{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Censor i ekspansionsbeholder golf 3
  • #1   12. apr 2011 Den sørger vel for at indholdet er tilladt i beholderen derfra navnet smiley

• #2   12. apr 2011 Ikke forstået.

• #3   12. apr 2011 Har du et andet forslag Rune? smiley

• #4   12. apr 2011 Det det vil sige er at Censor er med S ( Sensor ) det andet ligner mere Censur, og det er jo Oplysninger med begrænset indhold

Jeg vil tro din sensor fortæller når der mangler væske i beholderen, den ligner to kabelsko med afstand imellem

• #5   12. apr 2011 Ved ikke hvor den sidder, ved bare der er en smiley

Har nemlig et problem med at den mister kølervæske, uden at den ryger fra udstødningen. Og kan ikke finde nogle utætheder. Vidste ikke om den kunne lukke op for et eller andet, så den kan lukke kølervæske ud, eller noget.. ved ikke hvad min tanke var smiley

• #6   12. apr 2011 Jeg mener hvis toppakningen eller topstykket er utæt, i min verden ville det så ryge hvidt ud af udstødningen, men det gør den ikke. OG jeg kan heller ikke finde utætheder. Flanger er nye, og slanger er testet for "forstoppelse" smiley Er ved at være blank. Kølevandstemperaturen svinger fra 70-90. Og der bliver mindre og mindre kølervæske, og så bliver den selvfølgelig varm. Så kan jeg hælde mere vand i, og så er den igen 70-90grader. Syns ikke den burde svinge så meget?

• #7   12. apr 2011 Der er heller ikke vand i olie, eller olie i vandet..

• #8   12. apr 2011 Jeg kommer i til jeg kan se kølervæsken. Så det er et sted mellem min og max.

70-90 grader, må den godt svinge sådan frem og tilbage?

• #9   12. apr 2011 Somme tider er det kun vand ja. Ellers er det 50% rød kølervæske 50% vand.

• #10   12. apr 2011 Det må jeg lige prøve at teste om den gør.

Kan osse se at det damper op fra udluftningshullet i ekspansionsbeholderen, og nogle gange kan jeg høre det bobler/koger efter jeg har slukket bilen.

• #11   12. apr 2011 Termostat, er det den der lukker op for vandet ind til køleren?

• #12   12. apr 2011 hmm... Vil kølevandstemperaturen ikke blive for høj hvis termostaten er gået?

• #13   12. apr 2011 Men hvis den ikker lukker vandet ind, så det kan blive kølet, så vil bilen jo også blive for varm, og det gør den ikke. Der er fin cirkulation.

• #14   12. apr 2011 Kan se at der er fin cirkulation? Kan se, at hvis jeg tager den lille returslange af ekspansionsbeholderen mens bilen kører, kommer der vand ud af den - og kan lave en ret så lang stråle hvis jeg giver gas osse.

Hvis termostaten åbner for sent, kan jeg godt se at det vil fordampe. Men åbner den slet ikke, ville jeg jo have andre problemer osse smiley

• #15   12. apr 2011 Men selvfølgelig, at jeg tager slangen af mens billen er stoppet, og uden tryk på systemet, derefter starter jeg bilen.

• #16   12. apr 2011 Hvor gør den så af det vand den skal sende rundt i systemet, det skal da kommet et sted fra, og skal da osse "ende" et sted?

• #17   12. apr 2011 Og hvor kommer det så hen når det har været i køleren?

Hvad er den lille slange i ekspansionsbeholderen da til?

• #18   12. apr 2011 Og når det har været i køleren, hvor kommer det så hen?

• #19   12. apr 2011 Dvs den lille slange i ekspansionsbeholderen er til hvad?

• #20   12. apr 2011 Den går ind i den vandstuds foran blokken, der hvor kølevandstemperaturføleren osse sidder..

• #21   12. apr 2011 Det er nok den i toppen jeg mener.

• #22   12. apr 2011 Har haft mekanikere til at kigge på det. Og de er ude i revne og topstykke og jeg ved fanme ikke hvad. Det tror jeg bare ikke helt på smiley

Men tak for din tid.

• #23   12. apr 2011 Jeg syns bare altid folk siger topstykket er revnet og toppakningen er utæt. Og så ender det alligevel med at være noget der kunne være løst på et kvarter.

