{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.268 visninger | Oprettet:

René H
René H
Tilmeldt:
24. aug 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12

Min bil bliver varm ved belastning :) {{forumTopicSubject}}

Motor bliver varm når den belastes, Ford Mondeo 2,2 TDCi 155Hk
Jeg har det problem at når min bil belastes ved høj hastighed og/eller ved kørsel med campingvogn (Tilladt totalvægt= 1.500 kg – bilen er godkendt til at trække 1.800 kg) så stiger temperaturen jf. bilens ECU.
Ved kørsel med hastighed omkring 80 km/t ligger temp. på ca. 92-95 grader (er vel OK?)
Ved kørsel med hastighed omkring 130 km/t stiger temp. til ca. 100 grader (??)
Ved kørsel med hastighed omkring 150 km/t stiger temp. til ca. 110 grader (???)
Ved kørsel med campingvogn 80 km/t ligger temp. på ca. 100 grader (Er det OK?)
Ved kørsel med campingvogn 100 km/t stiger temp. til ca. 110 grader (??)
Og ved en overhaling (uden om 2 lastvogns tog) steg temperaturen til 114 grader !! (Panik panik ?, havde jeg ikke været færdige med overhalingen ved jeg ikke om det var fortsat med at stige….)

Skal lige nævne at måler i instrumentbordet ”står” i midten a (ca. 90 grader) og ovenstående data stammer fra udlæsning af bilens ECU data…(under kørslen)

Årsagen til at jeg spørger er en forstående ferie til Frankrig med campingvogn og en tilsvarende tur sidste år endte i den rene katastrofe med assistance fra SOS mv. = ELENDIG FERIE ?
Efter ferie fik vi skiftet cirkulationspumpen, et par relæer, vores termostat og sidst men ikke mindst vores blæser styring/ motor… Alt i alt løb det op i næsten 20.000 kroner…
Er ovenstående noget jeg skal bekymrer mig om eller er det bare mig der panikker pga oplevelsen sidste år?

Please hjælp - gerne med forslag til hvad der kan være galt, hvis I altså mener der faktisk er noget unormalt i de ulæste værdier??

Med venlig hilsen
René


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min bil bliver varm ved belastning :)
  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #1   8. jul 2012 Glemte lige at skrive at klimaanlægget også er efterset og ordnet...
    Og der er kølevæske på bilen og blæseren starter som den skal, både med og uden klimaanlægget er slået til smiley

    Mvh.


  • #2   8. jul 2012 Hvilken temperaturmåler er det du måler på?

  • #3   8. jul 2012 Du panikker bare

  • #4   8. jul 2012 def top

  • #5   8. jul 2012 Har engang lavet en først som kogte over og det var kølerproppen

  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #6   8. jul 2012 Jeg har købt en Mobilscan OBD som sender data til min Galaxy Tablet under kørslen smiley
    Og jeg ved godt det ikke er prof udstyr, men jeg tænker bare at det jo er data som den udlæser direkte fra bilen ECU...



  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #7   8. jul 2012 @B4NDIT - det håber jeg da ikke smiley - det lyder dyrt = aflyst ferie...

    @Lars S - hvad betyder det i min situation? At jeg skal tjekke kølerproppen?

    J


  • #8   8. jul 2012 syntes bare der må være noget i vejen hvis den ligger på 100 grader+ , den burde ikke hæve temp. fordi du ændre hastigheder, eller den presser, eller jo men så burde elblæser og div. kunne køle den ned til den normale konstante temp.

  • #9   8. jul 2012 Ja det havde jeg lidt på fornemmelsen.. Dataene den sender kan du som sådan godt regne med.. Værdierne er ganske aktuelle.
    Men det er mere hvilken føler du har fat i..

    Det virker meget som en olietemperaturføler.. Olietemperaturen stiger nemlig meget ved belastning, især på biler med turbo.
    Det er jo også underligt at vandtemperaturen i instrumentet ikke ændrer sig, for 115 grader i vandet er langt over normen.


