{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.519 visninger | Oprettet:

HJÆLP - Olieforbrug efter rep. af top {{forumTopicSubject}}

VW Passat 1.6 AHL 1998 284.000km

Toppakning røg for 4 uger siden med et vandforbrug på 05.-1 L ialt på 3 uger, hvorefter den for en uge siden fyldte en pæn "sjat" i cylinder 2.

Et slibesæt blev indkøbt og topstykket blev sendt på Tobu værk og blev planslebet, da det kom retur sleb jeg ventiler og skiftede olietyve/paraplyer.

Efter montering, blev bilen kørt varm og udluftet ( alt så fornuftigt ud )
Under prøvekørsel røg bilen rigtigt meget de første 4-5km og havde derefter "bare" alm. blå olierøg og så blev jeg bekymret ( den havde stået under varmkørsel og fyldt godt med olie ned i udst. )
Jeg har nu kørt 135km med et olie forbrug på 1.2 L, alle tændrør er nu ude for at konstatere der ligger olie på alle 4 stempler, ventildækslet afmont. igen for at kontrollere om olietyvene sad korrekt hvilket det ser ud til ( ka lige lade sig gøre med et lille spejl og en lygte )...

Olieforbrug før rep. ca. 0.5-0.6 L pr. 1000km
Olieforbrug efter rep. ca. 1 L pr. 100km

Nogle super gode idéer til dette problem.

Mvh. Kim


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP - Olieforbrug efter rep. af top
  • #1   11. jul 2010 Enten har du ikke gjort cylinderne rene efter den har stået med toppen afmonteret, eller også er der et problem med paraplyerne. Hvis de sidder hvor de skal passer de måske ikke 100% til bilen.

  • #2   11. jul 2010 Pludseligt opstået forbrug har intet med at gøre om cylindrene er gjort rene, men ja cylindrene er gjort rene for mont.
    Paraplyerne er til denne bil og det ser ikke ud til at der er sket noget med dem efter 135km kørsel. og de er selfølgelig blevet kontrolleret inden mont.


  • #3   11. jul 2010 Jo det kan det sagtens have. Typisk amatørfejl.
    Er der fuld af skidt i cylinderne når den bliver samlet, så er der god chance for at cylinderne bliver ridsede, og dermed begynder at bruge olie.


  • #4   11. jul 2010 det kan måske være dine stempelringe der er slidte, før du renoverede toppen var olietyvene højst sandsynligt en lille smule utætte, men nu hvor du har skiftet dem er topstykket jo tiptop i orden og helt tæt. så det kan godt ske den smider noget af kompressionen nedenud nu

    jeg prøvede det samme med en Honda Civic hvor vi fik samme problem

    men det er bare et gæt ;o)


  • #5   11. jul 2010 Altså man kan sige at når det er på alle cylindre, så kan du godt regne med at fejlen ligger i enten paraplyer eller ringe.

  • #6   11. jul 2010 nå ja og du har også slbet ventiler, dvs topstykket er bare endnu mere tæt nu

  • #7   11. jul 2010 Amatør, håber jeg sgu ikke smiley jeg har været i VW Gruppen i 16 år til dato, men cylindre var fine og rene inden montering af toppen.

    Og der er ikke underkompression, intet at bemærke når man trækker oliepinden under kørsel i tomgang.

    Der bliver simpelt hen bare læsset olie ind et eller andet sted.


  • #8   11. jul 2010 tror også jeg skrev det forkert, men den trækker måske olien op langs cylindervæggene pga slidte stempelringe

  • #9   11. jul 2010 Og ja havde da også som beskrevet et forbrug på 0.5 på 1000km før , men efter et på 1.2 på bare 135km

  • #10   11. jul 2010 Og før rep. var den jo altså tæt på de 3 andre cyl. og vand forbrug på den sidste uden det store olie forbrug.


  • #11   12. jul 2010 Tom B.. Ja undskyld mig, inden du lige bliver alt for fræk at høre på vil jeg så lige gøre dig opmærksom på at jeg bestemt ikke er medlem af en dæk sparkende kaffe klub...

    VW gruppen = VW AUDI SEAT SKODA osv. www.Semler.dk

    Jeg starede i lære hos VW / AUDI i 1994 og arbejdede hos dem frem til 2001 hvorefter jeg skiftede til SEAT som tekniker og med dette mener jeg VW gruppen...

    Jeg har dog bare aldrig været ude for at en motor pludselig efter topstykke rep har et forbrug på 1L pr 100 km og derfor søger jeg nogle gode råd eller vil høre om andre har været ude for samme problem...

    Det er desvære ikke "dumsmarte" bemærkninger som dine jeg søger, så fald bare ned igen og prøv forfra.


  • #13   2. dec 2013 Sad lige og læste dit gamle indlæg her.
    fandt du nogensinde fejlen?


  • #14   7. feb 2016 Blev det nogensinde fundet en grund til fejlen her? Jeg står i præcis samme situation.

    Det var ikke rigtigt noget olieforbrug før vi renoverede topstykker totalt. Med lyd ventiler og det hele. Og nu hvor den er samlet igen, æder den olie


Kommentér på:
HJÆLP - Olieforbrug efter rep. af top

Annonce