• #24   12. apr 2011 Alså hvis vi lige kan få noget på det rene her,

Hvor længe er den om at bruge vandet? hvis den bare synker efter 8 - 10 minutter er der sikkert luft i, hvis du har den gående i tomgang uden låg på beholderen må den ikke "koge" over

Jeg tror det du beskriver lyder som en toppakning. den larmer i beholderen ( bobler / koger ) den smider pludselig alt vandet ovenud beholderen. (især hvis man stopper motoren kommer det op.

Prøv at lade den køre 30 minutter hvor du bare fylder efter til mellem min og max, så burde der ikke ske noget - sker der noget så er det toppakning / reve, termostat der ikke åbner, eller måske en tilstoppet køler

Var det en mulighed at uploade en video herind? så vil vi sikkert gerne kigge med

• #25   12. apr 2011 Thomas A, der var noget der var til at føle på.

Det koger over hvis låget ikke er på og den står i tomgang i længere tid. Det er ikke engang 6 måneder siden toppakningen blev skiftet, og toppen blev tjekket for revner + at den ikke var skæv, og den har ikke været oppe på de helt vilde omdrejninger siden.

• #26   12. apr 2011 Mathias K
    Yes tænkte nok den ville koge over. hvad siger temp i bilen når det sker?, og hvis du stopper den så kommer der flere liter ud, det er sikkert kompressionstrykket der presser vandet ud, Den behøver ikke ryge for en toppakning fordi det er nok kompressionen fra cylinderen kan komme ud, - vandet behøver ikke nødvendigvis at kunne rende ind da det nok er et lille hul, hvis du har katalysator på vil den formå at brænde vandpatiklerne af før du kan se de ryger ud bagtil medmindre den er kold, - og så har topstykket ikke udvidet sig endnu ergo- den er tæt og heller ingen røg der.

Blev toppakningen monteret af en prof? evt garanti på reparationen? det kan være svært at se om den er revnet medmindre du havde den til en lokal cylinderservice-værksted. de kan planslibe den så den er 100% tæt. man kan også hvis man er til det lidt advanceret måle HC værdi`en fra dampen fra kølervæsten,- så kan man se om den indeholder uforbrændt benzinpatikler.

Tit og ofte ved toppakinger kommer varme måleren rasende hurtig til det røde felt hvis en golf har sådan en, min gamle golf 2 havde kun en rød lampe for motortemp, men et øjeblik er temp normal og så pludselig inden for 1-2 minutter går viseren i det røde felt og man kan høre der er tryk i beholderen.

Pas på med varmt vand og beholdere under tryk. de gamle kølerslanger bliver virkelig sat under pres og mennesker er ikke helt tosset med kogende vand på deres hud.

Held og lykke med bilen, - jeg håber naturligvis blot det er din termostat der ikke åbner, eller din vandpumpe der ikke længere sender vandet rundt, - det er før set at pumpehjulet står stille selvom remmen trækker pumpen rundt.

Få en ven til at kigge på det, eller måske hvis du skrev hvor du var fra at der var en herinde der ville kigge på det - vi er stadig nogle få der gør den slags uden beregning

• #27   12. apr 2011 Rolig Rune smiley jo jeg vil rigtig gerne høre, og jeg tester det så hurtigt jeg kan.

• #28   12. apr 2011 Temperaturen er normal når det sker. Har ikke lagt mærke til hvad der sker når jeg stopper den. Men mener det bare bliver ved med at koge lidt, og så falder det til ro. Der kommer kun det vand op som boblerne tager med sig - hvis du/i forstår smiley

Toppakningen blev monteret af en prof, godt nok 3. års lærling, som havde gjort det nogle gange. Alt blev spændt til efter Autodatas anvisninger, stræbolte og det hele blev skifter, vandpumpe, karburatorflange osv. Der var rimelig godt styr på det. Vi målte HC værdien sidst vi var ude på hans arbejde, og han synes ikke den var helt vildt høj - kan ikke huske værdien.

Den går kun hurtigt op i det røde felt hvis den mangler kølervæske, eller når den aldrig det røde felt.

Har prøvet det med varmt kølervæske og tryk! Skulle tage kølevandstemperaturen ud af en bil, og glemte at tage trykket først. Av av mit ansigt.

Jeg er fra Dronninglund i Nordjylland.

