6.555 visninger
|
Oprettet:
Bilgenerator - virkemåde {{forumTopicSubject}}
Øges den mekaniske modstand i en AC generator fra en bil proportionalt med den elektriske belastning generatoren udsættes for?
Er dette ikke tilfældet er der så nogen der kan redegøre for hvorfor en bils brændstofforbrug bliver påvirket af hvor meget elektrisk udstyr man har tændt i bilen?
Og hvorfor en (oftest gammel) bil der holder i tomgang tydeligvis kan gå ned i omdrejningstal idét man tænder for lyset, eller en anden strømsluger? (tænker på om det skyldes at spændingen falder, så tændingen mister effektivitet, eller om det er fordi generatoren bliver "hårdere" at slæbe rundt)
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 115 Svar: 1.778
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
Det kan typisk være fordi batteriet er ved at klappe, og generatoren så skal trække hele forbruget, for i reglen skal generatoren "bare" lade batteriet, medens det er batteriet der skal stå for at levere til de forskellige brugere...
Har man fx en stor kondensator til sit anlæg kan man mange gange køre op til 0,5-1 km længere på en liter brændstof, idet generatoren ikke bliver belastet på samme måde, da den kun lader batteriet, og kondensatoren så er i stand til at give strøm hurtigt til fx en el-bagrude...
Der blev en overgang solgt en slags mini kondensator til lige at hugge i cigaret stikket i bilen, og derved mente de at man kunne køre længere på en liter brændstof, men da kondensatoren ikke var særlig kraftig, grundet størrelsen, så hjalp det ikke det store, selvom ideen var god nok...
Håber det var svar nok, stavefejl er gratis .-)
aug 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 4 Emner: 396 Svar: 1.442
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
aug 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 4 Emner: 396 Svar: 1.442
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
Du mener altså hvis bilens forbrug er 45 A og batteriet er så opladet at det kontinuerligt kan levere 55 A, så er det (teoretisk) kun rotoren i generattorens vægt samt tab i lejer, remhjul o.lign. der skal slæbes rundt.
Og så idet forbruget overhaler hvad batteriet kan levere, bliver generatoren tungere at trække?
Bare for lige at være sikker hvad du mener
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 1.252
Øhh Den var ellers meget god, og så er det du gerne må underbygge dit postulat.
Et batteri er jo en kondensator i sig selv, så med det du siger, skal en bil jo så køre længere på literen når man sætter et større batteri på bilen.
Jeg vil mene det er noget vrøvl
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
Den køre med 55w x2 i hver forlygte + 4x 5w til pos. lys altså ialt 130w
Du har en konstant spænding på 12,4V ca.
med lidt Simpel fysik 1-1... Ohms lov
Kunne man i reglen godt regne ud hvor mange ampere dette så vil give osv. men da modstanden (ohm) jo er svær at måle fra generator til batteri gennem kontakt ud til pære.. så er det næsten håbløst, men hvis du har et helt nyt batteri og den går ned i tomgang idet du tænder lyset eller en el-bagrude eks. så vil jeg tro det kunne være en stel ledning der trækker for meget modstand, eller også skal det bare være sådan
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
En kondensator er i stand til at afgive strømmen meget hurtigere, som fx et batteri er, har man fx et AGM (gele) batteri vil man også kunne "køre længere på literen" da dette også er i stand til HURTIGT at afgive den mængde strøm en forbruger "pludselig" skal have, som fx en el bagrude eller at man tænder for lyset, og derved spare man den extra modstand der ellers ville være kommet fra generatoren...
Altså forstå mig ret, det er ikke sådan at man kan smide 2x 100ah gele batterier i bilen og en masse kondensatore og så køre dobbelt så langt hehe
Men teorien siger at det skal kunne lade sig gøre, det er jo dog svært at måle da det er så lidt så lidt...
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
aug 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 4 Emner: 396 Svar: 1.442
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
Det er derfor de fleste generatore typisk er 10AH større en det batteri der sidder i bilen "ab fabrik"
Da den så har nemmere ved at lade batteriet op, og igen giver lavere modstand i generatoren = "længere på literen"
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
Ej spøg til side, men jeg er ikke fysiker, så kan kun holde mig til teorien, men ved at rigtig mange biler laver det nummer der i tomgang når den så for et extra forbrug pludselig, så det skal vel være sådan...
Ved dog at min gamle kadett holdte op med det efter jeg byggede anlæg i og fik et 75A gele batteri og en 10Farads kondensator...
Men jo, før gjorde den det
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
Men - TE$$E - Hvorfor opgiver du generatorens størrelse i amperetimer?! Og ikke ampere, det forstår jeg ikke
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
Generator er selvfølgelig i Ampere og et batteri eks. vil være i Amprer-timer...
Da en generator jo har en dynamisk spænding der kun kan varieres af de omdrejninger den evt måtte få, er det er en "evig" strømkilde og derfor ampere...
Et batteri derimod er en opladet kilde og der angives størrelsen/levetiden i Ampere-timer...
Altså kan et 55AH batteri trække 55ampere forbrug i 1 time...
det vil nok give op før tid, da det ikke kan holde spændingen hele tiden, længe leve lithium-ion batteri'er
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
Jeps det var det jeg ikke lige kunne få forklaret, og i dette tilfælde vil en kondensator eller et Gele batteri kunne levere den fornødne strøm hurtigere, så generatoren ikke skal lappe over i et par sekunder...
For en bil går typisk ned i tomgang, og kommer så op igen efter kort tid...
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 46
mar 2004
Følger: 95 Følgere: 92 Biler: 10 Emner: 41 Svar: 270
Men jo det burde virke sådan, lykkedes det for dig så tag en video og upload
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 115 Svar: 1.778
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Men det er helt klart din generator som ikke levere nok og hurtigt, men det kan ligesåvel være at i det øjeblik du tænder dine lys så bliver alt strømmen slugt fra batteriet i et par ms også skal generatorren igang med at lade, når den så har opladt batt så bliver strømmen stabil og dine lys vil være klare og fine.
Bilgenerator - virkemåde