  • #10   8. jul 2012 hvis den stiger når du presser den, vil jeg sige dårlig cirkulation, eller unormal tryk i kølersystem

  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #11   8. jul 2012 Hej igen

    Jeg kan lige nævne at her den anden dag på vej hjem fra København med motorvejs kørsel lå temp. på 104 grader da jeg tog afkørsel 37.... da jeg holdt stille for enden af afkørslen var temperaturen allerede faldet til omkring 92-93 grader...



  • #12   8. jul 2012 tror bare du skal droppe din scanner, og fokusere på din temp. viser i bilen, ... afhæning af hvilken føler den måler på, men en diesel bil burde jo ikke blive så varm, kunne forstå hvis det var en benziner...

  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #13   8. jul 2012 Jeg har her en måling fra førnævnte Mobilscan.
    Det er fra en udlæsning mens jeg holdt stille i indkørslen, derfor er temperaturen ikke så høj.
    Men ud fra det kan jeg ikke se om det er vandtemeratur eller olietemperatur - der står jo "kun" motor-temperatur.

    Beregnet belastning 27%
    Motor-temperatur 86°C
    Manifoldtryk 1,0bar
    Omdrejninger 812/min
    Hastighed 0km/t
    Indsugnings-temperatur 24°C
    Luftmasseflow 9g/s
    Gasspjælds-åbning 0%
    OBD type EOBD
    Distance med MIL tændt 0
    Brændstoftryk 265bar
    Brændstofniveau 12%
    Dist. siden fejlkoder slettet 26748
    Barometertryk 1520mbar
    ECU forsynings-spænding 43,5V
    Omgivelses-temperatur 25°C
    Tid siden fejlkoder slettet 39785min
    OBD protokol SAE J1850 PWM
    Batterispænding 14,3V

    Iøvrigt skriver systemet 0 fejlkoder ud af 19 målte værdier.

    Betyder det noget at Manifoldtrykket stiger til 2,0-2,3 når jeg accelrere (både med og uden campingvogn)?



  • #14   8. jul 2012 Så længe den ikke begynder at koge vandet af, og din temp-måler inde i bilen står i det normale område, er der absolut intet at spekulere på.

  • #15   8. jul 2012 snakker vi olie eller vand temp......

  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #16   8. jul 2012 Hej Jesper/ andre

    Den mangler hverken kølervæske eller olie smiley Bilen var til eftersyn 1. marts og fik her skiftet olie. Siden har den kørt omkring 11.000 km og når man kigger på oliepinden, står den stadigvæk lige under max. mærket...

    Årsagen til "panikken" er at når ECU viser så store temperaturstigninger ved kørsel med campingvogn i flade Danmark - så frygter jeg lidt hvad der kan ske på de store bakker (f.eks. Kassel bakker) når vi drager på ferie...

    Og med oplevelsen fra sidste år læggende i baghovedet har jeg nok en tendens til at panikke... Øvøv

    Og da jeg samtidig overhovedet IKKE er ekspert eller bare i nærheden af at have forstand på biler/ teknik - tænkte jeg at der herinde er samlet så meget viden og know-how at det var det rigtige sted at søge om gode råd og ideer...

    Planen er at vi skal afsted i næste weekend... på campingtur til Frankrig...

    TAK til alle Jer der har kommet med input - hører gerne andre forslag/ meninger og ideer.... Kan jo i teorien når en tur forbi et værksted og få den tjekket/ fixet (hvis der altså er noget galt)

    Mange hilsner

    René


  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #17   8. jul 2012 @ Kasper S

    Det ved jeg faktisk ikke smiley Jeg får en udlæsning af bilens ECU via en mobilscanner og den udlæser "Motor-temperatur"

    Så det kan vel betyde begge dele? Nogen der kan afsløre om det er olie eller vandtemperatur den læser?

