{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
29.874 visninger | Oprettet:

montering af ekstra fjernlys.. {{forumTopicSubject}}

har været ude og købe et sæt ekstra lygter til min bil som jeg vi ha monteret sådan af når jeg tænder fjernlyset på bilen tænder de os og når jeg bare køre med admindeligt kørelys og nær lys lyser de ikke. så de kun lyser når jeg køre med fjernlys.. hvordan gør jeg lige det.. og hvad skal jeg bruge.

på forhånd tak,,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  montering af ekstra fjernlys..
  • #1   24. feb 2011 Øøøøøøh... Bare en idé... Hvad med at sætte dem til dit fjernlys?

  • #2   24. feb 2011 Fat på et fjernlys relæ, og så træk strømmen direkte fra batteriet, husk en sikring, og brug dit nuværende fjernlys som styrestrøm smiley

  • #3   24. feb 2011 Husk relæet skal sidde så tæt på lygterne som muligt det giver mest lys!

  • #4   24. feb 2011 Fjernlysrelæ ?? har jeg godt nok aldrig hørt om :o)

    Køb et arbejdsrelæ, 87A hedder det.

    På relæet er der 5 ben der hver har et nummer
    Kl. 30 skal til batteri med en sikring imellem
    Kl. 87 er 12v udgang til dine lygter.
    Kl. 85 skal til stel
    Kl. 86 skal du sætte på den ledning til din forlygte der er 12v på når dit fjernlys er tændt
    Kl. 87a skal du ikke bruge


  • #5   24. feb 2011 Thansen sælger noget ledningsværk netop til det formål at man kan føre strøm til nye lygter .:-)

  • #7   24. feb 2011 Allan R: Kommer du lige med forklaringen på den påstand, for ellers vil jeg vove at påstå, at det er 100% ligegyldigt hvor på ledningen mellem batteri og + på pæren relæet sidder.

  • #8   24. feb 2011 Rasmus du man køber da ikke et 87a relæ man monterer jo ikke et omskifter relæ til fjernlyset

    du skal bruge et 87-87 relæ

    På relæet er der 5 ben der hver har et nummer
    Kl. 30 skal til batteri med en sikring imellem
    Kl. 87 er 12v udgang til den ene fjernlygte
    Kl. 87 er 12v udgang til den anden fjernlygte
    Kl. 85 skal til stel
    Kl. 86 skal du sætte på den ledning til din forlygte der er 12v på når dit fjernlys er tændt


  • #9   24. feb 2011 Anders: Det læste jeg engang i et motorblad i en artikel om montering af ekstra lygter! For at undgå spændingsfald da 15% tab giver 40% tab i lysudbytte, mener det var sådan de beskrev det!
    Lad os få en tilbagemelding fra din mester om det er rigtigt!


  • #10   26. nov 2014 Hvor mange lygter må man max sætte på fremad ??

  • #11   26. nov 2014 Bilen må have 6 fjernlyslygter, hvoraf 4 må være tændt af gangen.

  • #12   27. nov 2014 Anders N:

    Var der en tilbagemelding fra dig om spændingstabet jævnfør dit spørgsmål?


  • #13   28. nov 2014 Hej
    I færdselsloven står der intet om antal af fjernlygter !!! men der står en maximum grænse i lumen/lux for fjernlys !!! og det er den der gælder - f.eks vil 2 stk. Rally 2000 lygter med 55 Watt halogen sammen med vognens lange lys overskride denne grænse !!!
    10 % spændingsfald til en lygte HALVERER lysstyrken i lygten !!!
    Hilsner Polobjørn


  • #14   28. nov 2014 6.02.002 Fjernlyslygter
    (1) Fjernlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og
    d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
    (2) På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt
    eller parvis.
    (3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
    (4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
    (5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige
    300.000 cd.
    6.02.003 Nærlyslygter
    (1) Nærlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,
    d) skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,
    e) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt,
    f) skal være anbragt mindst 0,50 m og højst 1,20 m over vejbanen, og
    g) skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad og
    10° indad.
    (2) På køretøj med én nærlyslygte skal denne dog være synlig mindst 45° til hver


  • #15   28. nov 2014 polobjørn > Hvis du nu havde læst lidt længere i den dokumentation du selv klipper fra, vil du finde:

    6.02.020 Bil
    (1)Bil skal være forsynet med
    a) to fjernlyslygter og
    b) to nærlyslygter.
    (2)Bil kan være forsynet med:
    a) Fire eller seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der højst kan tændes fire samtidig.


  • #16   29. nov 2014 #15
    Det har intet med mit svar at gøre - største antal candela 300 000 må alligevej IKKE overskrides uanset hvor mange lygter du deler det ud på og det var det som jeg skrev


  • Jesper S
    Jesper S Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #17   7. okt 2015 I dag er det max. 430.000 candela. smiley

  • #19   23. aug 2019 Så skal du jo nok bruge bilens "FJERNLYS" som styrestrøm og ikke nærlyset !
    Og husk at der skal være en kontakt og en kontrollampe


  • #21   23. aug 2019 håber lidt han fik det til at virke der for ca 5 år siden... smiley smiley

Kommentér på:
montering af ekstra fjernlys..

Annonce