{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.052 visninger | Oprettet:

Polo 6n 1,4 vil ikke køle motor {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Her over en del måneder har min polo pludselig tabt noget af sin kølervæske og jeg har været nød til at hælde nyt på. her i lørdags var min far og jeg så på gør-det-selv værkstedet inde på amager, hvor jeg skulle montere nogle fjernlyslygter. da vi kørte hjem kørte vi forbi McD. Efter vi havde været på McD kørte vi så hjem (ud af valby via holbæk mv) og omkring ved jyllingevej (ca. efter 10-15 km's kørsel) begyndte min kølervæskelampe at lyse og temperaturen var over 100 grader. Fik smidt den ud i nødsporet og min bror kom og hentede den.

Dagen efter kiggede vi på det, det var termostaten der var defekt. Tidligere havde min temperaturmåler i bilen vist ca. 70 grader når jeg kørte på motorvej og 90 i byen. MIn far fortalte mig at den slet ikke burde vise 70 grader, da den først ville "slå ind" ved 87-88 grader. Hans egen Golf V kører også konstant på 90 grader. Vi fik skiftet termostaten og det så ud til at fungere da vi var ude på en prøvetur (ca. 30km) hvor den konstant viste 90 grader på temperaturmåleren.

Dagen efter skulle jeg til lyngby og det gik som sådan også fint nok indtil et stykke ad vejen hjemad hvor den igen røg op på 110+ grader. Det viste sig så at vi havde klokket i det og ikke spændt slangen på termostaten (den var bare sat i, selve spændebåndet var ikke omkring). Vi fik det spændt på og hældte noget nyt kølervæske på (den havde tabt det hele), men nu er den satme begyndt på at blive rigtig varm igen! Den taber ikke væsken men den bliver stadig varm. Man kan dog stadig køre i den hvis man skruer fuld varme på og har vinduet åbent. Så bliver den ikke for varm (sikkert fordi at varmeanlægget spytter varmen ud et andet sted).

Ved i hvad problemet er? Vi har tænkt lidt på at tømme hele kølesystemet og fylde nyt på. Det kan måske også være fordi der er for mange "lufthuller" i kølesystemet? Hvad er jeres bud?

Takker,

- Chris


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Polo 6n 1,4 vil ikke køle motor
  • #1   15. feb 2012 manglende udluftning, evt død toppakning, måske død top, da den godt kan blive skæv pga de 110grader +++

  • #2   15. feb 2012 Død "top"? Toppakning ved jeg godt hvad er, mener også at den skulle lække olie hvis den var "færdig"? smiley

  • #3   15. feb 2012 mangler den trækkraft?? og "hopper" bilen i takt med motoren, og lyder den som en fuskekutter ud af udstødningen?? ellers få lavet en komp test..

  • #4   15. feb 2012 christoffer ikke nødvendigvis... min gamle vento var toppen(topstykket) skævt pga den blev for varm.. men der var toppakningen gåetmellem cylinder og vand kanal, så åd den vandet og kogte over pga trykket fra cylinderen kom ud i køle systemet...

  • #5   15. feb 2012 nej den lyder helt normal, der er intet at sætte på den. trækkraften er den samme, den bliver blot for varm.

  • #6   15. feb 2012 Den har ikke været frossen? Har lavet to biler nu her som har haft samme symptomer, begge er vandpumpen steget af.

  • #7   15. feb 2012 Cralle, det virker ret underligt at det skulle være vandpumpen, da den jo fungerede uden problemer (var konstant på 90 grader) efter termostaten var skiftet, lige indtil at slagen røg af (vores egen fejl).

  • #8   15. feb 2012 også derfor jeg tænker at topstykket er skævt, og den derved koger over nu.. eller den ikke er blevet udluftet ordenligt..

  • #9   15. feb 2012 Har ringet til min mek. og forhørt mig. Vi tømmer hele kølesystemet og hælder "50/50" kølervæske på, han mente at koncentreret væske kan give modsat effekt og ja, at der måske ikke er udluftet ordentligt, for hvis topstykket var skævt ville den vel ikke kunne køles overhovedet?

  • #10   15. feb 2012 Lige en update: vi har luftet ud og skiftet kølervæske (smidt nyt i). Hvis vi tænder luftanlægget i bilen bliver motoren kølet ned til de normale 90 grader, hvis ikke hænger den ved 100-105 grader.

  • #11   15. feb 2012 christoffer - kort fortalt, har du ret i det du skriver i det første.. men rent vand kan ikke give den modsatte effekt.. har jeg sku aldrig oplevet eller hørt!!!

    jaah, måske den var dårligt udluftet før.. :)??
    men at den ligger deroppe i temp.. hva gør den på motorvej med ca 4000omdr?? stiger den der, så er det med garanti din toppakning eller topstykke der er gået... det vil jeg næsten give en kasse bajere og en varm pizza på smiley
    prøv at køre en tur på motorvej.. hvis den bliver liggende i det område, så er det nok bare en "forkert" termostat der sidder i.. de har jo forskellige temperature smiley


  • #12   16. feb 2012 Hejsa, mente ikke rent vand, mente rent (koncentreret) kølervæske. Men lige en update. Tænkte at det kunne være termostaten der var gal og havde også "ret" på den måde at den kunne have sat sig - selve termostaten er blevet "skudt" helt igennem huset/plastikken og kan ikke regulere hvor meget vand den lukker igennem. Den kan kun lukke en begrænset mængde kølervæske igennem, og det køler jo i princippet godt nok hvis den står i tomgang, men ikke når den skal "arbejde". her er et billede: http://dl.vrod.dk/images/IMG_0806.jpg

    Mistænker at det er sket da slangen røg af og trykket forsvandt, at den så har smadret sig selv op i huset, det ser i hvert fald helt vildt ud. Har købt nyt termostat og hus hos mekonomen, så det prøver vi at sætte i.


  • #13   16. feb 2012 Rent kølervæske kan ætse pakninger osv.. men kun over længere tid.. så tror ikke det har noget med dette at gøre... men ja, din termostat ser da godtnok lidt kvadret ud.. ny stat, og hus til den, så tror jeg du er kørende igen smiley og HUSK at sætte det hele ordenligt på, og vende termostaten rigtigt smiley har hørt om, at man på nogle biler, kan vende den forkert.. om det er rigtigt eller ej, skal jeg ikke kunne sige... men tror at en ny omgang som du er ved nu, vil gøre godt smiley

Kommentér på:
Polo 6n 1,4 vil ikke køle motor

Annonce