2.728 visninger
|
Oprettet:
Pumpedyse animation {{forumTopicSubject}}
Hej, er der nogen herinde der har et godt link til en animation/video der forklarer hvordan en pumpe-dyse fungerer?
Jeg har en masse billeder og tekst og kan godt fange essensen i det, men mangler lige at få den sidste forståelse for hvordan solenoid'en kan finde ud af hvornår det er pre, main og post injection. (for, hoved og efter indsprøjtning)
Det skal bruges til en fremlæggelse.
Jeg synes alt jeg finder på google ender med at handle om commonrail dyserne, hvilket jeg ikke er interesseret i her.
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.649
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
Det var som inspiration, for hvis du ser et klip på youtube, så følger der nogle ligende klip op ved siden af. Og nogle idéer til søgeord.
Undskyld.
Kan desværre ikke slette andet end et af mine fejloprettede forslag. Så måske du vil være venlig at slette det sidste selv? Hvis du orker det, eller evner det. Eller noget andet. Bare slet det.
Undskyld ulejligheden. Skal aldrig ske igen.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Dyserne i en PD og en commenrail er grundlæggende det samme, er kun et spørgsmål om hvad der bruges til og frembringe trykket.
Tiderne og tidspunkterne for indsprøjtningen af diesel fastlægges ud fra motorens omdr, belastning, ladetryk osv..
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.649
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Den tillader ikke at der opbygges tryk før end at motorstyringen siger til..
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
http://www.myarchive.us/richc/VW_TDI_with_PumpeDuse.pdf
Tjek side 28 der er en forklaring på hvad der sker..
Hvis ikke du forstår det skal jeg prøve og forklare det lidt..
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.649
Det er ganske vist solenoiden der bestemmer hvornår trykket kan opbygges, men for og hoved indsprøjtning bestemmes af det lille "polstrings sæde" i midten. For indsprøjtning foregår før der er tryk i det lille kammer, og så er der ikke så meget tryk på fjederen, men når der så er givet nok diesel til forindsprøjtning (vist 150bar) så åbner den lille dims i midten og nålen lukker igen pga. trykket ikke er stort nok da der nu skal mere tryk til pga. mere volumen før nålen åbner igen.
Når så der er opbygget nok tryk anden gang (ca. 300bar mener jeg) så åbner den igen og så kommer hoved indsprøjtningen.
Dvs. det er faktisk presset fra indsugningsknasten der bestemmer hvornår der sprøjtes ind.
Solenoid ventilen bestemmer kun at nu KAN der komme brændstof ned så der bliver lavet tryk ved nålen og ikke ud af returløbet.
så har jeg fanget den
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.649
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Pre indsprøjtningen frem kommer pga. måden som selve dysenålen og reaktionsstemplet er udformet på, hvis du ser på side 27, det der gør at nålen ikke kan løftes fuldt, er den drøvle effekt som skabes når nålen når op til det dæmpede område, og mindre løft betyder mindre indsprøjtet mængde..
Samme effekt gør at fjederen i dysen ikke strammes op af reaktionsstemplet, før efter pre-insprøjtningen, og derved får du et højere tryk i selve hoved insprøjtningen.
Og vil mene at pre og hoved insprøjtningen mængde mæssigt at til vil forholde sig til hinanden.
For at svare på det spørgsmål som du startede med, så er det stadig motorstyringen som bestemmer hvornår indsprøjtningen starter og ikke knasten..
Og indsprøjtningtidens vil voksen proportionalt med den indsprøjtede mængde..
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.649
Altså, der startes med en uaktiveret solenoid, som tillader brændstof fra fuel line ind i højtrykskammeret.
Så begynder knasten at presse stemplet ned og skabe et tryk hvorpå der fiser lidt brændstof tilbage, det er så her ECU (motorstyring) slår solenoiden til og der lukkes for indtaget så der ikke kan trykkes mere diesel ud og det tryk får så nålen til at løfte sig (pre indsprøjtning) dette tryk løfter nålen til den rammer den "damping" effekt, altså et sted hvor nålen ikke kan komme højere pga. der ligger et tryk derinde.
Når så trykket bliver lidt højere, presser den "retraction piston" tilbagetræksstemplet ned og lukker for nålen. Dermed ender pre-fasen.
Presset øges nu og pga. det stempel er trykket ned, er volumen øget i højtrykskammmeret og der er mere tryk på fjederen til dysen og derfor skal der mere tryk på før nålen åbnes igen.
Når så der er sprøjtet ind anden gang (main) så slår ECU så solenoiden fra igen og genfyldningen kan starte (altså vi har gennemført hele processen)
er det helt hen i vejret eller lyder det ok?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Men er en kombination af at trykket falder lidt pga. pre-insprøjtningen også at retraction piston strammer fjederen til nålen..
Og jo længere tid ECuen holder spænding på solenoiden, jo mere brændstof indsprøjtes der, og derved flere omdrejninger/effekt ud af motoren..
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.649
Og på en eller anden måde forstod jeg det bedre på engelsk end på den danske jeg havde af det materiale du linkede så tak for det også
Nu håber jeg min fremlæggelse er i orden hehe
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Men det var så lidt, er jo derfor vi er her
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.649
Har fået fremlagt og læreren sagde at jeg havde forstået det helt korrekt så du er en god lærermester tak!
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Pumpedyse animation