{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BMW Noob. Hvad er Vanos?
  • #1   13. sep 2010 Vanos er det samme som V-tec altså selv justerende knaster.. Hvis jeg da har forstået det ret smiley

  • #3   13. sep 2010 Det samme som hondas V-tech .. Variabel knast

  • #4   13. sep 2010 Det er jo at foretrække, men så fik jeg lige set en video af nogle "pakninger som var slidt efter 127k km. ved knasterne!

  • #5   13. sep 2010
    - Name ist verboten -

    ja, men skal du til at tryklade skal du holde dig fra det


  • #6   13. sep 2010 Når man er BMW-ejer er benzinøkonomi ikke noget man regner i... smiley
    Benzin er noget man bare fylder på..... tit....


  • #7   13. sep 2010 Vanos er variabel ventilstyring, mekanisk og hydraulisk, som er styret af DME, bilens styreboks, der findes enkelt vanos og dobbelt vanos. Enkelt vanos, virker kun på indsugnings knasten, Dobbelt vanos, på både indsugnings og udstødnings knasten.



    Enkelt Vanos

    Vanos styre indsugningsknasten, alt efter motor omdr. og gaspedal position. I den lave ende af motor omdr. bliver indsugnings ventilerne åbnet senere, det forbedre motorgang og tomgangs kvaliteten. Ved middel omdr. åbner indsugnings ventilerne, meget tidligere, hvilket forbedre moment og tillader udstødnings gas recirkulation i forbrændings kammeret, som reducere benzin forbrug og udstødnings gasser. Ved høje omdr. bliver ventilerne, igen åbnet senere, hvilket udvikler mere kraft.



    Sådan virker det

    I en motor, med overliggende knast (ohc) eller med 2 overliggende knaste (dohc), er knastene forbundet, til krumtappen, med tandrem eller kæde. Bmw motorer med vanos, er det en kæde. Vanos Motorer er med dobbelt knast(dohc)

    Krumtappen, driver et tandhjul, der er boltet, på udstødnings knasten. Fra udstødnings knasten, over til indsugnings knasten kører en anden kæde. Det store tandhjul, er ikke boltet på indsugnings knasten, der er et stort hul, i tandhjulet, hvor der er skråt skåret tænder, uden på knasten enden, er der også skråt skåret tænder, men denne er for lille til at passe i tandhjulet. Der sidder et lille rør, med skråt skåret tænder, indvendig og udvendig, der passer på knast og tandhjulet. Den bliver styret hydraulisk, af DME, og ændre dermed timingen af indsugnings knasten.

    Ved tomgang er knast timingen forsinket, og lige over tomgang, flytter DME, timingen 12.5 grader, og igen ved 5000 omdr. tilbage til den originale position.

    Dobbelt Vanos

    På de fleste Bmw'er, med enkelt vanos, flyttes timingen kun ved 2 bestemte omdr. Men med dobbelt vanos, er timingen variabel, på begge knaste, igennem det meste af omdr feltet. Med dobbelt vanos, er åbnings perioden, af indsugnings ventilen, for øget med 12 grader og ventilløftet for øget med 0.9mm.

    Dobbelt vanos kræver et højt olietryk, for at variere timingen hurtigt og præcist. Fordelen med dobbelt vanos er, at systemet kontrollere flowet af udstødnings gasser til indsugnings manifolden, individuelt under alle operations forhold. Dette kaldes recirkulation af udstødnings gasser. Mens motoren varmer op, forbedre vanos benzin/luft blandingen, så katalysatoren bliver hurtigere drifts varm.

    komplet beskrivelse, taget fra bmwe30.dk


  • #8   13. sep 2010 Mini. Det stemmer, griner nok ;o)

  • #9   13. sep 2010 Ville godt se dig ramme 800 hk med N/A tuning på en M50 smiley
    Derfor har man tryk..


Kommentér på:
BMW Noob. Hvad er Vanos?

Annonce