{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.555 visninger | Oprettet:

Bilgenerator - virkemåde {{forumTopicSubject}}

Øges den mekaniske modstand i en AC generator fra en bil proportionalt med den elektriske belastning generatoren udsættes for?
Er dette ikke tilfældet er der så nogen der kan redegøre for hvorfor en bils brændstofforbrug bliver påvirket af hvor meget elektrisk udstyr man har tændt i bilen?
Og hvorfor en (oftest gammel) bil der holder i tomgang tydeligvis kan gå ned i omdrejningstal idét man tænder for lyset, eller en anden strømsluger? (tænker på om det skyldes at spændingen falder, så tændingen mister effektivitet, eller om det er fordi generatoren bliver "hårdere" at slæbe rundt)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bilgenerator - virkemåde
  • #1   15. jun 2011 tanken har ofte strejfet mig også!

• #2   15. jun 2011 Kom bare til at snakke om det igår og vi endte med den konklusion at ingen af os egentlig vidste det smiley

• #3   15. jun 2011 jo hårdre man belaster en generator, jo "tungere" er den at trække rundt...

Det kan typisk være fordi batteriet er ved at klappe, og generatoren så skal trække hele forbruget, for i reglen skal generatoren "bare" lade batteriet, medens det er batteriet der skal stå for at levere til de forskellige brugere...

Har man fx en stor kondensator til sit anlæg kan man mange gange køre op til 0,5-1 km længere på en liter brændstof, idet generatoren ikke bliver belastet på samme måde, da den kun lader batteriet, og kondensatoren så er i stand til at give strøm hurtigt til fx en el-bagrude...

Der blev en overgang solgt en slags mini kondensator til lige at hugge i cigaret stikket i bilen, og derved mente de at man kunne køre længere på en liter brændstof, men da kondensatoren ikke var særlig kraftig, grundet størrelsen, så hjalp det ikke det store, selvom ideen var god nok...

Håber det var svar nok, stavefejl er gratis .-)

• #4   15. jun 2011 jo mere strøm du bruger, jo mere strøm skal generatoren afgive, og ja den bliver "hårde" og trække rundt når den skal levere mere. og der jo også en del modstand i en AC kompressor, det giver mere modstand for motoren, samt at tynd olie, også kan gi bedre brandstof økonomi, da der også er mindre modstand end i en tyk olie!

• #5   15. jun 2011 Javel ja, men påvirker belastningen så også bilens brændstoføkonomi hvis man holder den under hvad batteriet kan levere? så generatoren altså udelukkende skal "efterlade" batteriet?

• #6   15. jun 2011 ja der vil jo altid være lidt modstand, så hvis det var muligt, vil det hjælpe at pille den af smiley meen dette kan jo så selvfølgelig ikk lade sig gøre smiley

• #7   15. jun 2011 Ja selvfølgelig vil der altid være lidt modstand, men vil den mekaniske modstand blive lavere hvis man pillede ledningerne af generatoren? igen som du siger det giver ingen mening at gøre det i praksis, men hvis det i siger passer så må den jo blive lettere at slæbe rundt?

• #8   15. jun 2011 kontra det faktum at man ville pille remmen af og evt kunne køre uden generator så ja, men bilens data fx 12,5 km/l er jo altid målt med generator monteret, men i princippet kan man godt sige at hvis man kan holde sit forbrug på 45 Ampere og batteriet eks. er på 55 Ampere så vil den tage mindre brændstof, som hvis talene var omvendt, altså 45 A batteri og 55A forbrug da generatoren så BÅDE skal lade batteri OG supplere for de manglende Ampere i forbruget...

