1.289 visninger
|
Oprettet:
problem efter dækskifte {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt et sæt brugte alufælge til min bil. Fælgene er originale og har tidligere sat på en bil nøjagtig magen til min. Dækkene er fine og ikke nedslidte. De forreste dæk er slidt lidt mere ned de bagerste. Det jeg så har gjort er at jeg har byttet rund på venstre for til venstre bag og højre for til højre bag. Den køre fint og jævnt med der er utrolig meget dækstøj. Hvordan kan det være?
jan 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 118 Svar: 3.169
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
nov 2009
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 18 Emner: 76 Svar: 315
nov 2005
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 33 Svar: 991
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Udover støjen, sker der ikke rigtigt så meget ved det.
jan 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 118 Svar: 3.169
Bilfabrikkerne udvikler løbende bedre undervogne til deres biler for at gøre bilerne mere sikre at køre i. Denne udvikling har for mange af disse bilmodeller medført, at de kører med negativ camber og spidsning på baghjulene for at give bilen en god retningsstabilitet. Kombinationen af dette kan i visse tilfælde give et slidproblem, som bliver omtalt "savtak" eller "hæl og tå" slitage, hvilket får dækket til at "synge".
Savtakslitage kan identificeres ved, at der er højdeforskel på for og bagkant af de mønsterblokke der sidder på dækket's skulderparti (den yderste kant af mønsteret). Der vil altid være en lille højdeforskel på 1-2 mm. når dækket har kørt nogle tusinde km. Det er helt normalt og giver ingen problemer. Bliver højdeforskellen større, kan dækket begynde at larme så det bliver generende.
Det er ikke muligt på forhånd at sige om en bestemt dækmontering vil give problemer på en bestemt bil. Vi har flere eksempler på at den ene af to ens biler med samme dækmontering kører perfekt mens den anden udvikler savtakslitage.
problem efter dækskifte