{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.212 visninger | Oprettet:

Morten -
Morten -
Emner: 11 Svar: 18

Octavia 1.6 LX '97 med motorknas {{forumTopicSubject}}

Hej gutter!

Så er den gal med Skodaen, og jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej med at fixe patienten!

Optakt til problemer kort. Gik sidste år på 3 cylindre. Fixet med et nyt tændrørskabel. Begyndte i foråret igen at opføre sig tilsvarende (ala 3 cylindre) og jeg gik igang med at udskifte tændrørskabel(er) igen. Det virkede bare ikke rigtigt, og mens jeg står og roder - har bla. tændrør ude for at kigge på dem, og starter og slukker motoren en del gange. Pludselig begynder den at sige en grim lyd - nærmest som om der nu ligger en møtrik i én af cylindrene og jokker op og ned for hver "stempelomgang". Jeg er nødt til at parkere andetsteds og kan humpe derover ved at give godt med gas (den vil meget gerne gå ud). Da jeg parkerer ryger det temmeligt kraftigt fra udstødningen. I situationen vurderer jeg, det til at være forbrændt olie, men jeg skal ikke kunne udelukke uforbrændt benzin. Det skal her tilføjes, at den har haft et stigende olieforbrug over de sidste 1-2år - i stil med 0,5-0,7L pr 1000KM. Fortsat lyd fra motor ved parkeringen..

Nu har jeg flået topstykke af, og forventede at finde en synlig forklaring i cylinder 1 (da jeg syntes lyden kom herfra). Det var der desværre ikke. Ventiler ser fine ud i alle 4 cylindre. Kan se ind til anlægsflader mellem ventilskåle og "topstykke", og det ser også fint ud (ala slibning overflødigt). Har testet for utætheder omkring ventiler med benzin oppefra uden noget at bemærke (har dog ikke den store fidus til testen).

Der er lidt "tyggemærker" i cylinder 1 og 2 (se evt. dårligt billede: http://i.imgur.com/QjoQf.jpg ) på stemplernes "forhøjninger". På modsvarende flade på topstykke ligeså. Cylindervægge ser helt fine ud. Der var ingen fremmedlegemer i forbrændingskamre. Der er intet observerbart slør i nogen af stemplerne.

Dertil er der en del koksaflejringer i indgangen til udstødningsmanifolden ved cylinder 1 og 3, samt i disse udstødningsporte. I cylinder 3 virkeligt meget, således at diameteren næsten er halveret, og det er noget halvforstenet noget..

Hvad gør en klog? Begynder at flå stempler ud i vildskab og tjekker tolerancer/lejer/olie- skraberinge? Jeg har ikke prøvet den øvelse før på en bil (er primært til MC-motorer), men får fortalt at det er til at have med at gøre - kommer dog vist nok til at skulle skaffe sådan en stempel-tang-ting!?

Mener I ud fra beskrivelsen, at jeg skal involvere cylinderservice og hoste op for ventilservice, planslibning og rensning af udstødningsport (kan man ikke rense selv?)

Puha, en ordentlig flok spørgsmål. Håber I kunne have et bud på diagnose og gode råd til videre fremfærd.

På forhånd tak
Morten

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Octavia 1.6 LX '97 med motorknas
  • #1   14. jul 2011 Det billigste ville være en huggermotor, de kan fåes fra 3000

• Morten -
    Morten - Tilmeldt:
    okt 2005

Emner: 11 Svar: 18
    #2   14. jul 2011 Kan det virkeligt gøres så billigt? Og risikerer man ikke let at komme til at købe katten i sækken? Og og og; er det ikke sk*de besværligt at lave sådan en motorudskiftning? Jeg har, som skrevet, primært erfaring med MC-skrueri. Ikke adgang til grav/lift og gruer lidt for den løsning. Hvis det er klart billigst, er det selvfølgelig interessant (jeg tvivler nu lidt, mandetimer inkluderet smiley

Kommentér på:
Octavia 1.6 LX '97 med motorknas

Annonce