• #9   15. jun 2011 Citat: "men i princippet kan man godt sige at hvis man kan holde sit forbrug på 45 Ampere og batteriet eks. er på 55 Ampere så vil den tage mindre brændstof"

Du mener altså hvis bilens forbrug er 45 A og batteriet er så opladet at det kontinuerligt kan levere 55 A, så er det (teoretisk) kun rotoren i generattorens vægt samt tab i lejer, remhjul o.lign. der skal slæbes rundt.
    Og så idet forbruget overhaler hvad batteriet kan levere, bliver generatoren tungere at trække?
    Bare for lige at være sikker hvad du mener

• #10   15. jun 2011 jep det er lige det jeg mener smiley

• #11   15. jun 2011 Men er det så det der sker når min gamle bil går ned i omdrejninger idet jeg tænder for lyset (holder i tomgang). Nu ved jeg ikke hvor mange amp lygterne trækker (det ved du sikker) men lad os sige de trække 15 A. Mit batteri er splinternyt, og kan selvfølgelig lever over 100 A kortvarigt da det jo skal kunne trække en startermotor. Ved ikke hvor mange amperetimer jeg har i det, men min logik siger mig at generatorens modstand først skal ændre sig efter lyset har stået tændt et stykke tid og tærret på batteriets kapacitet, og ikke straks som jeg tænder for lyset, da glødelamper ikke har nogen startstrøm...?

• #12   15. jun 2011 Citat "Har man fx en stor kondensator til sit anlæg kan man mange gange køre op til 0,5-1 km længere på en liter brændstof, idet generatoren ikke bliver belastet på samme måde, da den kun lader batteriet, og kondensatoren så er i stand til at give strøm hurtigt til fx en el-bagrude"

Øhh Den var ellers meget god, og så er det du gerne må underbygge dit postulat.

Et batteri er jo en kondensator i sig selv, så med det du siger, skal en bil jo så køre længere på literen når man sætter et større batteri på bilen.

Jeg vil mene det er noget vrøvl

• #13   15. jun 2011 hvis det er i din clio der vil jeg gætte på at du har et batteri på 45A..
    Den køre med 55w x2 i hver forlygte + 4x 5w til pos. lys altså ialt 130w

Du har en konstant spænding på 12,4V ca.

med lidt Simpel fysik 1-1... Ohms lov

Kunne man i reglen godt regne ud hvor mange ampere dette så vil give osv. men da modstanden (ohm) jo er svær at måle fra generator til batteri gennem kontakt ud til pære.. så er det næsten håbløst, men hvis du har et helt nyt batteri og den går ned i tomgang idet du tænder lyset eller en el-bagrude eks. så vil jeg tro det kunne være en stel ledning der trækker for meget modstand, eller også skal det bare være sådan smiley

• #14   15. jun 2011 Quassimodo - både ja og alligevel nej

En kondensator er i stand til at afgive strømmen meget hurtigere, som fx et batteri er, har man fx et AGM (gele) batteri vil man også kunne "køre længere på literen" da dette også er i stand til HURTIGT at afgive den mængde strøm en forbruger "pludselig" skal have, som fx en el bagrude eller at man tænder for lyset, og derved spare man den extra modstand der ellers ville være kommet fra generatoren...

Altså forstå mig ret, det er ikke sådan at man kan smide 2x 100ah gele batterier i bilen og en masse kondensatore og så køre dobbelt så langt hehe

Men teorien siger at det skal kunne lade sig gøre, det er jo dog svært at måle da det er så lidt så lidt...

• #15   15. jun 2011 Så lygterne trækker altså ca. 10,5 A, modstanden vil være minimal og må skulle måles fra batt til lampe et træk på maks 3 meter selv ved o,75 kvadrat giver det jo ikke meget modstand, så lad os sige lygterne i realiteten trækker 10 A. Det er jo ingenting?! nu er det godt nok ikke clioen men min mascot der er tale om, men ja som sagt batteriet er nyt og generatoren lader ganske fint på det.

• #16   15. jun 2011 det - TE$$E - er helt korrekt smiley kanon gode forklaringer du har givet :)!

• #17   15. jun 2011 Quassimodo - og man kan jo heller ikk bare smide et større batteri i, da en generator eks lader med 55AH, så vil et batteri på 100 ampere skulle lades hårdt hele tiden, og det vil i teorien give en modsat effekt, altså KORTERE på literen...

Det er derfor de fleste generatore typisk er 10AH større en det batteri der sidder i bilen "ab fabrik"
    Da den så har nemmere ved at lade batteriet op, og igen giver lavere modstand i generatoren = "længere på literen"

smiley

• #18   15. jun 2011 Så lygterne trækker altså ca. 10,5 A, modstanden vil være minimal og må skulle måles fra batt til lampe et træk på maks 3 meter selv ved o,75 kvadrat giver det jo ikke meget modstand, så lad os sige lygterne i realiteten trækker 10 A. Det er jo ingenting?! nu er det godt nok ikke clioen men min mascot der er tale om, men ja som sagt batteriet er nyt og generatoren lader ganske fint på det.

