{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.728 visninger | Oprettet:

Pumpedyse animation {{forumTopicSubject}}

Hej, er der nogen herinde der har et godt link til en animation/video der forklarer hvordan en pumpe-dyse fungerer?

Jeg har en masse billeder og tekst og kan godt fange essensen i det, men mangler lige at få den sidste forståelse for hvordan solenoid'en kan finde ud af hvornår det er pre, main og post injection. (for, hoved og efter indsprøjtning)

Det skal bruges til en fremlæggelse.

Jeg synes alt jeg finder på google ender med at handle om commonrail dyserne, hvilket jeg ikke er interesseret i her.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pumpedyse animation
  • #2   29. apr 2012 Christian F - Den første er da ikke et pumpedyse modul og den anden viser jo på ingen måder hvordan indsprøjtningen fungerer, bare hvordan knasten trykker på nogle dyser

  • #3   29. apr 2012 Undskyld.
    Det var som inspiration, for hvis du ser et klip på youtube, så følger der nogle ligende klip op ved siden af. Og nogle idéer til søgeord.
    Undskyld.
    Kan desværre ikke slette andet end et af mine fejloprettede forslag. Så måske du vil være venlig at slette det sidste selv? Hvis du orker det, eller evner det. Eller noget andet. Bare slet det.
    Undskyld ulejligheden. Skal aldrig ske igen.


  • #4   29. apr 2012 Uden og være ekspert, så styres åbnings tiderne(for hoved og efter) af den elektroniske motorstyringen..

    Dyserne i en PD og en commenrail er grundlæggende det samme, er kun et spørgsmål om hvad der bruges til og frembringe trykket.

    Tiderne og tidspunkterne for indsprøjtningen af diesel fastlægges ud fra motorens omdr, belastning, ladetryk osv..


  • #5   29. apr 2012 Kent, det er trykket i dysen der får nålen tilat åbne sig så dieselen kan komme ud og når trykket falder pga.dette lukker den igen. Hvor jeg mister tråden er, hvordan undgår man at for or hoved indsprøjtningen er lige store. Solenoid ventilen er jo bare åben her, og det er den motorstyringen kontrollerer

  • #6   30. apr 2012 Nej det er solenoid ventilen som bestemmer hvornår nålen i dysen åbner..
    Den tillader ikke at der opbygges tryk før end at motorstyringen siger til..


  • #7   30. apr 2012 Hmm skulle lige læse hvad du mente igen..

    http://www.myarchive.us/richc/VW_TDI_with_PumpeDuse.pdf

    Tjek side 28 der er en forklaring på hvad der sker..
    Hvis ikke du forstår det skal jeg prøve og forklare det lidt..


  • #8   30. apr 2012 Kent R - nej jeg har vist forstået det.
    Det er ganske vist solenoiden der bestemmer hvornår trykket kan opbygges, men for og hoved indsprøjtning bestemmes af det lille "polstrings sæde" i midten. For indsprøjtning foregår før der er tryk i det lille kammer, og så er der ikke så meget tryk på fjederen, men når der så er givet nok diesel til forindsprøjtning (vist 150bar) så åbner den lille dims i midten og nålen lukker igen pga. trykket ikke er stort nok da der nu skal mere tryk til pga. mere volumen før nålen åbner igen.

    Når så der er opbygget nok tryk anden gang (ca. 300bar mener jeg) så åbner den igen og så kommer hoved indsprøjtningen.

    Dvs. det er faktisk presset fra indsugningsknasten der bestemmer hvornår der sprøjtes ind.

    Solenoid ventilen bestemmer kun at nu KAN der komme brændstof ned så der bliver lavet tryk ved nålen og ikke ud af returløbet.

    smiley så har jeg fanget den smiley


  • #9   30. apr 2012 PS: Kanon dokument du kom med, det er det samme som jeg har i forvejen nemlig smiley synes ikke de forklarer det så godt.

  • #10   30. apr 2012 Altsår det er ene og alene solenoid ventilen som bestemmer hvornår insprøjtnings sekvensen starter, hvis solenoid ventil er åben under hele knastens tryk på pumpen, vil du ikke få en insprøjtning overhovedet..

    Pre indsprøjtningen frem kommer pga. måden som selve dysenålen og reaktionsstemplet er udformet på, hvis du ser på side 27, det der gør at nålen ikke kan løftes fuldt, er den drøvle effekt som skabes når nålen når op til det dæmpede område, og mindre løft betyder mindre indsprøjtet mængde..

    Samme effekt gør at fjederen i dysen ikke strammes op af reaktionsstemplet, før efter pre-insprøjtningen, og derved får du et højere tryk i selve hoved insprøjtningen.

    Og vil mene at pre og hoved insprøjtningen mængde mæssigt at til vil forholde sig til hinanden.

    For at svare på det spørgsmål som du startede med, så er det stadig motorstyringen som bestemmer hvornår indsprøjtningen starter og ikke knasten..
    Og indsprøjtningtidens vil voksen proportionalt med den indsprøjtede mængde..


  • #11   30. apr 2012 Ok nu tror jeg at jeg har forstået det.

    Altså, der startes med en uaktiveret solenoid, som tillader brændstof fra fuel line ind i højtrykskammeret.
    Så begynder knasten at presse stemplet ned og skabe et tryk hvorpå der fiser lidt brændstof tilbage, det er så her ECU (motorstyring) slår solenoiden til og der lukkes for indtaget så der ikke kan trykkes mere diesel ud og det tryk får så nålen til at løfte sig (pre indsprøjtning) dette tryk løfter nålen til den rammer den "damping" effekt, altså et sted hvor nålen ikke kan komme højere pga. der ligger et tryk derinde.
    Når så trykket bliver lidt højere, presser den "retraction piston" tilbagetræksstemplet ned og lukker for nålen. Dermed ender pre-fasen.

    Presset øges nu og pga. det stempel er trykket ned, er volumen øget i højtrykskammmeret og der er mere tryk på fjederen til dysen og derfor skal der mere tryk på før nålen åbnes igen.
    Når så der er sprøjtet ind anden gang (main) så slår ECU så solenoiden fra igen og genfyldningen kan starte (altså vi har gennemført hele processen)

    er det helt hen i vejret eller lyder det ok?


  • #12   30. apr 2012 Ja næsten, er ikke retraction piston som lukker nålen i, det kun fjederen som har forbindelse til nålen.
    Men er en kombination af at trykket falder lidt pga. pre-insprøjtningen også at retraction piston strammer fjederen til nålen..

    Og jo længere tid ECuen holder spænding på solenoiden, jo mere brændstof indsprøjtes der, og derved flere omdrejninger/effekt ud af motoren..


  • #13   30. apr 2012 Jamen så forstod jeg det pludselig! smiley tak for den rigtig gode forklaring.

    Og på en eller anden måde forstod jeg det bedre på engelsk end på den danske jeg havde af det materiale du linkede så tak for det også smiley

    Nu håber jeg min fremlæggelse er i orden hehe


  • #14   1. maj 2012 Hehe ja et par ting eller to har jeg da lært i de år jeg rodet diesel..

    Men det var så lidt, er jo derfor vi er her smiley


  • #15   1. maj 2012 Lige netop! fedt at få en fornuftig gang information tilbage smiley

    Har fået fremlagt og læreren sagde at jeg havde forstået det helt korrekt så du er en god lærermester smiley tak!


  • #16   1. maj 2012 Jamen tillykke med det..

Kommentér på:
Pumpedyse animation

Annonce