16.471 visninger
|
Oprettet:
udførelse af lækage måling {{forumTopicSubject}}
Nu kan det godt være jeg spørger rigtig dumt men hvordan udføre man en lækage måling på alle 4 cylindere? Jeg har lækage måler osv. men jeg syntes ikke det kan passe at min mekaniker ikke har tid i 2 uger, så nu gør jeg det sku selv!
Håber nogen kan hjælpe
Mange tak på forhånd
Kristian
mar 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 1.064
Sørg gerne for at der hverken er gnist eller benzin til motoren. Omkring 12 bar, afhængig af motor er vist ikke unormalt, men det vigtigste er at de er ens.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 26
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Du kan sagtens have en motor med god kompresion, men som bruger op til 5 litter olie per 1000 Km. uden problemmer.
Lækagemåling eller blowby måling fortæller ofte en del mere.
Men et typisk eksempel er en motor som har tændingsbanket og knallet alle sekundære ringe (Olie skraberinge) på alle 4 stempler.
Det er nemlig de mest sårbare over for tændings banken, da de øverste kompresionsringe er meget mere hårføre da de skal kunne holde kompresionen.
En motor med knækkede eller fastbrændte olieskrabe ringe, skraber ikke olien af cylinderen ved tilbageløb, dermed forbrændes olien nu i stedet under forbrændingen og dette ses ikke altid tydeligt på udstødnings siden.
Men ved påløb vil der ved efterfølgende gas givning være stor chance for en visuel forkomst af olie afbrænding i udstødningen.
Her sørger den ekstra olie hinde netop for at holde kompresionen ekstra oppe og man vil således kunne måle den mest fantastiske kompresion, mens motoren egentlig er klar til en adskildelese og udskiftning af alle ringene.
Derfor siger jeg altid, at en kompresions test siger ikke den fulde sandhed om en motors tilstand, ja den kan faktisk være direkte vildledende...
okt 2008
Følger: 28 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 1.154
udførelse af lækage måling