op i mod 120-150 grader da olien her så stadig har en god tykkelse og dermed bæreevne.
Så den burde faktisk ved normal brug give dig et mindre olieforrug fordi den er tykkere og dermed ikke "siver" lige så let forbi knækkede stempelringe eller utætte pakninger osv.
Men alt er relativt, ved hård kørsel fordamper noget af olien også via olie ånderørret og forbrændes herved.
Men det høre til alm. forbrug og ikke så voldsomt som 2 litter pr. 500 Km.
Prøv denne test.
Kør bilen rigtig godt varm (mindst 30 min. kørsel) tryk den så lidt af på motorvejen og det er ikke hastighed vi snakker om men omdrejninger på motoren, kan den tage 6000 før det røde felt så giv den ca. 5000 i ca. 15 sek. og skift så til det højeste gear ved en afkørsel og lad bilen motorbremse langsomt i det højeste gear.
lige inden du skal bremse helt ned giver du så bilen fuld gas i det højeste gear og kik så i bak spejlet.
Hvis der nu kommer en mægtig rødsky, så har du et problem med stempler/ringe/cylinder
Hvis ikke så har du et problem med toppakning eller oliekøleren hvis den er af typen der går igennem vandkøleren.
Hårde ventil olietyve giver røgsky ved opstart af bilen når den har stået eks. natten over.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 45
...
min bil er begyndt at bruge meget olie