{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.162 visninger | Oprettet:

Kenan C
Kenan C
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 45

par spørgsmål omkring kølervæske osv. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har par noob spørgsmål omkring kølervæske og nogle andre ting.

Jeg har lige fundet ud af at min kølervæske er under min. i min beholder på min punto 1.1 95´. Så tog jeg på tanken for at købe noget kølervæske til bilen.

Ekspedienten gjorde mig opmærksom på at den han havde var blå, og spurgte om det var den jeg skulle have. Men det kunne jeg så ikke svarer ham på, for jeg aner ikke hvilken farve min kører på.

Jeg tog hjem og kiggede i bogen og den fortalte at jeg skal blande 50% destilleret vand og 50% Paraflu væske fra Fiat Lubrificanti.

Men nu er jeg så helt blank. Det destilleret vand, hvad pokker er det? og hvor får jeg det henne? og det Paraflu væske, hvad er det og hvad farve har det?

Et andet spørgsmål det er at her i vinters er der noget omkring min motor der er begyndt at larme utrolig meget. Jeg får at vide af min mekaniker, at den lyder som en Punto af den årgang skal lyde.

Problemmet er bare at inden det, har den slet ikke givet nogen lyd fra sig overhovedet. Min kollega spurgte mig også om det var en disel, for han syntes den lød som hans disel, men det ikke en disel. Det lyder somom at lyden kommer fra det rem der drejer rundt lige ved siden af motoren, som man kan se, jeg aner ikke hvad det hedder. Plus at det ligesom at den larmer lige under den plastik skjold i toppen af motoren. Har i muligvis et bud på hvad det kunne være?

På forhånd tak for det gode og hurtige hjælp, som i er gode til at give her inde.

Kenan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  par spørgsmål omkring kølervæske osv.
  • #1   20. mar 2011 Destilleret vand er vand uden kalk, du kan i princippet bare koge noget vand, eller købe det på dunk. Kølervæsken indeholder forskellige ting afhængdig at mærke bil.. men i bund og grund er kølervæske bare kølervæske. Har noget at gøre med forskellen på alu og støbejernstopstykke..

• #2   20. mar 2011 Det er helt sikkert blå kølervæske der skal på din bil.

- Prøv at tjekke din oliestand, og efterfyld efter behov. Elller måske skifte det, hvis det er op over.

• Kenan C
    Kenan C Tilmeldt:
    jun 2010

#3   20. mar 2011 Tak for det gode svar drenge.

Ørbæk:

Jeg prøver at koge det og blande det...

Danny:

Jeg har næsten lige fået skiftet olie for 2000km siden ca. Den har mistet lidt, men ikke meget... Min ventildæk pakning er røget, men olie tab er ikke overdrevet...

• #4   20. mar 2011 Kenan - fornuftigt.. Du kan også nøjes med at fylde kølervæske på.. 50% kølervæske og 50% destilleret vand er når man går ud fra hele systemet er tomt.. og det er dit jo nok ikke (: hellere for meget end for lidt kølervæske (:

• Kenan C
    Kenan C Tilmeldt:
    jun 2010

#5   20. mar 2011 Ørbæk - Nej den er ikke helt tom, der stadig en god slat tilbage, selvom den er under minimum. Ja kunne godt være jeg bare skulle fylde den i i stedet for alene smiley

• #6   20. mar 2011 Det lyder som om du skal skifte din mekaniker ud. Den lyd kan være mange ting og er svært at spore sig ind på over nettet.

Om væsken er blå, grøn, rød eller sort betyder sgu ikke det store. Der findes to slags, som har sådan nogle fine betegnelser som jeg ikke kan huske. Den ene er giftigere end den anden. Grunden til at Fiat anbefaler lige netop den væske som de gør, er sikkert at den indeholde nogle additiver som er helt kanone på en Fiat motor - tror ikke du mærker forskel smiley
    Det kaldes i øvrigt frostvæske, da dets grundlæggende opgave er at sikre frostsprængninger af din motor - derudover har man gennem tiden tilføjet forskellige stoffer som sikre mod rust, ir, tilkalkning osv. Men som sagt er farven på frostvæsken lige gyldigt.
    Jeg har aldrig hørt om en motor som er stået af fordi frostvæsken ikke var som fabrikanten forskriver det.