• #19   15. jun 2011 Mathias n - køre en mascot ikke på 6v hehe

Ej spøg til side, men jeg er ikke fysiker, så kan kun holde mig til teorien, men ved at rigtig mange biler laver det nummer der i tomgang når den så for et extra forbrug pludselig, så det skal vel være sådan...

Ved dog at min gamle kadett holdte op med det efter jeg byggede anlæg i og fik et 75A gele batteri og en 10Farads kondensator...

Men jo, før gjorde den det

• #20   15. jun 2011 Hov. dobbeltpost smiley
    Men - TE$$E - Hvorfor opgiver du generatorens størrelse i amperetimer?! Og ikke ampere, det forstår jeg ikke

• #21   15. jun 2011 Morsomt smiley men ja så har det nok noget at gøre med at mit blybatteri er for langsomt til at starte med at afgive strømmen til lygterne så generatoren er nødt til at tage over de første par sek. efter man har tændt lyset. Mon ikke?

• #22   15. jun 2011 ups my bad... kan godt se der er en enkelt smutter oppe i et svar til Quassimodo, det er mine fede dukke fingre og min hjerne der ikke lige kan komunikere ordenligt smiley

Generator er selvfølgelig i Ampere og et batteri eks. vil være i Amprer-timer...

Da en generator jo har en dynamisk spænding der kun kan varieres af de omdrejninger den evt måtte få, er det er en "evig" strømkilde og derfor ampere...

Et batteri derimod er en opladet kilde og der angives størrelsen/levetiden i Ampere-timer...
    Altså kan et 55AH batteri trække 55ampere forbrug i 1 time...
    det vil nok give op før tid, da det ikke kan holde spændingen hele tiden, længe leve lithium-ion batteri'er smiley

• #23   15. jun 2011 citat: Morsomt smiley men ja så har det nok noget at gøre med at mit blybatteri er for langsomt til at starte med at afgive strømmen til lygterne så generatoren er nødt til at tage over de første par sek. efter man har tændt lyset. Mon ikke?...

Jeps det var det jeg ikke lige kunne få forklaret, og i dette tilfælde vil en kondensator eller et Gele batteri kunne levere den fornødne strøm hurtigere, så generatoren ikke skal lappe over i et par sekunder...
    For en bil går typisk ned i tomgang, og kommer så op igen efter kort tid...

• #24   15. jun 2011 Godt så! smiley

• #25   15. jun 2011 SKÅL på det... god onsdag aften .-)

• #26   15. jun 2011 Men hey! Hvis nu jeg tager en aflagt men velfungerende generator og laver en lille prøvestand med forskellige modstande til at skyde ind over afgangsklemmerne fra generatoren og så tager en boremaskine og kører generatoren op i omdrejninger så bør boremaskinens motor gå ned i omdrejninger hvis jeg skyder en lavere modstand ind over klemmerne! Nu er min aften reddet smiley

• #27   15. jun 2011 ja gå du i krig med det smiley

Men jo det burde virke sådan, lykkedes det for dig så tag en video og upload smiley

• #28   15. jun 2011 opdater den her tråd når du finder ud af noget! så abonnerer jeg lige på den smiley

• #29   22. okt 2012 Grund til at dine lygter lige falmer i det øjeblik du tænder dem er fordi at generator levere forskelligt ved forskellige mdr. Dvs hvis du tænder dine lys og giver den lidt omdr så vil lysene blive skarpe med det samme, det er fordi du få generatoren igang med flere omdr og dermed producere den flere amp. eks ved 1400 omdr =12v= 15 amp. bare et ekspempel.

Men det er helt klart din generator som ikke levere nok og hurtigt, men det kan ligesåvel være at i det øjeblik du tænder dine lys så bliver alt strømmen slugt fra batteriet i et par ms også skal generatorren igang med at lade, når den så har opladt batt så bliver strømmen stabil og dine lys vil være klare og fine.

Kommentér på:
Bilgenerator - virkemåde

Annonce