{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.813 visninger | Oprettet:

BMW M52 Kædestrammer {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med at kigge lidt på en E36 323 der rasler fra knastkæden. Den har fået skiftet Vanos uden at det har ændret på lyden.
Hvordan og hvorledes er det at udskifte kædestrammere på sådan en motor? Kan det gøres oppe fra igennem ventildækslet, eller skal forgården osv afmonteres?
Eller er der evt en det af strammeren der er til at komme til udvendigt på motoren?
På forhånd tak, Morten.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BMW M52 Kædestrammer
  • #1   23. nov 2011 En del af strammeren X - Hurra for Edit funktionen. smiley

• #2   23. nov 2011 Forgården skal af

• #3   23. nov 2011 Morten - Når den er afmonteret, er det så lige til at gå til?

• #4   23. nov 2011 nej forgården skal ikke af! kædestrammeren er på venstre side af motoren når du står foran:)
    den er lige til at skifte, meget nemt;) tror den er størrelse 27!

• #5   23. nov 2011 Synes nok jeg så noget nede på siden af blokken i venstre side.
    Er det nok at skifte den del af strammeren, eller skal skinnerne normalt også skiftes?

• #6   23. nov 2011 normalt skal intet skiftes;)
    jeg skifter mange af de strammere og skinnere/glidere på E90 N42/N46 motorer, men jeg tror at e36 kører med jern skinnere, dvs at de ikke knækker:)
    jeg har ellers aldrig skiftet kæde strammere/skinnere på M50-M52-M54,
    de køre bare;)

prøv at skifte strammeren:)

• #7   23. nov 2011 Du mener bare det er strammeren på siden af blokken der skal skiftes?
    Det er ikke min bil, men min kusine og hendes mands bil jeg har kigget på.
    Og mange tak for hjælpen.

• #8   23. nov 2011 det skader jo ikke at prøve, den er billig og nem at skifte:) men det kan jo være at skinnerne er knækket, men så burde den også være hoppet i kæden!!

• #9   23. nov 2011 Strammeren sidder ude på siden af blokken nede omkring udstødnings manifolden ... men altså du skal self. have forgården af for at skifte skinner m.m men selve strammer er der igennem, men du har jo også en kædestrammer i toppen, du sikker på det ikke skyldes olie tryk eller lign. de plejer ikke at have problemer med makrallen som sådan smiley

• #10   23. nov 2011 den strammer der sidder i toppen er kun til den ene knast ikke rigtigt??:)

og det er ingen grund til at skifte skinnerne hvis de ikke er knækket:)!!

• #11   23. nov 2011 Bilen kører som den skal og den er ikke skamkørt eller andet. Og den har som sagt fået skiftet Vanos, da man troede det var her problemet lå.
    15-1700 omdrejninger og så slippe gassen, så kommer den raslen fra kæden som om den er for løs.

• #12   23. nov 2011 forkert olie kan også være problemet...!

• #13   23. nov 2011 okay men hvis vanos ikke er lavet korrekt, vil den også skralle ekstremt... og selvom skinnerne ikke er knækket er det da stadig en go ide at skifte dem hvis man skal ind til dem, de blir da slidt, og den i toppen strammer begge knasthjul..

• #14   23. nov 2011 jaja altså kæden imellem begge knaster, det var også det jeg mente:)
    men hvis han nu slipper for at komme der ind;)

• #15   23. nov 2011 Vanos enheden er skiftet på BMW værksted i Tyskland, og lyden er samme både før og efter udskiftning af Vanos.
    Men en udskiftning af strammeren nede på siden af blokken og nyt olie + filter ville hjælpe? Strammeren i toppen, sidder den under ventildækslet?
    Har ikke rigtigt rodet i BMW'er og slet ikke inde ved kæden, derfor alle spørgsmålene.

• #16   23. nov 2011 ja den er under dækslet, men jeg er ikke kommet ud for at den har lavet meget støj da den kun er til kæden til begge knasthjul som er meget kort:)

• #17   23. nov 2011 Du kan også risikere at slidsken på siden ligger løs hvis den er defekt, ..emn start med strammeren i siden .. kan være den der hænger

• #18   23. nov 2011 Okay, men er det til at kontrollere hvis man lige hiver dækslet af?
    Samtidig så klager de over, at bilen har fået en svag pruttelyd som om den er blevet utæt i indsugning eller udstødningen. De har snakket med en bmw mand om, at det muligvis kunne være en utæt indsugnings manifol pakning. Er det noget i har skiftet?

• #19   23. nov 2011 det kan jo ske på en gammel bil, men nej det er ikke noget jeg skifter til dagligt!
    jeg siger som B4NDIT prøv strammeren hvis du vil slippe for at åbne motoren:)

• #20   23. nov 2011 Samtidig er benzinforbruget gået fra 11 til 9 km/literen.
    Men jeg tror jeg vil prøve og sprøjte noget udover indsugningen mens motoren kører og ser om det ændre motorgang. Inden jeg hiver indsugningen af.
    Og jeg er egentlig ligeglad med om jeg så skal hovedrenovere hele motoren, det er bare billigere for dem hvis jeg kan nøjes med at skifte den strammer og olie + filteret.
    Hvilken optimal olie kan jeg hælde på? Vi har Valvoline 5W40 på arbejdet. Skal der evt. noget 10W40 på?

• #21   23. nov 2011 hvad ævler I om ?!

Retardoer eller hvad ?

Hvordan vil I få den store skinne der strammer kæden ud og skifte og det hele sidder rigtigt igen uden at hive forgården af ?

Hvad er det for noget ævl om kaden mellem knasterne? Lad da den sidde i fred?!

Er i bagere og pædagoger eller hvad ?

• #22   23. nov 2011 jeg er faktisk ikke sikker, da jeg næsten kun roder med nyere bmw´er, men vi skider castrol 5w-40 på alt ældre end 2001 her på arbejdet! 5w-30 på de nyere maskiner;)

jeg er autoriseret bmw mekaniker:)

• #23   23. nov 2011 Morten - Hvis du gad læse de svar de har kommet med, så skriver de faktisk at forgården SKAL af hvis det skal skiftes, men at strammeren sidder udvendigt på siden af blokken og kan skiftes uden større besvær.
    Så læs og forstå istedet for at svin folk til uden grund.

• #24   23. nov 2011 Morten M
    hold kæft mand, den skinner strammer ikke en skid kæden, det er en hydraulisk strammer der sidder uden på motoren der skubber den skinner mod kæden!!

du må læse lidt:)

• #25   23. nov 2011 Steintór R

Piv piv - og hvordan ser skinne ud efter kæden har tæsket på den ? Ja, vil jo bare manden det bedste og lave det ordenligt første gang.

Det er jo ikke raketvidenskab vel.

• #26   24. nov 2011 det er en helt anden ting, det var bare ikke rigtigt det du skrev første gang:)

• D J
    D J Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #27   5. mar 2012 Steintor. Nu ser jeg du er aut. bmw mekaniker. Er du det i kbh?
    Har en e46 316,2002 n42 som er en evighed om at gå op i omdr. og når jeg slipper gassen siger den grrr,der kommer en raslen fra omkring insugnings manifolden,og der er intet træk i den overhoved,er det noget du har stødt ind i før,og hvis det er er det så noget du kunne kigge på?

/Daniel

• #28   14. feb 2016 Fandt du ud af hvad det var? smiley

• #29   28. aug 2016 Fandt du ud af hvad fejlen var?:)

Kommentér på:
BMW M52 Kædestrammer

Annonce