    Mvh.


  • #18   8. jul 2012 Den scanner du har dig der kan du vidst ikke regne for noget som helst ?!!1
    ECU forsynings-spænding 43,5V <--- Det er pænt mange volt fra din generator hvis det passer, og hvis den viser så meget forkert kun ved volt, hva gør den så ikke ved alt andet ?!

    Smid den tester ud og tro på din nål i instrumentet !


  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #19   8. jul 2012 Hej T.P.

    Tak for dit input smiley Troede egentlig blot at den modtager data fra ECU'en, men selvfølgelig kan der være en risiko for at den "fejl-fortolker" det den modtager??
    Ved du om det er Olie eller Vand temperatur der udlæses af ECU - når mobilscan skriver "Motor-Temperatur"?

    Og et andet spørgsmål: Betyder det noget at manifold trykket stiger til mellem 2,0 - 2,3 når jeg accelrere kraftigt? Ved normal accelration lægger manifoldtrykket på ca. 1,4-1,7...

    På forhånd tak

    René

    Ps.: Det ville da være dejligt hvis det er Mobilscanneren der er defekt og ikke bilen (det er jo noget billigere)...


  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #20   8. jul 2012 Hej igen TP...

    Det ville bare være pragtfuld hvis du har ret smiley Så er der måske ikke noget galt med bilen... (håber)

    Jeg har desværre ikke noget andet scannersoftware end det der fulgte med Mobilscan smiley

    Men jeg tror den kommer en tur på værksted og så beder jeg dem om at lave en prof udlæsning, gerne under en testkørsel...

    Mvh.
    René


  • Per L
    Per L Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #21   9. jul 2012 Hej René,
    En kommentar fra os i Mobilscan:
    Vi mener nu nok, vi aflæser bilen korrekt, men naturligvis kan vi have lavet en fejl.
    Hvis du har mulighed for at reproducere de 'underlige' værdier, og så sende os en kommunikations-log fra app'en, så kan vi afgøre om vi har en fejl.
    Du skal gå i Indstillinger på app'en, og nede i bunden tilvælge "Vis 'Send log'". Så får du et ekstra menupunkt der hedder 'Send log'. Brug det, så får vi en mail med de 'rå' data fra bilen.
    Jeg tør ikke tage stilling til rimeligheden af værdierne, dog ser barometertrykket ikke rigtigt ud. Bemærk også, at det indgår i den værdi for 'Beregnet belastning' som bilen giver.
    Du er velkommen til at kontakte os direkte på tech@mobilscan.dk, hvis du synes, det 'støjer' for meget her.
    mvh
    Per, Mobilscan


  • Per L
    Per L Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #22   10. jul 2012 Til almindelig orientering:
    René var så venlig at sende mig to logs fra sin bil, så jeg kunne checke om vi havde bøffet i det (Mobilscan gemmer internt den 'rå' kommunikation mellem adapter og software). Kommunikationen mellem adapteren og motorstyringen sker med en 'industristandard' chip, så den har vi ikke pillet i.

    Jeg har studeret de to logs, og vi viser kort fortalt den information, som bilen giver os.
    Barometertrykket ser ganske rigtig forkert ud, selv i meget fint sommervejr når det ikke helt derop :). Det er bare den værdi som bilen giver os.

    Mht spænding for ECU'en: (citeret fra ISO 1503-5) :
    "42-volts vehicles may utilize multiple voltages for different systems on the vehicle. VPWR represents the voltage at the control module; it may be significantly different than battery voltage."


    mvh
    Per


  • René H
    René H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #23   10. jul 2012 Jeg kan supplere med at nævne at Ford idag telefonisk har oplyst at barometer udlæsningen på små 1500mBar er ikke unormalt...

    Og tak til Per/ MobilScan for en meget fint service i.f.m. fejlsøgning i loggen smiley


Kommentér på:
Min bil bliver varm ved belastning :)

Annonce