motor køre selv om tænding er slukket? {{forumTopicSubject}}
der er her tale om en båd med indenbordsmotor
det er en volvo penta 8cyl benz men efter min overbevisning skulle der ikke være forskel på den og en bilmotor
har også prøvet på baadgalleri men der er vist ikke så mange mennesker.
Here we go....
når vi starter båden virker alt som det skal. men når vi slukker båden på tændingsnøglen så bliver motoren ved med at køre?
har lavet tre billeder der viser hvad vi måler og hvordan det er koblet sammen.
første billede.
tændingen er slukket og måler 0 volt ved tændspole
http://imageshack.us/photo/my-images/819/tndingoffmotorslukket.jpg/
andet billede.
tænding er tændt motor er ikke startet og måler 12 volt ved tændspole.
http://imageshack.us/photo/my-images/809/tndingonmotoroff.jpg/
billede tre.
motoren er blevet startet og jeg afbryder tændingen. motoren fortsætter med at gå så jeg dobbelt tjekker den ikke får 12v fra tændingsnøglen ved at afbryde kablet fra tændingsnøglen ned til generatoren så kredsløbet er nu helt uden nogen former for ledninger op til tændingsnøglen
http://imageshack.us/photo/my-images/40/motorstartettndingoff.jpg/
hvad sker der???
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 399
feb 2005
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 104
og fejlen er ny og der er ingen stel til plus i digrammet.
maj 2007
Men hvis du har diagrammet kan det vel ikke være det store problem at fejlsøge på ?
feb 2005
men en generator den kan godt tåle at få smidt minus ind på D+ for at slukke?
feb 2005
aug 2004
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 6 Emner: 8 Svar: 2.121
B+ er til batt d+ er til stel på ladelampe som så skal ha tændings plus på den anden side. . og når så motor slår igang sætter generator + ud på D+ og derved slukker ladelampen . sådan er det lavet på stortset alle biler før 2000 i hvertfald
så prøv fjern D+ fra generator til tændspole.
maj 2007
http://www.marineengine.com/manuals/volvo/index.html
men ellers ville jeg nok starte med at kontrollere og udmåle ledningerne.. i en båd, med rystelser og mulig udsættelse for saltvand skal der ikke meget til at lave en dårlig forbindelse
feb 2005
Men ideen med at sætte minus til D+ når tændingen er slukket vil jo unægteligt gøre så generatoren ikke sender +12v ud på d+ Spørgsmålet er bare om en generator kan klare det?
feb 2005
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
Er der en form for nødforanstaltning, hvis strømmen skulle forsvinde mens motoren kører, for normalt er D+ KUN til ladelampen.
feb 2005
du lyder ca som min mig da jeg opdagede den ledning var koblet sammen med tændspole
Men der er ingen der giver svar på om en generator kan klare at man ligger D+ til stel så man for afbrudt kredsen og motoren går i stå ?
mar 2008
Følger: 80 Følgere: 77 Biler: 4 Emner: 88 Svar: 522
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
feb 2005
Men Allan, ja en afbryder imellem tændspolen og d+ vil også slukke motoren. Det er sådan vi slukker den nu for ellers køre den jo som sagt.
Men igen ledningsnettet er ikke noget vi har lavet, og D+ sidder altså sammen med tændspolens + så den køre.
det som jeg nu om lidt vil køre ud og undersøge er om den ledning som går til tændspolens + og d+ fra tændingsnøglen, om den i tændingsnøglen skal gå til minus når tændingsnøglen står i off
forstået sådan at tændspole plus og d+ fra generator skal have minus når den er i off position.
Hvis tændspolens plus får minus så vil den jo helt sikkert gå i stå.
"problemet" er jo bare at når der kommer minus ned igennem den plusledning til tændspolens plus får D+ på generatoren jo også automatisk minus og det ved jeg ikke om den kan holde til.
Men igen, som ledningsnettet er konstrueret hvor tændspolens+ og D+ er sat sammen, så HVIS generatoren SKAL lave + på D+ når den er igang så er der jo også KUN en måde at slukke på.....
motor køre selv om tænding er slukket?