• #29   12. apr 2011 Alså

Vi ved at måleren er "normal" alså vandet er ikke for varmt

Når den står på halv ( midt i ) uden låg, inden det sker, - kan du så se at der kommer vand ud af den lille slange i toppen af beholderen når du giver gas? er slangen i bunden af køleren også varm? ( +60`C ) er slangen i toppen ind mod termostaten varm? har du fornemmelsen af at vandet bliver pumpet rundt når man giver gas ( det synker lidt i beholderen ( 1 cm ) og kommer hurtigt tilbage når den går i tomgang, + man kan se at der kommer en stråle igennem den lille slange i toppen af beholderen hvis pumpen og termostaten virker,- men pas på det vil være deromkring at den vil koge vandet af.

Jeg mener at køle blæseren starter ved 102`c - 105`c så det gør den ikke hvis der ikke er låg på, - så vil den jo koge inden ( cirka 100`c ) hvis der er låg på ligger kogepunktet omkring 110`c da den så vil lave tryk og flytte kogepunktet.

Anyway med den temp vi har uden for nu, bør den ikke koge uden log. hvor langt kan du køre? 10 - 30 minutter?

Selvom det gør ondt at skrive.. så tror jeg det er topstykket,- det er heller ikke det værste at skifte på sådan en, - den har også en alder hvor det er til at komme til en anden for penge.. find evt en brugt aflever den hos din cylinder service - få den planslebet samt ventilerne tilpasset så kan du jo stadig flytte bilen uden du skal have sendt topstykket ind. og lad vær med at købe toppakningen hos tantehansen. det skulle jo gerne holde lidt længere denne gang. måske du kan få skiftet tandremmen samtidig. En haynes bog er god hjælp men jeg kan høre du har en ven der kan sit kram og at du selv er begyndt af skrue,- det er sgu fedt nok. ellers lærer man jo ikke noget

• #30   12. apr 2011 Nu har den vel ikke sådan manglet kølevæske og været i det felt alt for længe for så ved vi da hvad der har slået toppen skæv

• #31   12. apr 2011 Pis-bil.. For mig lyder det osse mere og mere som topstykke, i og med blæseren starter og den nederste slange bliver varm.

Ved ikke helt hvad jeg gør.. Den har en del rustpletter osv i skærme, bagklap og i taget, den skal spores og have nye dæk.

Men hvad er det jeg skal have hvis det er? Et nyt topstykke?

• #32   12. apr 2011 Jeg har altid slukket den når den har været oppe på 100 grader, bare for en sikkerheds skyld.

• #33   12. apr 2011 100´c kan den også sagtens klare

Alså hvis du finde et andet topstykke skal du jo være sikker på den er bedre end den du har nu, - og så kan du måske bruge den du har istedet hvis du kan undvære den,- det bliver kun værre sommer hvor den ikke når at køle af og bliver hurtigere varm så gør den det nok med det samme

Men du skal vel have et topstykke planslebet,- trykprøvet ventilsæderne kan du evt selv slibe ( Harald-nyborg har haft ventilslibe pasta, ved ikke om de har det endnu )

Jeg mener her i esbjerg for godt 10 år siden kostede sådan en omgang 1000,- så fræser de bunden af topstykket så den bliver helt rent og plant,- og så får man den også motorvasket tilbage smiley så er det bare et par nye pakninger og en tandrem. så har du også noget at lave på søndag når du har tømremænd.

• #34   12. apr 2011 Skal satme ikke til at sætte tandrem på selv smiley det ender galt..

Hvor lang tid vil du sige det tager min kammerat at pille toppen ud, og afmontere det der skal afmonteres, så jeg kan sende den til slibning? Og hvor lang tid vil det tage at sætte toppen på igen bagefter? smiley

• #35   12. apr 2011 Der er afsat 6 timer til udskiftning af topstykke, det er jo også med af og på montering af ventiler.

Der er sat 2 timer og 40 minutter af til en toppakning

tallene skal ikke ligges sammen.- Data stammer fra Tolerance data og motorkoden er sat til ABU 1,6 fra 1992-1995 75 HK som et rent gæt

• #36   13. apr 2011 Min er så en 90 hestes, motorkode ABS, 1.8 og er fra 92 smiley

Har fået en mekaniker til at undersøge pris på planslibning, ny tandrem, ny vandpumpe, ny toppakning, ventildækselpakning og en ordentlig rensning! smiley Er spændt på hvad det bliver til.

Kommentér på:
Censor i ekspansionsbeholder golf 3

Annonce