{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hælde kølervæske til Aircon på selv?
  • #1   19. aug 2012 det kan du ikke nej smiley det er en gas du skal have ikke vand

• zenza7
    zenza7 Tilmeldt:
    nov 2011

Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 213
    #2   19. aug 2012 man skal have en maskine, ikke noget man selv kan gøre

• #3   19. aug 2012 Du er nød til at have en påfyldestaion for at kunne fylde på og skal også have KMO bevis for at arbejde med det hvis det skal gøres lovligt..

• #4   19. aug 2012 Du må ikke lave reperationer på en A/C anlæg uden at have en godkendt kursus i at må det..derefter er kølemidlet ikke en væske, men en gas art der skal påfyldes med en Aircon service station

• zenza7
    zenza7 Tilmeldt:
    nov 2011

Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 213
    #5   19. aug 2012 det er r134 kølemiddel der skal på. kan både være flydende og gas form

• #6   19. aug 2012 du skruer bare en af rørene af på klimakøleren og så hælder du væsken der i smiley
    ej det kan du ikke gøre selv smiley

• #7   19. aug 2012 hehe - når ja, hvad forstår en bonde sig på agurkesalat smiley Men tak for svar folkens smiley

• #8   19. aug 2012 Napster: Det kan alt smiley

Men det er i gasform under almindelig forhold

• #9   19. aug 2012 Korrekt - Det koger ved atmosfærisk tryk omkring -26 grader. Det udnyttes i bilen ved at hæve trykket og køle det ned, så det kan blive en væske, hvorefter at et hurtigt trykfald i fordamperen, får det til at nedkøle den forbipasserende luft. I det at trykket falder drastisk vil gassen hurtigt fordampe (Eller koge, om man vil) og lave det samme som deodoranten gør - Køle.

Du kan selv fylde på, hvis du er interesseret, men det er nemmest med en påfyldestation. Det handler om at have en flaske R134a med et tryk højere end det der er i Air condition anlægget. Der skal dog fyldes en speciel mængde på, for ikke at have for meget tryk i systemet. Det afmåles med en vægt. Mange auto værksteder har typisk service eftersyn på AC anlæg inkl aftapning og påfyldning af væske til ganske fornuftige priser. Forhør din mekaniker.

• #10   19. aug 2012 Dennis C - super Nice forklaring smiley tak smiley

• #11   19. aug 2012 Dennis... "Det handler om at have en flaske R134a med et tryk højere end det der er i Air condition anlægget"??????

I anlægget skal der være vacuum i - ikke bare lavere tryk end i flasken.

• #12   19. aug 2012 Hvis du ikke har kølemiddel på, kan der være en utæthed i systemet. Så få lige chekket det samtidig.

• #13   20. aug 2012 R134a AC anlæg taber så vidt jeg ved op til 10% pr år, derfor behøver der ikke umiddelbart være noget i vejen hvis det er fire år siden kan du i princippet have mistet nok til at den ikke køler.
    Jeg har set Aircon service ned til kr398 men det er nok uden forbrug af R134a som så kommer oveni men mon ikke du ender med en plovmand sum total. Husk at holde anlægget (koblingen til AC) motioneret ved at lade det køre i et stykke tid en gang i mellem så det ikke sætter sig. -Også om vinteren smiley

• #14   20. aug 2012 BTW kan du søge efter R134a på Ebay. Har ikke selv prøvet det men det er op til dig selv og pengepungen. Meeen ville nok selv foretrække at få anlægget renset igennem og fyldt op af en fagmand.

• #15   20. aug 2012 Du kan faktisk toppe up selv. Der findes 'service kits ' til 100% opfyld til ca 500kr på ebay.

• #16   20. aug 2012 I USA kan man købe som Proxie C, kalder dem "service kits" som bare er en flaske med R134a.

den sætter man bare ned på sin ene ventil og så fylder den på.

men de er IKKE lovlige her i danmark, da man skal have gennemgået kurser for at må arbejde med det.

• #17   22. aug 2012 De kits jeg henviser til er nogle slanger med ventiler og manometre inkl 'flaske' gas.
    Det første kit koster ca en plov, refil lidt billigere.

Det er nok ulovligt som TTD skriver , hvis man arbejder med det professionelt ( f.eks værksted ? ) ellers kan jeg ikke se , hvad en privat skulle have af 'skrubler'

Køb i England, så undgår man told og konfiskering (da trykflasker er næppe lovlige at sende med brevpost ) smiley

Jeg opfodrer ikke til noget ulovligt - hvad i laver , styrer i selv

• #18   23. aug 2012 280hk galant vr4 til salg.

Det der ligger i min forklaring er at, for at få fyldt på anlægget skal du minimum have det samme tryk i både bil og beholder. Vakuumen bruges til at trække al luft og fugtighed ud af systemet. Dette hjælper rigtigt nok med at suge R134a til sig, men vil volde problemer hvis der i systemet skal i.e. påfyldes 5 bar og du har en flaske på 2 bar. Der fyldes dog efter vægt, men trykket kan ikke blive mere end, hvad der er i flasken.

Men tak for dit indlæg.

Vh. Dennis

• #19   23. aug 2012 Det er vel kun på et "nyt2 anlæg man kan suge vakuum på eller ved udskiftning af kølemiddel.

• #20   23. aug 2012 alle Aircon anlæg burde kunne suge vakuum og evakuere systemet. Ellers kommer det til at koste en nogle tørfiltre igennem tiden.

• #21   28. aug 2012 der skal bestemt ikke være vacum i et aircon anlæg da der derved er risiko for at suge luft i anlægget ved utætheder.. Men kan hjælpe dig med at fylde kølemiddel på hvis det skulle være aktuelt smiley

• #22   28. aug 2012 Jacob... Har du drukket af natpotten? "risiko for at suge luft i anlægget ved utætheder"?? At der kommer luft ind i anlægget, når det er utæt, er nok dit mindste problem. Større problem er, at så mister anlægget gassen, plus så skal det skilles ad for at gøre det tæt igen... Der skal sgu da ikke være nogle utætheder i et A/C anlæg.

• #23   28. aug 2012 Nej det er jeg skam udemærket godt klar over, var nu bare et svar på at der ikke skal være vacum i et køleanlæg.. Nu arbejder jeg som kølemontør så ville nu mene jeg ved hva jeg snakker om..

• #24   29. aug 2012 Der skal evakueres, så alt fugt damper ud, inden man fylder R134 på. Det er også bl.a. med vacuum man laver tæthedsprøve på anlægget. Det burde du vide som kølemontør.

• #25   29. aug 2012 det ved jeg skam også godt, men det gælder kun ved påfyldning eller tømning af anlægget du evakuere.. Der skal jo ikke være vacum i anlægget under drift, så vliver det sku noget skidt smiley

• #26   29. aug 2012 Ok, er der nogen her, som har påstået, at der skal være vacuum i anlægget under drift? Tråden her drejer sig om påfyldning af systemet...

• #27   30. aug 2012 ja der var et indlæg før jeg skrev mit første svar, men kan da også være jeg misforstår det der bliver skrevet.. "alle aircon anlæg burde kunne suge vacum og evakuere systemet, ellers komme det til at koste nogle tørfiltre igennem tiden"

• #28   30. aug 2012 Tror han mener, at hvis man ikke evakuerer inden påfyldning, så kan fugten i systemet ødelægge tørfilteret efter noget tid...

• #29   31. aug 2012 det er også rigtigt, smiley

Kommentér på:
Hælde kølervæske til Aircon på selv?

Annonce