• #7   20. mar 2011 Husk at man ikke må blande de forskellige typer kølevæske, så sørg for at det du hælder i har den samme farve som det i beholderen.

• Kenan C
    Kenan C Tilmeldt:
    jun 2010

#8   20. mar 2011 Sebastian - det har du ret i at det er svært smiley han har heller ikke fået den tjekket bare hørt den. Men den skal højt sandsynligt snart tjekkes, så jeg kan slappe af igen :)...

Okai men jeg ved desværre ikke hvad der er i min, men er det ikke noget med at det ikke er godt at blande de forskellige farver sammen?

• Kenan C
    Kenan C Tilmeldt:
    jun 2010

#9   20. mar 2011 Mikael ja nemlig - men hvordan pokker finder jeg ud af hvilken farve min har? jeg kan desværre ikke se det gennem beholderen :S

• #10   20. mar 2011 Jeg kan ikke forestille mig det skulle være et problem at blande dem? jeg er godt klar over det ikke er de samme additiver men hvad skulle det skabe af kemisk reaktion?

• #11   20. mar 2011 Jeg kan ikke se hvad der skulle ske ved at blande de forskellige væsker sammen. Ved ikke hvad for følgeskader det har? Måske Mikael gør?

• #12   20. mar 2011 Det kan blive tykt, nærmest som gelé.
    Sebastian du er mekaniker, du burde da vide sådan noget.

• Kenan C
    Kenan C Tilmeldt:
    jun 2010

#13   20. mar 2011 Ja jeg har også godt hørt at det kan blive grødet, hvis man gøre det.. læste det i et andet tråd...

• #14   20. mar 2011 Ja jeg er mekaniker - også derfor jeg sætter et stort ? ved det du siger. For jeg har aldrig oplevet det. Hverken set eller hørt om det. Og jeg har efterhånden haft hjelmen åben på et par biler.

• #15   20. mar 2011 Det er så fuldstændig op til en selv. Jeg har heller aldrig set det, men jeg ved at jeg blander IKKE lortet sammen, men det er vel bare mig.

Se evt denne tråd:
    http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=763744

• #16   20. mar 2011 Det blå og røde må ikke blandes, det bliver/kan blive tykkere i konsistensen.
    Rød og grøn må man gerne hælde sammen. Efter hvad jeg har lært på arbejdet (:

• #17   20. mar 2011 Korrekt det er op til en selv. Jeg råder blot Kenan ud fra mine egne erfaringer og viden - det må han så bruge eller lade være. smiley

• Kenan C
    Kenan C Tilmeldt:
    jun 2010

#18   20. mar 2011 hehe nu er spørgsmålet bare, hvordan finder jeg ud af om hvilken farve min har? når jeg ikke kan se det på beholderen fordi den er gul/orange :S

• #19   20. mar 2011 Du kan skrue låget til beholderen af og kigge ned i den. Hvis det stadig ikke giver pote og det skal være "den rigtige" frostvæske du hælder på, så ringer du til Fiat og høre hvad sådan en liter skal koste. smiley De, om nogle, burde vide hvad sådan et svin skal køre med. smiley

• Kenan C
    Kenan C Tilmeldt:
    jun 2010

#20   20. mar 2011 ja har jeg også tænkt på... Eller tage et vatpind og en snor og dyppe den ned og tage den op igen, i håbet om at den viser farve haha

• #21   20. mar 2011 Det var også en mulighed smiley Bare gør det når motoren er kold - da der ellers er tryk i beholderen og vandet deri er jævnt varmt.

• Kenan C
    Kenan C Tilmeldt:
    jun 2010

#22   20. mar 2011 Sebastian - tak, det vidste jeg faktisk godt hehe så meget vidste jeg om biler hehe smiley

• Tommy C
    Tommy C Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #23   21. jun 2015 Destilleret vand er IKKE kogt vand! Destilleret vand er vand der er raffineret ved destillation (kogning ? fordampning ? fortætning) derfor indeholder det ikke kalk, salte eller andre urenheder....

Kommentér på:
par spørgsmål omkring kølervæske osv.

Annonce