{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.381 visninger | Oprettet:

Spørgsmål omkring gear kasse og trækaksel {{forumTopicSubject}}

Jeg har min Peugeot 405 GLX 1,8 som i kan se her:
http://bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230439

men jeg har et problem med den.. en dag hvor jeg var ude at køre og ville sætte den i første gear så kunne den pludselig ikke trække hjulene rundt længere.. motoren og det hele virkede fint som altid men hjulene trækkede ikke rundt når man gav den gas og det galt alle gearene..
jeg undersøgte den lidt og hjulene kan nemt dreje rundt selvom den er i gear..

hvad kan der være galt? er det gear kassen eller trækakslen som den er galt med og kan det betale sig at reparere hvis man evt. finder delene ved en ophugger.. og er det nemt at reparere?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål omkring gear kasse og trækaksel
  • #1   25. feb 2012 Hvis den stiger i speedometeret når du giver gas er det differenciale eller trækaksel, og gør den ikke, er det kobling eller gearkasse.

• #2   25. feb 2012 som jesper skriver..:-)

• #3   25. feb 2012 Jesper !

hvad er differenciale?

• #4   26. feb 2012 nu har jeg testet den og speedometeret kører op når jeg gir gas.. og det gør den i alle gear undtagen frigear selvfølgelig.. når jeg gir den gas kommer der også en mærkelig som ikke skal være der.. kunne godt lyde som om trækakslen bare drejer rundt i ødelagte hjulejer sådan lyder det ivertfald når man gir den gas og har kigget under bilen og så at en af de gummidutter omkring hjullejet var faldet af.. desuden sagde sælger fra start af at der var noget galt med venstre forhjulsaksel, og den lavede også en helvedes lyd når man drejede under kørsel..

så er det vel trækaksel den er gal med?

men er det nemt at skifte og finde reservedele til ved ophugger osv.?

• #5   27. feb 2012 nu har jeg fået bilen på et par støttebukke og har kigget lidt på sagerne og er kommet frem til disse konklusioner:

- I alle 5 gear + bakgear trækker den ikke nogle af hjulene rundt når man giver gas men tilgængeld kommer speedometret op, og venstre træk aksel ud til hjulet drejer rundt (kun venstre).
    - Når kobling holdes nede eller den er i frigear sker der intet når man giver gas udover en masse støj fra motoren og røg fra udstødningen, så det er som det skal være, tror ikke det er koblingen den er gal med.
    - Uanset hvilket gear/frigear/bakgear den står i kan man snild dreje alle hjulene rundt uden modstand.
    - Når der gives gas kommer der en mærkelig lyd. Lyder som en træk aksel som bare drejer rundt i en ødelagt hjulleje.
    - Da jeg købte bilen for omkring 3 uger siden sagde sælger fra start at der var noget galt ved venstre forhjul (mener han sagde det var træk aksel ved venstre fordæk) og den godt kunne larme lidt når man kørte (især når man drejer under kørsel), men han havde kørt med det i den stand i ½ års tid uden problemer. han sagde det bare var noget skidt i lejet som lavede den lyd.
    - Den gummidut der sidder omkring samlingen mellem venstre trækaksel og venstre forhjul er faldet delvist af og man kan se hjullejet.

er der nogen der med sikkerhed kan fortælle mig hvad præcis den fejler?

jeg er stadig ikke sikker på hvad der skal laves da det er lidt mærkeligt at det kun er den ene træk aksel som drejer rundt? og der er andre mærkelige ting i de konklusioner jeg har lavet af bilen, som f.eks. at man kan dreje hjulene rundt selvom bilen er i gear osv.

• #6   27. feb 2012 Lyder som om den har smadret strålerne i dit venstre hjulnav eller trækaksel.

• #7   27. feb 2012 Se hvor rotationen stopper, der har du problemet.

Kan være stråler i knokkelled eller i hjulnavet.

• #8   27. feb 2012 hvad er stråler og hvad mener du med at jeg skal se hvor den stopper?

• #9   27. feb 2012 http://www.thansen.dk/product.asp?c=6566759293&n=1473405787&pn=1673394044

Det her er din trækaksel.

Strålerne er der hvor akslen går i indgreb med hjulnav eller gearkassen. det er de små tænder der holder delene sammen med hinanden.

Enten er de kværnet eller også er de kugler og hele indmaden i kardan-leddet der er smadret. Der hvor delene ikke følges ad er det ødelagt. Højst sandsynligt inde i selve leddet ud fra din beskrivelse.

Få hjælp til at skifte leddet eller hele drivakslen hvis du ikke har prøvet det før.

• #10   27. feb 2012 Michael G =SSJ=

dvs. at strålerne er inde under de gummidutter som er vist på billedet?

hva mener du med at der hvor delene ikke følges ad er det ødelagt?

hvorfor tror du det er selve leddet som er ødelagt? og kan jeg se hvor præcis det er ødelagt og hvad der skal skiftes hvis jeg skilder det ad?

• #11   27. feb 2012 http://www.t3nettet.dk/modules/PNphpBB2/files/thumbs/t_100_2341_160.jpg

http://image.4wdandsportutility.com/f/9085235+w750+st0/0702_4wd_06_z+driveshaft_basics+rzeppa_joint_parts.jpg

Det her er de stumper et drivaksel-led består af, og når de er slidt op og går helt i stykker, så drejer det hele med rundt inde i ledet, og der skal ny indmad til før det virker korrekt igen.

Og dit differentiale gør at det kun er den ene aksel der drjer rundt, når de begger er i orden og der er modstand på begge hjul vil de dreje begge to, ellers sørger dit differentiale for at fordele kraften så dine hjul kan dreje uafhængigt af hinanden, ellers ville du ikke være i stand til at dreje da hjulene ikke kan rulle med forskellig hastighed.

• #12   27. feb 2012 hvordan ved jeg hvilken side den er galt med? kan jeg være sikker på det er venstre side? og hvis jeg så skifter den vil det virke igen?

• #13   27. feb 2012 hvordan ved jeg hvilken side den er galt med? kan jeg være sikker på det er venstre side? og hvis jeg så skifter den vil det virke igen?

• #14   28. feb 2012 Har du ikke en kami der kan skrue lidt? Hvor er du fra??

• #15   29. feb 2012 kasper S

viborg

• #16   29. feb 2012 har værksted. og kommer fra skive. har du stadig ikke fået den til at køre.. kan hjælpe dig men ikke gratis. smiley 28282401

Kommentér på:
Spørgsmål omkring gear kasse og trækaksel

Annonce