Spørgsmål omkring gear kasse og trækaksel {{forumTopicSubject}}
Jeg har min Peugeot 405 GLX 1,8 som i kan se her:
http://bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230439
men jeg har et problem med den.. en dag hvor jeg var ude at køre og ville sætte den i første gear så kunne den pludselig ikke trække hjulene rundt længere.. motoren og det hele virkede fint som altid men hjulene trækkede ikke rundt når man gav den gas og det galt alle gearene..
jeg undersøgte den lidt og hjulene kan nemt dreje rundt selvom den er i gear..
hvad kan der være galt? er det gear kassen eller trækakslen som den er galt med og kan det betale sig at reparere hvis man evt. finder delene ved en ophugger.. og er det nemt at reparere?
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 7 Emner: 203 Svar: 1.032
dec 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 115
hvad er differenciale?
dec 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 115
så er det vel trækaksel den er gal med?
men er det nemt at skifte og finde reservedele til ved ophugger osv.?
dec 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 115
- I alle 5 gear + bakgear trækker den ikke nogle af hjulene rundt når man giver gas men tilgængeld kommer speedometret op, og venstre træk aksel ud til hjulet drejer rundt (kun venstre).
- Når kobling holdes nede eller den er i frigear sker der intet når man giver gas udover en masse støj fra motoren og røg fra udstødningen, så det er som det skal være, tror ikke det er koblingen den er gal med.
- Uanset hvilket gear/frigear/bakgear den står i kan man snild dreje alle hjulene rundt uden modstand.
- Når der gives gas kommer der en mærkelig lyd. Lyder som en træk aksel som bare drejer rundt i en ødelagt hjulleje.
- Da jeg købte bilen for omkring 3 uger siden sagde sælger fra start at der var noget galt ved venstre forhjul (mener han sagde det var træk aksel ved venstre fordæk) og den godt kunne larme lidt når man kørte (især når man drejer under kørsel), men han havde kørt med det i den stand i ½ års tid uden problemer. han sagde det bare var noget skidt i lejet som lavede den lyd.
- Den gummidut der sidder omkring samlingen mellem venstre trækaksel og venstre forhjul er faldet delvist af og man kan se hjullejet.
er der nogen der med sikkerhed kan fortælle mig hvad præcis den fejler?
jeg er stadig ikke sikker på hvad der skal laves da det er lidt mærkeligt at det kun er den ene træk aksel som drejer rundt? og der er andre mærkelige ting i de konklusioner jeg har lavet af bilen, som f.eks. at man kan dreje hjulene rundt selvom bilen er i gear osv.
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
Kan være stråler i knokkelled eller i hjulnavet.
dec 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 115
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
Det her er din trækaksel.
Strålerne er der hvor akslen går i indgreb med hjulnav eller gearkassen. det er de små tænder der holder delene sammen med hinanden.
Enten er de kværnet eller også er de kugler og hele indmaden i kardan-leddet der er smadret. Der hvor delene ikke følges ad er det ødelagt. Højst sandsynligt inde i selve leddet ud fra din beskrivelse.
Få hjælp til at skifte leddet eller hele drivakslen hvis du ikke har prøvet det før.
dec 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 115
dvs. at strålerne er inde under de gummidutter som er vist på billedet?
hva mener du med at der hvor delene ikke følges ad er det ødelagt?
hvorfor tror du det er selve leddet som er ødelagt? og kan jeg se hvor præcis det er ødelagt og hvad der skal skiftes hvis jeg skilder det ad?
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
http://image.4wdandsportutility.com/f/9085235+w750+st0/0702_4wd_06_z+driveshaft_basics+rzeppa_joint_parts.jpg
Det her er de stumper et drivaksel-led består af, og når de er slidt op og går helt i stykker, så drejer det hele med rundt inde i ledet, og der skal ny indmad til før det virker korrekt igen.
Og dit differentiale gør at det kun er den ene aksel der drjer rundt, når de begger er i orden og der er modstand på begge hjul vil de dreje begge to, ellers sørger dit differentiale for at fordele kraften så dine hjul kan dreje uafhængigt af hinanden, ellers ville du ikke være i stand til at dreje da hjulene ikke kan rulle med forskellig hastighed.
dec 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 115
dec 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 115
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 7 Emner: 203 Svar: 1.032
dec 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 115
viborg
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 7 Emner: 203 Svar: 1.032
Spørgsmål omkring gear kasse og trækaksel