{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.320 visninger | Oprettet:

motor køre selv om tænding er slukket? {{forumTopicSubject}}

der er her tale om en båd med indenbordsmotor
det er en volvo penta 8cyl benz men efter min overbevisning skulle der ikke være forskel på den og en bilmotor smiley
har også prøvet på baadgalleri men der er vist ikke så mange mennesker.

Here we go....

når vi starter båden virker alt som det skal. men når vi slukker båden på tændingsnøglen så bliver motoren ved med at køre?
har lavet tre billeder der viser hvad vi måler og hvordan det er koblet sammen.

første billede.
tændingen er slukket og måler 0 volt ved tændspole

http://imageshack.us/photo/my-images/819/tndingoffmotorslukket.jpg/

andet billede.
tænding er tændt motor er ikke startet og måler 12 volt ved tændspole.

http://imageshack.us/photo/my-images/809/tndingonmotoroff.jpg/

billede tre.
motoren er blevet startet og jeg afbryder tændingen. motoren fortsætter med at gå så jeg dobbelt tjekker den ikke får 12v fra tændingsnøglen ved at afbryde kablet fra tændingsnøglen ned til generatoren så kredsløbet er nu helt uden nogen former for ledninger op til tændingsnøglen

http://imageshack.us/photo/my-images/40/motorstartettndingoff.jpg/

hvad sker der???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  motor køre selv om tænding er slukket?
  • #1   1. okt 2011 kontroller din stel ved tændingslåsen, bådmotore plejer at ligge stel til tændspolen når de slukkes/tænding tages af... du har vel også en dødemands knap lige ved siden af (som har samme funktion)

• #2   1. okt 2011 nope ingen dødmandsknap.
    og fejlen er ny og der er ingen stel til plus i digrammet.

• #3   1. okt 2011 plejer at være sådan på de mindre speedbåde, med fx jet-motore, jet-ski osv

Men hvis du har diagrammet kan det vel ikke være det store problem at fejlsøge på ?

• #4   1. okt 2011 okay diagrammet lød er mere end det er. altså det er det som vi har fundet frem til der sidder og målt frem til.
    men en generator den kan godt tåle at få smidt minus ind på D+ for at slukke?

• #5   1. okt 2011 som det er lige nu holder D+ polen fra generatoren jo tændspolen med strøm når man slukker for tændingen, skal der være +12 volt på den. jeg mindes man sender +12v ind for at få den til at lade på de to tykke kabler?

• #6   1. okt 2011 hvorfor går d+ fra generator på tændspolen . der er +12v i denne når den kører . det er til ladepampe og har intet at lave på tændspole ..

B+ er til batt d+ er til stel på ladelampe som så skal ha tændings plus på den anden side. . og når så motor slår igang sætter generator + ud på D+ og derved slukker ladelampen . sådan er det lavet på stortset alle biler før 2000 i hvertfald

så prøv fjern D+ fra generator til tændspole.

• #7   1. okt 2011 prøv at se om du kan finde noget der kan hjælpe dig her

http://www.marineengine.com/manuals/volvo/index.html

men ellers ville jeg nok starte med at kontrollere og udmåle ledningerne.. i en båd, med rystelser og mulig udsættelse for saltvand skal der ikke meget til at lave en dårlig forbindelse

• #8   1. okt 2011 rene det er ikke lige sådan at fjerne d+ fra tændspolen da de to ledninger er sat sammen fra fabrikken? altså det køre i et ledningsnet, det er ikke noget vi har lavet. Det er bare holdt op med at virke.
    Men ideen med at sætte minus til D+ når tændingen er slukket vil jo unægteligt gøre så generatoren ikke sender +12v ud på d+ Spørgsmålet er bare om en generator kan klare det?

• #10   1. okt 2011 nej en kontakt vil ikke hjælpe meget da tændspolen sidder ret tæt på generatoren og strømmen kommer fra tændspolen og tændingskontakten sidder oppe i styrepulten :S

• #12   1. okt 2011 Hvad i alverden laver D+ lige i det kredsløb??

Er der en form for nødforanstaltning, hvis strømmen skulle forsvinde mens motoren kører, for normalt er D+ KUN til ladelampen.

• #13   1. okt 2011 polo doktor
    du lyder ca som min mig da jeg opdagede den ledning var koblet sammen med tændspole smiley

Men der er ingen der giver svar på om en generator kan klare at man ligger D+ til stel så man for afbrudt kredsen og motoren går i stå ?

• #14   1. okt 2011 vis motoren ikke stopper når du tager tænding fra og der ikke er strøm på din plus side på tændspolen så burde din tændspole ikke lave strøm til din fordeler og der med ikke lave gnist ( med mindre du har fucket op i din måling) men tjek nu lige om motor går ud når du river tændkablet af din tændspole..

• #15   1. okt 2011 Selvfølgelig går motoren ud hvis han rykker tændkablet ud af spolen, den kører jo ikke uden gnist.

• #16   1. okt 2011 Afbryder på D+, så må den da stoppe.

• #17   1. okt 2011 tror måske vac car freak misforstår smiley men om ikke andet vil jeg uden at det er afprøvet i praksis også give ham ret. JA motoren stopper med at køre hvis man rygger tændkablet ud smiley

Men Allan, ja en afbryder imellem tændspolen og d+ vil også slukke motoren. Det er sådan vi slukker den nu for ellers køre den jo som sagt.

Men igen ledningsnettet er ikke noget vi har lavet, og D+ sidder altså sammen med tændspolens + så den køre.
    det som jeg nu om lidt vil køre ud og undersøge er om den ledning som går til tændspolens + og d+ fra tændingsnøglen, om den i tændingsnøglen skal gå til minus når tændingsnøglen står i off
    forstået sådan at tændspole plus og d+ fra generator skal have minus når den er i off position.
    Hvis tændspolens plus får minus så vil den jo helt sikkert gå i stå.
    "problemet" er jo bare at når der kommer minus ned igennem den plusledning til tændspolens plus får D+ på generatoren jo også automatisk minus og det ved jeg ikke om den kan holde til.

Men igen, som ledningsnettet er konstrueret hvor tændspolens+ og D+ er sat sammen, så HVIS generatoren SKAL lave + på D+ når den er igang så er der jo også KUN en måde at slukke på.....

Kommentér på:
motor køre selv om tænding er slukket?

Annonce